Влада Масачусетса, Конектикуту та Род-Айленду ЗАЗДАЛЕГІДЬ наказала всім транспортним засобам, що не мають стосунку до служб порятунку, не виїздити на дороги ПІД ЗАГРОЗОЮ ШТРАФУ ТА ТЮРМИ. В Род-Айленді, наприклад, порушникам загрожували 500 доларів штрафу та рік у в’язниці. Губернатор Масачусетсу Дьюал Патрік видав наказ – усім співробітникам державних установ, які не пов’язані з діяльністю рятувальних служб, залишатися вдома, передає texty.org.ua.
Цей снігопад увійшов до історії як один із найсильніших – подібного не спостерігалося років зі сто. Менш ніж за добу випало близько метра снігу. Територія, де проживають мільйони людей, опинилася в стані повного колапсу на кілька діб… Ні, не опинилася – ситуація нормалізувалася вже наступного дня. Чому? Тому що мова йде не про українську столицю, яка четвертий день поспіль не може повернутися до нормального життя. А про Нову Англію – зокрема, штати Конектикут, Масачусетс, Род-Айленд. 9 лютого цього року вони пережили неймовірну потужну снігову бурю – значно потужнішу за українську. І ось як їм це вдалося.
Нам варто взяти до уваги досвід далекої від нас географічно Нової Англії під час ліквідації снігового циклону під назвою «Немо» (лютий 2013 року). Адже він показово свідчить: якщо місцева влада діє заздалегідь, рішуче і активно, – наслідки стихійних явищ вдається звести до мінімуму.
Сніговий циклон, який отримав назву «Немо», вдарив по території Нової Англії увечері 8 лютого, в п’ятницю, а найсильніше стихія лютовала в ніч із п’ятниці на суботу, 9 лютого. Як бачимо, аналогія з київським снігопадом, що розпочався в обід п’ятниці, 22 березня, і тривав до середини суботи, 23 березня, є практично повною. (Вперше ця стаття була опублікований у виданні Тексти у березні 2013 року)
Снігову бурю в Україні, як відомо, спричинив т.зв. Балканський циклон. В США ситуація була значно серйозніша: зустрілися відразу два циклони (зони пониженого атмосферного тиску). Перший, теплий, утворився над Техасом і рухався на південний схід США, несучи з собою значні обсяги вологи. Другий, холодний, сформувався над районом Великих Озер (США та Канада). Маршрути обох циклонів перетиналися за північно-східним узбережжям США в районі Нью-Джерсі. Як наслідок, утворився мегациклон, а зіткнення теплих вологих «техаських» повітряних мас із холодними «канадськими» означало снігопад неймовірної сили.
Метеорологи виявили ситуацію 7 лютого, тобто, приблизно за півтори-дві доби до приходу циклону. В Україні часу на реагування було трохи більше: чимало авторитетних метеосайтів поставили прогноз про наближення екстремального снігопаду ще 20 березня, більш ніж за дві доби.
Для початку, наведемо загальну хронологію перебігу снігової бурі «Немо». 7 лютого, четвер – попередження метеорологів. 8 лютого під вечір – починається сніг. 9 – пік снігопаду, в обід циклон пересувається вглиб країни, потроху слабнучи.
Так ось – перша і найбільш принципова відмінність полягає в тому, що вже 7 лютого мешканці всіх штатів, що опинилися на шляху «Немо», були попереджені, причому попередження ці були оголошені так, що не почути їх міг хіба що сліпоглухонімий.
Влада. Найперше, на що слід вказати: 7 лютого пройшли офіційні прес-конференції під головуванням мерів міст, що потрапляли під удар “Немо”.
Ось таким був виступ мера Бостона (найбільше місто Нової Англії) Томаса Меріно.Аналогічні прес-конференції провели інші очільники місцевої влади. Наголошуємо – всі озвучені мерами рекомендації (не виїздити на дорогу, скасувати заняття в школі тощо) стосувалися НАСТУПНОГО ДНЯ – 8 лютого.
