Що чекає власників авто неукраїнської реєстрації?

В Україні – бум нерозмитнених автомобілів. Ті, хто щодня за кермом, підтвердять – українськими дорогами їздить безліч машин на «бляхах», саме так прозвали авто з іноземною реєстрацією.

За офіційною статистикою, в Україні близько 50 тис. нерозмитнених машин, за неофіційними даними – понад півтора мільйона…

Всьому виною – ціна питання і застаріле законодавство

Пік ажіотажу, пов’язаний із масовою купівлею автомобілів, що уже були у використанні в країнах Євросоюзу, збігся з наданням Україні безвізового режиму. Іншими словами, до Європи стало набагато легше потрапити, а охочих українців купити машину «там» завжди було багато. Тому що ціна автомобілів там і у нас відрізняється в два і більше разів не на нашу користь. Інша справа, що нерозмитнені авто зараз є порушенням українського законодавства. Яке, м’яко кажучи, з наданням Україні безвізу явно застаріло. Наприклад, згідно з нормами закону, кожні п’ять днів українці з незареєстрованими авто повинні перетинати кордон. Якщо не зробив цього – тебе можуть покарати. До слова, про штрафні санкції. За ст. 485 Митного кодексу України, якщо автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 грн. Від 1 до 10 діб – штраф 3 400 грн. Понад 10 діб – штраф 8 500 грн і т. д. У разі несплати штрафу протягом 5 днів – арешт автомобіля.

Уявіть, якби всі власники нерозмитнених авто вмить стали законослухняними, тобто кожну п’ятиденку, перетинали кордон. На прикордонних контрольно-пропускних пунктах трапився б колапс!

Щоб українцям не доводилося кожні п’ять днів перетинати кордон, створюються нелегальні схеми реєстрації авто на литовську або польську компанію. А потім автомобіль продають. Тільки негромадяни України законно можуть їздити на автомобілі з іноземною реєстрацією рік. Однак іноземна компанія може за довіреністю дати покористуватися автомобілем українцеві. На одне таке підприємство може бути зареєстровано дві-три тисячі автомобілів. Авто після купівлі залишається власністю компанії.

Адвокат із митного права Ольга Ніколаєнко зауважує, що в Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами і конфіскацією. Проте в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.

«Поліція не може відстежити, в якому режимі та на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Наявна морально-етична проблема – ми розуміємо, що громадяни можуть і повинні користуватися дешевими авто, а з іншого боку – є міжнародні зобов’язання і правові норми. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію, проблема з нерозмитненими автомобілями нарощується, як сніжна куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи й вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується», – зазначає О. Ніколаєнко.

Формальні власники незареєстрованих автомобілів озвучують дві причини, чому вони не розмитнюють покупку: високі податки і заборона на ввезення авто старше 2010 року. Зрозуміти їх можна. Дійсно, чому поляк чи литовець може за пару тисяч доларів купити добротну машину, а ми ні? До речі, найчастіше з Польщі й Литви українці переганяють машини. Проблема є, і її потрібно вирішувати на законодавчому рівні.

Президент Петро Порошенко ще наприкінці травня 2017 року доручив Кабінету Міністрів урегулювати ситуацію з нелегальними автомобілями та вдосконалити митне законодавство.

Проекти законів написано, але…

У Верховній Раді наразі чекають свого часу кілька законопроектів, що пропонують різні варіанти вирішення питання щодо нелегальних авто. Серед проектів є зовсім екзотичні: Державна фіскальна служба внесла до профільного комітету українського парламенту пропозицію розбити митні платежі по 0,25% від вартості автомобіля на місяць. Це розтягнуло б виплату податків на 33,3 року! За такого розклáду ми точно стали б країною автомобільних раритетів або автометалобрухту!

Також у парламенті зареєстровано чотири проекти закону, які пропонують збільшити термін перебування іноземних автомобілів. Законопроект № 1393 збільшує термін транзиту для автомобілів до 30 днів, законопроект № 1393-1 – до 60. Проект № 4473 пропонує збирати по 408 грн за право перебувати нерозмитненому авто 30 днів. А законопроекти № 2359а і № 4223 дозволяють громадянам України ввозити автомобілі з іноземною реєстрацією на рік без додаткових вимог.

Народний депутат Володимир Парасюк пропонує, щоб власники автомобілів з іноземною реєстрацією, які не відповідають екостандарту Євро-5 (а такі машини не можна розмитнити за законодавством), платили щороку по 6 000 грн. Для цього їм слід отримати номери зі спеціальним індексом.

У результаті комітет податкової і митної політики порекомендував парламенту розглянути законопроект № 4932. Якщо його приймуть, водіям авто з іноземною реєстрацією доведеться платити два євро на день. Але черга до розгляду цього проекту зупинилася – депутати пішли на літні канікули, а сам автор законопроекту, під тиском громадськості, збирається його відкликати.

Як би там не було, проте всі законопроекти об’єднує одне – ніде не йдеться про зниження податків на розмитнення. «Якщо податки високі – люди шукають обхідні шляхи і ухиляються від розмитнення авто. Проблема не тільки з литовськими та польськими номерами. У Харківській і Сумській областях повно машин з російською реєстрацією, оскільки в РФ автомобілі дешевші», – розповідає експерт Олег Назаренко.

Глас народу

Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарту Євро-5. Він не дозволяє ввозити в Україну автомобілі, вироблені раніше 2010 року. Зараз в основному українці купують автомобілі застарілих стандартів 1997 – 2010 років випуску – вони вдвічі-втричі дешевші.

«Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу, прийняті влітку 2016 року, на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу», – говорить Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.

Є й інші точки зору від зацікавленого народу. Наприклад, встановити, за аналогією з європейською практикою, фіксовану ціну розмитнення для б/в автомобілів з Європи від 300 до 1 000 євро (залежно від об’єму двигуна і року випуску машини). Якщо все робити чесно і прозоро – держбюджет країни отримає суттєву статтю доходів.

…До речі, подібна проблема мала місце і в Молдові. Щоб її вирішити, уряд ввів 70% знижку на розмитнення автомобілів. Отож нелегальне ввезення машин з ЄС швидко зійшло нанівець.

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти