Чому в Україні дорожчає бензин

Ціни на паливо можуть підскочити ще на півгривні. Але для паніки причин немає

Ціни на дизельне паливо і бензин з початку вересня поповзли вгору. Автомобілісти, пам’ятаючи про недавній стрибок цін на автомобільний газ, сильно напружилися – чи не чекає їх новий ціновий Армагеддон?

Протягом усього літа ціни на дизельне паливо і бензин були стабільними. За даними “Консалтингової групи А-95”, до середини червня середня ціна на А-95 становила 25,08 гривні за літр, потім вона трохи просіла і залишалася на рівні близько 24,57 гривні за літр аж до 6 вересня. Дизельне паливо за цей же період поступово знижувався з 22,8 гривні за літр до рівня 21,9 гривні, і жодного разу не дорожчало.

Проте після 6 вересня цінники на заправках почали підвищуватися спочатку на пару копійок в день, потім – ще більше, і за станом на вчора літр А-95 коштував вже 25,65 гривні, а літр дизельного палива – 22,99 гривні.

Про подорожчання палива експерти попереджали ще майже два тижні тому, так що це підвищення цін не повинно було застати зненацька тих, хто стежить за ринком палива.

Зараз в Україні працює тільки один нафтопереробний завод, в Кременчуці, який належить групі “Приват” Ігоря Коломойського. Інші великі НПЗ, зокрема, Лисичанський і Одеський, стоять на ремонті. З огляду на їхні проблеми, в тому числі з власністю (перший знаходиться під контролем “Роснєфті”, якій з політичних причин невигідно запускати завод, навколо другого тривають слідчі дії та судові розбірки, адже він знаходиться у власності компанії СЕПЕК скандального Сергія Курченко, поставленого Росією “смотрящим “за” віджатими “підприємствами на окупованій частині Донбасу), про швидкий запуск цих підприємств не йде.

За словами експертів, оскільки Україна імпортує близько 80% палива, то зовнішні фактори мають вирішальне значення для цін на бензин усередині України.

Зокрема, оптовим компаніям для закупівлі палива потрібно валюта, тому будь-які зміни курсу гривні так чи інакше відбиваються на цінах на паливо. Наприклад, якщо гривня послаблюється всього лише на 10 копійок, то це означає збільшення цінників на бензин чи дизельне паливо на 8 копійок/літр.

Якщо подивитися на графіку курсу долара до гривні за останні півроку, то гривня постійно, хоча і потроху зміцнювалась. Наприклад, якщо на 6 червня курс долара був 25,9 гривень за долар, то до кінця серпня він впав до 25,5 гривні. Але ось з початком осені долар почав зростати. Також за останні місяці виріс і курс євро. Тому ослаблення гривні по відношенню до цих валют – це одна з причин подорожчання палива. Адже білоруське паливо, яким заповнюється половина українського ринку, купується за євро.

Свій внесок у подорожчання палива внесли і європейські котирування, іншими словами, якщо бензин дорожчає в Європі, то він буде дорожчати і в Україні.

Першими подорожчали оптові партії палива, і потім вже, коли вони почали надходити в продаж, почали підніматися цінники на стелах автозаправок. Однак на сьогодні подорожчання оптових партій, які українські компанії закуповують на кордоні, ще не повністю відбилося на роздрібних цінах. Сьогодні ціна могла б бути вищою але зростання пригальмували залишки закупленого раніше дешевого палива. Тепер воно було розпродано і ціни стали підніматися активніше.

Експерти припускають, що бензин може подорожчати ще приблизно на 50 копійок.

У цій ситуації автомобілістів має тішити те, що вже осінь і сільськогосподарські роботи закінчуються. А значить, аграрії найближчим часом скоротять споживання дизельного палива і бензину, його споживання в країні впаде і можна буде очікувати падіння цін.

Другий привід не драматизувати ситуацію – здешевлення автомобільного газу. Після піку своєї ціни, який припав на 30 серпня на рівні 16,17 гривні за літр, він тепер плавно дешевшає і має усі перспективи подешевшати до рівня 12 гривень за літр.

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти