Categories: Статті

Дороги з бетону в Україні: міфи та реальність

У Міністерстві інфраструктури оголосили «еру цементобетонних доріг» (ЦБД) для України. Проте все ж є одне, але… наскільки виправдані такі дороги для України?

В Українському інституті майбутнього презентували дослідження, присвячене перспективам та ризикам будівництва таких доріг для України. Дані, які озвучили автори доповідей, — частково спростовують думку про те, що будувати такі дороги в Україні невигідно. Але є і проблеми, з якими неодмінно доведеться зіткнутися при будівництві ЦБД — повідомляє Buildportal

БУДУВАТИ ДОРОГО. Це не так. Згідно з даними ДП «Державний дорожній НДІ», що входить в структуру «Укравтодору», вартість 1 кв. м покриття з цементобетону майже така ж, як і вартість покриття з асфальтобетону – 1 422 і 1 466 грн. Але це середній показник для всіх категорій доріг в Україні. Наприклад, «одягати» в тверде покриття дороги I категорії набагато дешевше, ніж в асфальтобетон — економія, згідно з даними будівельної корпорації «Альтіс», може досягати 30%.

ДОРОГІ В ОБСЛУГОВУВАННІ. Відповідно до прийнятих нормативів, дорогам із асфальтобетонним покриттям необхідний поточний ремонт через шість років, через 12 — середній поточний ремонт, і на 15-му році — капітальний. За даними ДП ДерждорНДІ, мінімальний міжремонтний термін для доріг з цементобетонним покриттям — дев’ять років.

На обслуговування і будівництво 1 км дороги з твердим покриттям витрачається на 5% менше матеріалів, ніж на обслуговування кілометра дороги з м’яким покриттям. Однак витрати на оплату праці, на будівництво і обслуговування кілометра ЦБД майже в три рази вищі, ніж для доріг з асфальтобетону. Тим не менше, в загальній структурі вартості  витрати на оплату праці все одно незначні — займають менше 1,5%.

СКЛАДНО БУДУВАТИ. Базова технологія будівництва може не особливо відрізнятися, але є нюанс — термін застигання у цементобетона набагато довший, ніж у асфальтобетону — до 28 днів.

«Якщо ми почнемо масово зводити такі дороги, нам доведеться пускати машини в об’їзд, через населені пункти. А для цього в Україні недостатньо висока щільність доріг, до того ж це не сподобається людям з населених пунктів, через які поїдуть автомобілі — у нас вже були прецеденти, коли мешканці перекривали проїзд фур, тому що вони руйнували їм дороги», — нагадує Артем Безуглий, заступник директора з наукової роботи ДерждорНДІ.

І РЕМОНТУВАТИ ТЕЖ СКЛАДНО. Експерти кажуть, що все залежить від того, де проходить така дорога. «ЦБД складно ремонтувати, якщо під нею проходить каналізація, є люки — тому такі дороги намагаються не будувати в населених пунктах. Тому що тоді доводиться часто перекривати всю дорогу», — вказує Артем Безуглий.

Поза населеними пунктами при ремонті повністю перекривати потрібно не завжди. «Все залежить від ширини дороги. Якщо це, наприклад, буде чотирьохсмугова дорога, то можна ремонтувати одну ділянку, і на цей період, наприклад, організувати рух по двох смугах. А якщо це дорога 3-ої або 4-ої категорій (майже 70% в загальному кілометраж доріг України — це дороги 3-ої і 4-ої категорії, — уточн.), то її доведеться перекрити всю», — зазначає Безуглий.

Крім того, є технологія, коли на цементобетон наносять тонкий шар асфальтобетону — це підвищує зносостійкість дороги і полегшує її ремонт.

ВИЩА АВАРІЙНІСТЬ. Навпаки, дороги з цементобетонного покриття вважаються більш безпечними для водія. «Асфальт поглинає світло, дорогу з цементобетону краще видно в нічний час доби. Крім цього, у такого покриття краще зчеплення з гумою, тому гальмівний шлях у автомобіля — коротший», — каже Володимир Шульмейстер, екс-заступник міністра інфраструктури.

