В Україні хочуть змінити правила страхування автомобілів: що потрібно знати водіям

З часу прийняття Закону «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» значно оновились світова практика, європейське та українське законодавство, а також судова практика і ситуація в галузі в цілому. При цьому за час існування Закону до нього неодноразово вносилися зміни та доповнення, що зробило його структуру громіздкою.

З цих причин нардепи вирішили «системно оновити» законодавчий акт, зокрема, привести його у відповідність до Директиви 2009/103/ЄС та внесли до Верховної Ради проект закону №10196 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів». Серед проблем, які потребують розв’язання, називаються заниження недобросовісними СК вартості полісу, що призводить до недоформування страхових резервів, загроза неплатоспроможності страховиків, необґрунтовані відмови у виплати потерпілим страхових відшкодувань або затягування здійснення виплат, розповсюдження підроблених страхових полісів.

Що ж пропонується проектом закону №10196 для виправлення ситуації на ринку обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів та як новели вплинуть на роботу страхових компаній та власників авто?

  1. Терміни страхових виплат скоротять. Чинним законом передбачено, що максимальний строк, протягом якого СК має сплатити відповідну грошову компенсацію потерпілому, становить 90 днів. Проект скорочує цей термін до 60 днів. У випадку недотримання цього строку до СК застосовуватимуться санкції у вигляді штрафу у розмірі 20% від несплаченої потерпілому суми.
  2. Знос автомобіля не враховуватимуть при визначенні розміру страхового відшкодування. Пропонується встановити нову методику розрахунку розміру страхового відшкодування Ідея ця, вочевидь, запозичена у західних сусідів. Тим не менше, потрібно враховувати те, що середній вік автомобіля українця вдвічі перевищує вік автомобіля, наприклад, німця, а тому по факту СК будуть вимушені виплачувати потерпілим суму коштів, яка перевищує вартість самого автомобіля. До того ж, процес цей супроводжуватиметься замовленням і проведенням відповідної автотехнічної експертизи, що значно затягуватиме строком виплат і в найгіршому випадку призведе до неможливості дотримуватися 60-денного строку для виплати (див п.1). А залучення експертів, звісно, може потягнути за собою здороження страхового полісу.
  3. Розмір моральної шкоди збільшать у випадку смерті людини та підвищення страхового ліміту. Також орієнтуючись на захід, в Україні моральна шкода від смерті близької людини може зрости удвічі (з 12 мінімальних заробітних плат до 25). Що стосується страхового ліміту, то в разі схвалення проекту він мав би поступово зрости до 1 млн грн на одного потерпілого від ДТП.
  4. Виплати за зобов’язаннями СК, щодо яких порушено провадження у справах про банкрутство, будуть проводитися після початку такої процедури. Тут, безперечно, плюс для страхувальників – якщо відповідно до чинного Закону такі виплати починають проводитися лише після остаточного закінчення провадження чи ліквідації СК, то за новим законом у разі його схвалення в редакції проекту, процедура перенесеться вже на початок. Іншими словами, підставою для проведення таких виплат буде порушення провадження у справі про банкрутство (або припинення СК членства в МТСБУ).
  5. Скасування франшизи. Автори вважають, що СК мають виплачували всю суму самостійно, без залучення до цього процесу особи, винної у ДТП. Тобто СК втрачають право на утримання франшизи. За таких обставин водій, винний у ДТП, фактично виходить чистим із води (не враховуючи, авжеж, притягнення його до кримінальної чи адміністративної відповідальності), а от СК доведеться брати на себе повне відшкодування шкоди.

Зважаючи на викладене, можна зробити висновок, що СК навряд сприймуть проект позитивно, адже їхні обов’язки перед страхувальниками розшириться, а санкції за їх невиконання зростуть.

Логічно, що страховики зададуться питанням, як збільшувати свої капітали, аби бути спроможними виконувати ці новели. І перший очевидний (але не єдиний) варіант – це підвищення вартості страхового поліса. Чи призведе це до збільшення кількості незастрахованих авто на дорозі? Очевидно, так. А це потягне негативні наслідки як для учасників дорожнього руху, так і для самих СК.

Втім, зважаючи на те, що в Україні розпочався і ще досить довго триматиме виборчий сезон, можна сподіватися, що проект закону №10196 «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» з’явиться «під куполом» ще не скоро.  То ж як для авторів закону, так і для активних представників громадськості, ще є час придивитися до запропонованих змін і подбати про те, щоб кількість підводних каменів була мінімальною, а кожне нововведення супроводжувалося відповідним механізмом його реалізації.

Джерело: Закон і Бізнес



Не пропустіть