Губернатор Масачусетсу Дьюал Патрік видав наказ – усім співробітникам державних установ, які не пов’язані з діяльністю рятувальних служб, залишатися вдома і на роботу не йти. (Київ – вихідний день оголошено в понеділок, через ДВА ДНІ після снігопаду). Губернатор закликав власників приватних підприємств зробити те ж саме.
Влада звернулася до всіх місцевих шкіл із закликом скасувати навчання (а в Києвітисячі школярів пробивалися в суботу крізь замети до шкіл, де мало пройти пробне тестування ЗНО. Ніхто цих тестів не скасував, учнів, які запізнилися, не пускали до класів. Лише пізніше в суботу надійшла інформація про те, що тестування для тих, хто не зміг взяти в ньому участь, відбудеться повторно).
Комунальні служби. В цьому сенсі показовим є приклад Бостона. Мер Меріно повідомив ще 8 лютого, що вже підготовлені 200 снігоочисних машин та розкидувачів солі. І до заходу сонця вони вже розчищатимуть шляхи в Бостоні. А станом на 9 ранку суботи кількість техніки зросте з 200 до 600 одиниць.
А тепер порівняймо ці дії з недолугими виправданнями Попова у ефірі телеканалу 1+1, коли він пояснював, що, мовляв, під час снігопаду дороги чистити не можна. Насправді наслідки цього підходу (який, утім, ніяким підходом не є, а є банальним бажанням підвести хоч якусь логіку під бездіяльність київської влади під час стихійного лиха) відомі – на дорогах міста, які у п’ятницю не чистилися взагалі ніяк, застрягло все, що могло застрягти – від малолітражок до фур, від маршруток до тролейбусів з трамваями. Після цього ніяке нормальне розчищання доріг вже неможливе – заважає застряглий транспорт.
Військо. У Масачусетсі Національна гвардія викликала ще 500 гвардійців на додачу до тих 5500, які мали пройти тренування на вихідні. Гвардія приготувалася допомагати розчистці доріг та «розтягуванню» корків по всьому штату. Генерал-майор Л.Скотт Райс оголосив про це 7 лютого, більш ніж за добу до початку снігопаду (в Києві військовослужбовці та техніка Президентського полку були кинуті на ліквідацію наслідків снігопаду тільки вранці в суботу, 23 березня).
Участь ЗМІ. Не було жодного засобу масової інформації, який би в ті дні не повідомив би глядачів (читачів, слухачів) – увага, наближається буря, будьте обережні й приготуйтеся. Багато сайтів опублікували детальні рекомендації, як діяти (ось типовий приклад . Враховано все – від необхідних товарів до пропозицій, як розважитися в заблокованих снігом оселях).
Енергетика. Секретар штату з енергетики Ричард Салліван повідомив про заходи, вжиті всіма чотирма головними енергокомпаніями штату (ці заходи не врятували від відключень енергії, але допомогли мінімізувати їхні наслідки – загалом енергопостачання було відновлене протягом доби).
Населення. Побічним наслідком якісного та всеохопного попередження стала «споживча паніка» серед населення. У супермаркетах вишикувалися черги. Найпопулярніший товар – сіль та снігові лопати. Серед харчових товарів лідирували хліб, молоко, вода у пляшках. Серед промислових особливою популярністю користувалися генератори (система енергопостачання в США дуже вразлива до стихійних лих, і більш-менш сильний вітер неминуче призводить до обриву дротів та відключення від електрики десятків і сотень тисяч домівок).
Цікаво, що в католицькому Бостоні церква заздалегідь попередила парафіян: іти до меси в неділю не слід, якщо це загрожує життю людей.
Наголошуємо ще раз – усе це відбувалося не під час снігопаду і тим більше не після його закінчення. А ЗА ПІВТОРА-ДВА ДНІ до його початку.
Окрім «пасивних» ( попередження, закриття шкіл та держустанов тощо) влада Нової Англії вжила низку активних заходів із протидії стихії. Формально вони подібні до того, що намагалася (принаймні на словах) застосувати київська влада. Але наскільки ж вони відрізняються по суті!
