Картина маслом: банкрутство ЗАЗу і безповоротно втрачені мільярди доларів

Ще буквально п’ять років тому, на виробництво автомобільних компонентів у нас в країні покладали великі надії. Планували, що якщо не вдалося залучити в країну зарубіжних автогігантів, вийде хоча б заманити до нас великих виробників запчастин та комплектуючих. Створити потужні промислові кластери, які зможуть забезпечувати всім необхідним не тільки вітчизняну автомобільну галузь, а й експортувати продукцію за кордон. Через непродуману автомобільну політику України тільки за рік втратила 19,2 млрд. грн доходів і «вбила» ЗАЗ.

Причин кілька. Деякі підприємства залишилися в зоні військових дій і в окупованому Криму. Тільки серед постачальників Запорізького автомобілебудівного заводу, за даними профільної асоціації «Укравтопром», на території Донецької області залишилося 25 підприємств. А в Луганській – 11 підприємств. Серед них виробники резино-технічних виробів, радіаторів, інструментів, пружин, виробів з кольорових металів, які використовуються у виробництві автомобілів.

Багато підприємств перестали працювати через скорочення виробництва автомобілів в Україні – адже їхня продукція у великих обсягах стала не потрібна. На прикладі ЗАЗу легко відстежується тенденція, пише MMR.

Виробництво автотранспортних засобів на ЗАЗі:
2013 – 22032 шт.
2014 – 13144 шт.
2015 – 3949 шт.
2016 – 526 шт.
2017 – 1682 шт.

За даними Асоціації «Укравтопром», в 2013 році виробництво автомобілів на ЗАЗі забезпечувало 714 постачальників (566 українських, 41 – з країн СНД, 107 – з країн далекого зарубіжжя). У минулому 2017 року кількість постачальників ЗАЗу зменшилася до 498 (383 українських, 28 з країн СНД і 87 – з далекого зарубіжжя).

І якщо ще 10 років тому Україна могла похвалитися кваліфікованою робочою силою і розраховувати на технологічне виробництво, то сьогодні картина інша. Яскравий приклад тому – спроба японської компанії Fujikura відкрити найпростіше виробництво джгутів електропроводки в м. Немирів Вінницької області. Набрати персонал під це виробництво виявилося складно, при тому, що і особливих вимог до працівників в компанії не висували. Ще складніше буде відродити машинобудівні проекти, де вже потрібні працівники високої кваліфікації.

Одним з позитивних прикладів можна вважати заснування в 2005 році ЗАЗом СП зі світовим виробником вихлопних систем Bosal Nederland BV (Боса). Тільки в 2007 році було вироблено близько 160 тис. комплектів вихлопних систем. У 2017 році СП виготовило понад 250 тис. комплектів вихлопних систем, з яких 92% поставлено на європейський ринок. У 2018 році у СП плани виготовити і поставити на ринок Європи, в торговельну мережу Боса близько 390 тис. комплектів вихлопних систем. І ці комплектуючі будуть встановлені на моделі Renault, Peugeot, Opel, VW, Audi, MB. Але, як часто буває, це, швидше, виняток із правил.

Recent Posts

Як врятувати кузов від солі й морозу: зимовий догляд, про який забувають навіть досвідчені водії

Зима не прощає лінощів. Сіль, реагенти й волога швидко руйнують метал, а водії часто помічають…

06.12.2025

Пасок чи ланцюг ГРМ: що вибрати, щоб мотор не помер раніше часу

Коли мова про купівлю авто з пробігом, питання ГРМ часто лишається поза увагою. Дарма. Саме…

06.12.2025

ТОП-6 хетчбеків, що відмінно підходять для міста: кращі бюджетні варіанти

Міський рух стає щільним, і люди частіше дивляться на малі авто. Це видно щодня, коли…

06.12.2025

ТОП-10 кращих вживаних універсалів: практичні, місткі й доступні

Кросовери зараз на піку популярності, але універсали не здають позицій. Вони пропонують те, чого часто…

06.12.2025

Шість автобрендів, які зберегли якість, не завищуючи ціну

На тлі постійного подорожчання автомобілів знайти модель, що поєднує якість і розумну ціну, стає дедалі…

06.12.2025

ТОП-10 економічних гібридів: вони рідко просяться на АЗС

Гібридні авто давно перестали бути екзотикою для українських доріг. Попит зростає не лише через екологічність,…

06.12.2025