Проблема нерозмитнених авто: в Україні сподіваються на допомогу Литви

Здається, для вирішення проблеми законності перебування в Україні сотень тисяч автомобілів з реєстрацією різних країн ЄС (так званих «євроблях») досі так нічого і не зробили. ДФС сподівалася на допомогу влади Литви, проте основні зусилля має докласти українська влада.

Адже ще в листопаді 2017 р. Державна фіскальна служба України (ДФС) розпочала спільне розслідування з литовськими митними органами саме з цього приводу. Тоді в.о. голови ДФС Мирослав Продан навіть зустрівся зі своїм колегою, гендиректором Митного департаменту при Мінфіні Литви Арунасом Адоменасом у Вільнюсі, інформують Економічні Відомості.

«Нам відомо про українську проблему автомобілів з литовською реєстрацією, і Україна вже звернулася до певних литовських структур з конкретними питаннями. Не перший рік існує співпраця литовської митниці з ДФС України: відбувається обмін інформацією, і українська сторона вже сама має вирішувати, як чинити з підозрілими автомобілями з литовською реєстрацією», – запевнив нас посол Литви в Україні Марюс Януконіс.

За його словами, вирішення цього питання цілком залежить від України. До речі, певна інформація про статус автомобіля є у відкритих джерелах (перебуває машина в реєстрації чи її знято з обліку в Литві). Якщо автомобіль знято з обліку в Литві – можна ставити питання про легальність його участі в дорожньому русі. Знаючи державний номер і номер кузова або номер реєстраційного посвідчення (технічного паспорта), це легко перевірити.

Також посольству стало відомо, що навіть т.зв. ДНР та ЛНР неправомірно пропонують мешканцям Києва та непідконтрольних територій придбати автомобілі в Литві: розміщують на своїх інтернет-сторінках логотипи популярних литовських порталів оголошень, називаючи їх «партнерами».

«Оперативно розібравшись у ситуації, можемо запевнити, що згадані литовські компанії ніколи не співпрацювали і не співпрацюють з т.зв. ДНР та ЛНР, а також не давали згоди на використання їхніх логотипів. Така інформація для литовського бізнесу стала прикрою несподіванкою. Портали оголошень «Autogidas» та «Autoplius» зробили кроки, щоб їхні логотипи були видалені з відповідних сторінок. Це засвідчує, що литовські підприємці з усією відповідальністю ставляться до поваги суверенітету та територіальної цілісності України і чітко дотримуються офіційної політики литовського уряду», – запевнив нас посол.

Як повідомили кореспонденту «і» в прес-службі ДФС, наразі жодних новин з питань «євроблях» немає. Але ж саме в листопаді 2017 р. литовські податківці за запитом нашої сторони вже нібито починали своє розслідування.

За даними митних органів, на 1 листопада 2017 р. на території України перебувало понад 59 тис. транспортних засобів з литовською реєстрацією. 44,6 тис. одиниць із них перебували в режимі тимчасового ввезення. Фахівці стверджують, що на кінець січня 2018 р. кількість «блях» з литовськими номерами збільшилася ще на 10%.

Наприкінці листопада 2017 р. директор консалтингової компанії Friendly Avia Support, яка також працює й у Вільнюсі, Олександр Ланецький повідомляв, що митний департамент Литви може ініціювати порушення кримінальних справ проти організаторів експорту авто з литовськими номерами.

Він також зазначав, що литовське законодавство є щодо цього досить жорстким: нібито керівникам та акціонерам фірм, через які купували такі авто, однак, зрозуміло, якщо буде доведено злочинну змову, загрожує три кримінальні статті. Це розграбування підприємства, несплата податків, масове наймання нелегалів на неофіційну роботу.

Також, за словами Ланецького, реальних власників таких авто, що придбані в Литві, може очікувати затримання та конфіскація автомобілів під час перетину кордону з ЄС. Однак зрозуміло й інше – якщо таку саму допомогу не нададуть під час перетину кордону українські колеги, то нічого з цього не вийде.

«Звичайно, якщо литовські правоохоронці знайдуть ознаки порушення закону або протиправної діяльності – можуть ужити відповідних заходів. Та наразі нам невідомо про таку діяльність на території Литви. Взагалі, найперше це проблема та інтерес України, як обмежити ввезення автомобілів з литовською реєстрацією», – заявив нам посол Марюс Януконіс.