Візьмімо, наприклад, такий радикальний крок, як перекривання доріг. Влада Лонг Айленду (туди снігопад дійшов пізніше) вжила цей захід – але при цьому люди чітко знали, які дороги перекрито і на який час (і перекриття відбувалося не для того, щоб «не пустити фури в Київ» – внаслідок чого на Житомирській трасі люди більше доби сиділи в кошмарному «корку» – а для того, щоб за цей час розчистити від снігу вказані ділянки, і потім відкрити їх для руху). Так, було конкретно повідомлено, що ділянка експресвею Лонг-Айленд закрита між з’їздами 57 та 73 з 7 ранку до 5 вечора.
Ще більш ефективний захід – повна заборона руху. Але й тут по суті все відбувалося інакше. Якщо в Києві ДАІ на своєму сайті оприлюднила поради (типові, що регулярно повторюються) «не виїздити без потреби особистим транспортом», то влада Масачусетса, Конектикуту та Род-Айленду ЗАЗДАЛЕГІДЬ наказала всім транспортним засобам, що не мають стосунку до служб порятунку, не виїздити на дороги ПІД ЗАГРОЗОЮ ШТРАФУ ТА ТЮРМИ. В Род-Айленді, наприклад, порушникам загрожували 500 доларів штрафу та рік у в’язниці. В Масачусетсі заборона руху була введена вперше після знаменитої хуртовини 1978 року.
Губернатор Коннектикуту Даннел Меллой оголосив надзвичайний стан о 12 дня 8 лютого, ще через чотири години було закрито рух на хайвеях (і знову ж таки, все це – ще до початку снігопаду). Очікуючи втрати електропостачання для 30% споживачів, енергокомпанія штату ЗАЗДАЛЕГІДЬ найняла «сторонній» ремонтний персонал з-за меж штату. В Києві, нагадаємо, лише по обіді суботи влада вирішила наймати приватних перевізників для прибирання та вивезення снігу.
У Масачусетсі були примусово евакуйовані кілька кварталів на узбережжі, де була загроза підтоплення. Окрім цього, мешканцям міст Ревере, Маршфілд та Скітуат було запропоновано евакуюватися добровільно.
Снігова буря «Немо», за офіційними повідомленнями, забрала близько 10 життів. Київська влада, натомість, оптимістично відрапортувала про те, що внаслідок стихійного лиха не було людських жертв та ушкоджень майна. Втім, цей оптимізм дещо тьмяніє,коли подивитися, а що саме в США проходить по категорії «смертей від стихійного лиха».
Аналогічної статистики в Україні ніхто не веде. Ніхто не знає, скільки людей померли від того, що не отримали своєчасної медичної допомоги. Чи від травм на завалених снігом вулицях Києва. Чи від серцевого нападу після того, як вони кілька годин ішли пішки з правого берега на Троєщину.
Те ж стосується і транспортного сполучення. До вечора суботи (той же день, коли закінчилася буря) відкрилися аеропорти. В неділю відновився рух поїзда Amtrak між Бостоном та Нью-Йорком. У Нью-Йорку, до речі, вже наступного дня після снігопаду міські дороги були повністю очищені від снігу (але там було значно тепліше, сніг танув).
Чимало кросоверів на ринку вважаються доволі надійними і довговічними, проте деякі їхні версії виявляються напрочуд…
Якщо ми говоримо про найшвидші авто, мова, найімовірніше, йде про дорогі моделі, ціною в сотні…
Обслуговування автомобіля вимагає не тільки уваги до деталей, а й дотримання певних правил, які безпосередньо…
Купівля автомобіля класу люкс не завжди пов'язана з багатомільйонними витратами. Деякі моделі, як з'ясувалося, можна…
Сегмент SUV (позашляховики і кросовери) почав активно набирати популярність у 1980-х роках і відтоді набуває…
Колись американська компанія Tesla зробила революцію у сфері розробки та виробництва електричних автомобілів. Однак останніми…