Ніша прокату автомобілів в Україні не особливо розвинена, сервіси присутні тільки в великих містах, де і зосереджений основний попит і туристичний потік. Та й середньостатистичний українець не завжди має достатньо коштів для оренди. Деякий час назад Ігор Добрянський, на той момент власник сервісу прокату автомобілів у Вінниці, а тепер CEO стартапа SizeCar задумався про те, щоб підкорити нові міста. Але нова бізнес-ідея дозволила не тільки обійтися без покупки автопарку, а й зробити оренду доступнішою для користувачів, пише nv.ua.
Нинішня весна видалася активною у Ігоря Добрянського. Глава стартапу проводить багато часу в роз’їздах і зустрічах з інвесторами. Півтора роки тому він, будучи власником компанії з прокату авто в Вінниці і плануючи розширювати бізнес, знайшов несподівану нішу в популярній нині сфері sharing economy (економіка спільного споживання). Тепер підприємець пропонує власникам автомобілів здавати свій транспорт в оренду звичайним українцям, щоб той продовжував годувати власника, коли машина не потрібна. Орендарі в свою чергу можуть отримати той самий транспорт, що і в будь-якому прокаті, тільки дешевше.
Все для мілленіалів
За словами засновника проекту, європейські інвестори проявляють інтерес до проекту і кваплять засновника SizeCar запуститися в країнах ЄС. Американські – хотіли подивитися на успіх на батьківщині, щоб вирішити, наскільки вони готові інвестувати.
В Україні проект запустився кілька місяців тому і зараз росте зі швидкістю приблизно 50% в місяць. Добрянський шукає фінансування в розмірі $250 000 за 10% компанії і оцінює свій проект в $2,5 млн, хоча, за його словами, фонди рекомендують просити за таку частку в два, а то і більше разів коштів. До цього моменту проект розвивався на гроші засновників.
За словами підприємця, інтерес з боку інвесторів пов’язаний з популярністю сервісів спільного споживання і тим, що підростає покоління мілленіалов. Вони вважають за краще не купувати дорогі речі, а брати в оренду. Гроші витрачати на гаджети, подорожі, враження. «Інвестори бачать гроші в тих клієнтів, яких буде більше і більше через кілька років», – каже CEO SizeCar.
Мільйон за рік
Зараз над проектом працює 12 осіб. Центральний офіс знаходиться в Вінниці.
Українська аудиторія на момент розмови (а вона відбулася два тижні тому) становила близько 300 осіб – це ті, хто готовий здавати свій автомобіль в оренду. В основному це люди, які мають в своєму розпорядженні кілька автомобілів. Хтось працює в Uber і здає автомобіль, коли в ньому немає необхідності. Хтось працює в інших службах таксі. В основному це люди, які шукають пасивний дохід і готові інвестувати.
Типовий орендар – це людина, яка приїхала у відрядження і їй потрібна машина на кілька днів. Також є багато туристів і близько 20% – менеджери і топ-менеджери.
Загалом в SizeCar зареєстровано близько 500 користувачів. «Протягом року ми плануємо залучити 10 000 користувачів і вийти на прибуток трохи більше $1 млн. Якщо вийдемо на американський ринок, то від $10 млн», – ділиться планами на майбутнє CEO компанії.
Наразі автомобілі для оренди доступні в Києві, Львові, Вінниці, Хмельницькому, Одесі. Ігор Добрянський вважає, що така модель допоможе зробити доступним оренду автомобілів навіть в невеликих містах, куди сервіси прокату не виходять, а потреба є.
Але основним ринком для себе в компанії бачать американський. За словами засновника стартапу, на ньому більше грошей і є тільки одна велика компанія Turo зі схожою концепцією. Решта країн будуть хорошим доповненням. Як каже Добрянський, бізнес легко масштабується, тому виходити на нові ринки буде нескладно. В Україні сервіс конкурує зі звичайними прокатами – які знаходяться тільки в найбільших містах і коштують дорожче. В Європі великих гравців також немає. Також компанія розглядала азіатські ринки, індійський зокрема.