За його словами, у Литві немає такої проблеми: «У Литві автомобілі з іноземною реєстрацією можуть їздити лише обмежений час – не більше шести місяців. Якщо особа перебуває в країні понад цей час, тоді вважається, що він (вона) постійно проживає в цій країні та має перереєструвати автомобіль. Якщо серед литовців знайдуться такі порушники, вони відповідатимуть за законом».

Як повідомив «і» один з експертів компанії AutoEuropa (фірма здійснює допомогу в завезенні на територію нашої країни різних видів авто), усі схеми, що нині застосовуються в завезенні таких машин, є легальними. «Тому законних підстав для їхнього закриття я сьогодні не бачу. Причому як в української, так і в литовської сторони. Так, українські та литовські митні та податкові органи обговорювали це питання торік. Однак нічого не відбулося. Змін жодних немає», – вважає експерт.

У принципі, сьогодні використовують дві основні схеми постачання таких автомобілів в Україну. Так, за першою з них – створення спеціальної фірми з вивезення таких авто на місці (це може зробити майже будь-який українець, який вважатиме за потрібне – спокійно, без певного клопоту відкрити спеціально створену в країнах ЄС фірму).

Зробити це в Литві видається досить простою справою – у цій країні дуже низькі податки. Набагато простіше також там пройти й технічний огляд. Тому тамтешні компанії, що мають на своєму балансі величезні парки машин начебто для власних потреб, працюють фактично на «євробляхи» для України.

За схемою транзиту або тимчасового ввезення на 90 днів чи рік (1 рік – термін для іноземних громадян) ці автомобілі за договором, який українці підписують з однією з таких литовських фірм, мають право використовувати «євробляху» на території України. У цьому разі технічний паспорт авто належить литовській фірмі, тобто юридичній особі – нерезиденту України. Однак фізособа з України має право використовувати його на свій розсуд.

Друга схема – автомобіль «прибуває» та «працює» в Україні через фізичну особу – громадянина ЄС. У цьому разі іноземець начебто за гроші українця купує автомобіль собі, який останній оформив через фірму. Цей іноземець дає доручення на право користування автомобільним засобом українцеві. Також юридично засіб пересування перебуває у власності іноземця, але в Україні повноправне користування ним належить українцеві. Річ у тім, що це право, з одного боку, є тимчасовим, однак фактично воно є безстроковим.

Справді, відносна законність таких способів спричинила вже величезну проблему всеукраїнського масштабу. І треба зазначити, мабуть, головне – в обох випадках автомобілі на «євробляхах» не належать українцям, тобто не є їхньою власністю. Психологічно, як зазначає «і» юрист з автоправа Олексій Дрозд, тимчасовий користувач не стежитиме дбайливо за таким авто: «Ось чому саме на «євробляхах», як свідчить практика дорожньої поліції, і стається найбільше всіх дорожньо-транспортних пригод. Багато з них є просто жахливими за своєю трагічністю та великою кількістю смертей».

Однак навіть ті експерти, що надають юридичну та іншу консультаційну допомогу всім охочим придбати такі автомобілі, усвідомлюють високу проблемність цього питання. Так, експерт компанії AutoEuropa схвильований тим фактом, що в Україні нині спокійно «почуваються» понад півмільйона «євроблях», і їхня кількість зростає з дня на день, а питання з їхньою легалізацією ніяк не вирішується, а дедалі посилюється.

Нагадаємо, є пропозиція голови парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної: розмір акцизу за розмитнення таких авто потрібно знизити до €1-1,4 тис. Згідно із законопроектом, транзит і тимчасове ввезення автомобілів до країни планується залишити, а от правила все-таки змінять.

А ще півроку тому, коли «автобляхери» пікетували Верховну Раду, вони активно підтримували законопроект Володимира Парасюка №5567. Згідно з цим документом вартість користування автомобілем з іноземною реєстрацією планували фіксованою – 6 тис. грн на рік. Має бути встановлено тримісячний термін, протягом якого всі власники нерозмитнених авто будуть зобов’язані виїхати за кордон і повернутися, щоб заплатити збір та отримати тимчасову реєстрацію свого автомобіля в Україні. Також пропонували розробити номерні знаки з певним індексом з букв, що дасть змогу виокремлювати автомобілі цієї категорії з-поміж інших. Після цих трьох місяців усі, хто не легалізував свій автомобіль, мають відповідати за законом. Однак і це питання так і зависло в повітрі.


Не пропустіть