Статьи

Де Україна бере паливо для автомобілів: німецький бензин та американський газ

Директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн розповів про ситуацію на ринку нафтопродуктів.

«Дефіцит продовжується. З одного боку, черг на заправки немає, хоча з іншого – багато станцій по всій країні простоює, а станції, які працюють, не мають всього асортименту і відпускають всього по 20 л. Останнім часом спостерігаю за запровадженням обмежень і для комерційних клієнтів. Єдині недоторканні та повністю забезпечені силовики та муніципалітети» – каже експерт.

Перша причина дефіциту палива, на його думку, у знищенні окупантами єдиного Кременчуцького НПЗ в Україні.

«У березні основним завданням був пошук ресурсів у Європі, більшу частину ринку закривав Кременчук. З початку квітня заводу немає, імпортні ресурси законтрактовані, але тепер перед імпортерами інше завдання – привезти пальне», – зазначає Куюн.

Водночас Європа постала перед несподіваною для себе проблемою.

«У Європі немає зайвих цистерн та локомотивів. Більше того, ситуація стала несподіваною для самих європейців: виявилося, що вагони з однієї країни не завжди можуть пересуватися залізницею сусідів через додаткові технічні вимоги», — розповів експерт.

З позитиву – активізувався автомобільний імпорт, розширивши географію вперше за роки незалежності.

«Для розуміння всеосяжного пошуку ресурсу українцями – вперше (на мою пам’ять) відзначено імпорт бензину з Німеччини. Спойлер – чекаємо на продукт з Нідерландів та Бельгії», — каже Куюн.

Однак цей позитив тягне за собою проблеми в логістиці.

«Багато машин не завезеш. Напруга по всіх видах пального, але по дизелю вона найбільша. Своє слово сказав і попит із боку аграріїв. Хоча за всіма ознаками, він менший, ніж очікувалося. Мені невідомі випадки, щоби хтось не зміг купити пальне або десь були черги з бензовозів. Серед версій – стоки пального, скорочення посівних робіт, вибір на користь менш «капризних» культур і спрощення технологій з метою економії пального та добрив, тощо», — вважає експерт.

Щодо цін, уряд продовжує держрегулювання, яке, на думку Сергія Куюна, через дефіцит дає зворотний ефект.

«Встановлена ​​ціна є, але немає продукту. Як у радянському магазині. Сподіватимемося, що ми просто не все знаємо, а в уряді знають більше і роблять те, що потрібно. Найбільш тривожна ситуація з ДП, але останніми днями знову виникла стурбованість і з приводу бензину», — сказав він.

Позитивна сторона цього процесу – через дефіцит на ринку з’явився продукт із міні-НПЗ.

«Не дуже багато і не дуже якісний, але й за те спасибі. Тим більше, що для підвищення октану «малі нафтопереробні» змушені додавати біоетанол нашого виробництва, а це добре», — наголосив експерт.

Залишається проблема з автогазом.

«Газ перетворився на примару: тобто його немає. Ціна підкрадається до вартості бензину. Із хорошого – імпорт автогазу почав заходити стабільно, поступово збільшуючись. Із екзотики – американський LPG! Хтось уже їде на «молекулах свободи», — заявляє Куюн.

В опті ціна на дизпаливо стартує з 39,5 грн/л та закінчується на 44 грн/л. Пропозицій небагато.

Перевищують граничну “урядову” ціну, за даними експерта, несистемні станції.

«На обмеження почали забивати, повідомляють навіть про 45 грн./л. Проте без обмежень щодо літражу. Справжній ринковий прояв», – вважає експерт.

За словами Куюна, така ситуація може тривати до двох тижнів.

«Є надія, що через тиждень-другий сезонний попит трохи «присяде» і стане дещо легше», — зазначив він.

«З іншого боку, люди повертаються, Київ оживає, стає в пробках, спалює дороге пальне, зокрема й вищезгадані «молекули свободи»… Коли продукт є через раз, говорити про прогноз цін якось дивно. Тим не менш, залишаємось орієнтовані на світові ціни, які хоч і продовжують сумніватися, але, здається, намацали якийсь коридор. Зашморг на шиї російського нафтового експорту ще триматиме світ у напрузі, поки ОПЕК не перестане зображати із себе скривдженого і не почне давати на ринок більше нафти. Водночас очікуємо на збільшення видобутку Штатами та іншими країнами з високою собівартістю виробництва вуглеводнів», – підкреслив експерт.

Share
автор
Artem Boyko

Recent Posts

Чотири погані бензинові мотори, які надовго заженуть вас на СТО і залишать без штанів

Колись автомобілебудівні компанії малювали рай: невеликі бензинові двигуни мали бути і тяговитими, і економними. Але…

13.08.2025

Ці вживані Volkswagen зараз розлітаються як гарячі пиріжки: ось чому

На вторинному ринку не так багато брендів, які охоплюють одразу і студентів, і батьків трьох…

13.08.2025

Затишшя перед бурею: українцям радять до вихідних перевірити тиск у шинах своїх автівок

Цього тижня в Україні спека трохи вщухла, але вже ближче до вихідних у більшості регіонів…

13.08.2025

Усе життя з однією машиною: які моделі водії тримають понад 15 років

Поки одні міняють авто кожні п’ять років, інші їздять на одному десятиліттями. Видання GO пише…

13.08.2025

Чи може поліцейський встановити перевищення швидкості «на око»: що робити водієві в такій ситуації

Деякі українські водії хоч стикалася з фразою поліцейскього: «Ви їхали занадто швидко, я це бачив».…

13.08.2025

Mercedes б’є на сполох: через електрокари ЄС ризикує «врізатись у глуху стіну на повній швидкості»

Гендиректор Mercedes Ола Келленіус жорстко розкритикував плани ЄС заборонити бензинові й дизельні авто з 2035…

13.08.2025