Законодавство і користувачі ще не готові
За словами Ігоря Добрянського, в Україні люди ще не звикли довіряти свої особисті речі іншим. “Це проблема. Але ми намагаємося її вирішити. Наприклад, рекомендуємо людям просити заставу, радимо від 10% – це нормальна сума. Я переклав цю модель зі свого досвіду – оренди автомобіля. Зазвичай залишають заставу без проблем. Намагаємося проводити освітні курси, щоб підготувати власників авто не боятися здати машину, застави не завжди достатньо, щоб людина була готова здати в оренду свою річ. Це нормально, на Заході це працює», – пояснює Добрянський.
Крім того, для додаткової мотивації власників авто і клієнтів компанія планує ввести бонусну систему. Більше здав – більше заробив. Більше взяв у оренду – більше заощадив. «Це буде стимулювати», – коментує підприємець. Також своєрідним мотиватором для користувачів виступає калькулятор на сайті проекту – він дозволить підрахувати, скільки можна заробити на автомобілі через сервіс.
Ринок США відрізняється від нашого. Там компанія планує впроваджувати систему онлайн-страхування – цього буде достатньо, щоб захистити користувачів від ризиків. В Україні, на жаль, це поки неможливо.
Крім того, наше законодавство не дозволяє укладати договори онлайн. Тому учасникам угоди доводиться возитися з паперовими документами. У Штатах все можна зробити онлайн, нарікає Добрянський.
«Але ми сподіваємося, що уряд буде підтримувати індустрію», – резюмує CEO SizeCar і наводить як приклад сусідньої Польщі, де керівництво країни створює все для розвитку власних стартапів і залучення іноземних.
Місце під сонцем
Поки сервіси sharing economy в сфері оренди автомобілів не особливо поширені, основним конкурентом стартапів на кшталт SizeCar є традиційні компанії, що надають транспорт. В Украні і інших країнах світу – це глобальні і локальні гравці. Зокрема, у нас протягом останнього часу запустилися сервіси з похвилинною тарифікацією на кшталт Getmancar і Mobilecar, прокати електромобілів і інші.
З іншого боку, в числі тих же сервісів спільного споживання є компанії на кшталт Uber або BlaBlaCar, які також дозволяють дістатися з точки А в точку Б, правда це вже історія не про пасивний дохід, але все одно про додатковий прибуток зі свого автомобіля.
У світі також є стартапи, які створюють платформи для peer-to-peer оренди персонального транспорту, подібно SizeCar, але не можна говорити про те, що це вже велика ніша. У США “AirBnB в сфері оренди авто” – це вищезгаданий Turo (який Washington Post вже охрестив “Голіафом в сфері прокату авто”), трохи менше розкручені Getaround, Zipcar, схожа бізнес-модель у RelayRiders. Подібні сервіси є і на сусідньому материку – Fleety в Бразилії, наприклад, В Європі є Snappcar родом з Данії, Tamyca з Німеччини. У обох компаній є великі амбіції на рідному європейському ринку.
В цілому, на Заході сегмент зароджувався років 7-9 назад, але подібні сервіси не стали такими масовими і відомими, як Uber, AirBnB, BlaBlaCar – тобто найбільші сервіси sharing economy. Однак за прогнозами аналітиків, економіка спільного споживання продовжить рости в найближчі роки, буде з’являтися дедалі більше стартапів, які запропонують людям розділити те, що вони мають, з іншими за невелику винагороду. Якщо рік тому весь сегмент оцінювався в $15 млрд, то до 2025 року, згідно з прогнозами, обсяг шерінгової економіки перевищить $300 млрд.
Існує поширена думка, що утримувати електромобілі дешево. Пального не потребують, через малу кількість деталей прості…
Японський автобренд Toyota представив оновлення для свого найбільш доступного автомобілю Corolla. Як пише Carscoops, рестайлінг…
Останні дні російські військові нещадно б’ють по Одещині, вражаючі об’єкти енергетичної та транспортної інфраструктури. Одним…
Німецький автовиробник BMW активно готується до майбутньої прем’єри електричного седану M3. Новинку помітили в камуфляжі…
Днями в Сумах стався курйозний, але в той же час небезпечний інцидент за участю 16-річного…
18 грудня в Харкові сталась серйозна ДТП. Легковик під керуванням судді Валківського районного суду Алли…