ЦБД — шумні. «Шум можна максимально мінімізувати. Зараз все залежить від побажання замовника — сучасні технології дозволяють підібрати максимально комфортний варіант», — зазначає Володимир Шульмейстер.

ПОТРІБЕН СПЕЦІАЛЬНИЙ ЦЕМЕНТ. Для дорожнього будівництва використовують цемент М400. «Це цемент з міцністю 400 мегапаскалів. І всі великі виробники в Україні давно випускають такий цемент. Тож навіть якщо в Україні почнуть щороку будувати по 3000 км ЦБД, заводи зможуть забезпечити будівельників сировиною», — впевнена Людмила Кріпко, керівник Департаменту науково-технічної інформації асоціації «Укрцемент».

За минулий рік сім заводів, що входять в «Укрцемент», справили 9,3 млн. тонн цементу. Резерв потужностей підприємств на 30% не задіяний.

НІКОМУ ПРОЕКТУВАТИ. За даними ДерждорНДІ, в Україні близько 15 великих компаній (разом з приватними), які займаються проектуванням, і близько 200 сертифікованих проектантів в сфері дорожнього будівництва. «Для масштабного будівництва — 2000-3000 км на рік — цього недостатньо. І з цим проблема: фахівцем за п’ять років не стати. Потрібно підвищувати престиж професії, але хто захоче йти на зарплату 6000-8000 грн?» — міркує Артем Безуглий. Одна з причин такої ситуації — низька оцінка проектних робіт. «У всьому світі такі роботи оцінюються в 5-8% від кошторисної вартості проекту, а у нас — менше 1%», — говорить він.

ВІДСУТНЯ ТЕХНІКА. Техніки для масштабного будівництва ЦБД — недостатньо. В ДерждорНДІ кажуть, що зараз в Україні тільки один сучасний бетоноукладочной комплекс, а для того, щоб хоча б почати будувати такі дороги, потрібно кілька. Коштує таке обладнання близько 1,5 млн. дол.

В залучення іноземних компаній зі спеціалізованою технікою в «Укравтодорі» не дуже вірять — з огляду на нестабільного фінансування і відсутність довгострокових спеціалізованих програм компанії з-за кордону в Україну йти не хочуть.

Проте «перша ластівка» вже є — у ЗМІ з’явилася інформація, що китайська компанія побудує об’їзну трасу із цементобенону навколо Житомира. Вона обійдеться у 42 мільйони євро.

Міністерство інфраструктури планує будівництво ще кількох бетонних доріг — від Миколаєва до Кропивницького, а також траси, що з’єднають Миколаїв, Херсон та Одесу.

Recent Posts

Водіння в дощ: водіям розкрили секрети безпечної їзди

Водіння в дощову погоду несе з собою низку ризиків і загроз для водія. Щоб не…

05.05.2024

Водіям назвали 6 ефективних способів скоротити витрату палива в автомобілі

Кожен водій прагне скоротити витрати на паливо і зробити свою автомобільну подорож більш ефективною. У…

05.05.2024

Водіям розкрили лайфхак із ключами автомобіля, який рятує від спеки влітку

Багато водіїв навіть не підозрюють, що ключі їхніх автомобілів, крім основних, мають і додаткові функції.…

05.05.2024

Гроші на вітер: на якій швидкості не можна відчиняти вікна в автомобілі, щоб не витрачати даремно паливо

Існує безліч рекомендацій для водіїв щодо економії пального в автомобілі, проте мало хто знає, що…

05.05.2024

Чому під час купівлі вживаного автомобіля потрібно уникати машини на “механіці”

Багато автолюбителів відчувають ностальгію за часами, коли автомобілі з механічною коробкою передач були нормою, але…

05.05.2024

5 автомобільних брендів із найвідданішими шанувальниками

Купівля автомобіля - це не тільки придбання транспортного засобу, а й створення зв'язку з брендом.…

05.05.2024