Статті

В Україні штрафи за перевантаження зерновозів та цистерн незаконні: рішення суду

Укртрансбезпека не має права зважувати сипучі та рідкі вантажі без відповідної Методики зважування. А її наразі не існує.

Як все було на місці зупинки вантажівки

На чотирьох автомобілях перевозився сипучий вантаж (пшениця та соняшник). Під час руху працівники Укртрансбезпеки зупинили вантажівки і зобов’язали водіїв пройти габаритно-ваговий контроль. Зауваження водіїв про те, що на сьогодні відсутня методика зважування сипучих вантажів, працівники Укртрансбезпеки проігнорували.

Після цього перевізник отримав адміністративно-господарські штрафи за перевищення вагових норм по осях. Разом було 4 постанови по 34 000 грн. кожна на загальну суму 136 000 грн. Не погоджуючись з діями працівників Укртрансбезпеки, перевізник оскаржив вказані постанови у судовому порядку.

Дослідження судом особливостей вантажу

Під час розгляду справи суд зауважив, що працівники Укртрансбезпеки зобов’язані були врахувати особливості вантажу. Оскільки перевозилась пшениця та соняшник, які є сипучими продуктами.

Відповідно, зважаючи на стан доріг, під час руху автомобіля даний вантаж може переміщуватися по всім осям транспортного засобу. Відповідно, кожне зважування буде відрізнятись від попереднього.

Саме тому проведення зважування у русі, шляхом поосьового заїзду вантажівки на платформу ваг, без дотримання необхідного часу для врівноваження сипучого вантажу, не може дати однозначних та достовірних результатів зважування.

Такий спосіб зважування не дозволяє врахувати перерозподіл тиску на осі та зсув центру ваги під час нахилу тягача при заїзді на платформу ваг. Тоді як сипучий вантаж, в силу своїх властивостей, легко переміщується з однієї осі на іншу вісь під дією мінімального руху чи мінімального зміщення кута нахилу.

Щодо необхідності застосування спеціальної Методики зважування

Підпункт 2 пункту 2 Порядку №879 передбачає вимоги відносно проведення зважування будь-яких вантажів лише на підставі Методики, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології. Ці вимоги на даний час є чинними.

Однак на дату зважування така Методика, затверджена спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, відсутня.

При цьому єдиною Методикою виконання вимірювань поосьових навантажень у русі в Україні є лише Методика, розроблена Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом Державної служби автомобільних доріг України. Дана Методика затверджена заступником голови Укравтодору, атестована у відповідності з ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром “Інститут Метрології”, свідоцтво про атестацію №02-84-08.

Тобто на сьогодні це єдина Методика, на підставі якої працівники Укртрансбезпеки мають право здійснювати зважування транспортних засобів з вантажами різного типу.

Разом із тим, суд зауважив, що вказана Методика не розповсюджується на транспортні засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі.

Прийняті судом висновки

На думку суду, відсутність затвердженої офіційно Методики зважування сипучих і рідких вантажів свідчить про відсутність законного механізму зважування транспортних засобів з відповідним сипучим видом вантажу. Як наслідок, це підтверджує неможливість встановлення факту порушення вагових параметрів при зважуванні такого сипучого вантажу.

Враховуючи відсутність на час проведення габаритно-вагового контролю відповідної Методики зважування щодо рідких та сипучих вантажів, колегія суддів зробила висновок про відсутність правових підстав для проведення зважування та застосування адміністративно-господарського штрафу за перевищення вагових параметрів.

Як наслідок суд зробив висновок, що Укртрансбезпека при складанні оскаржуваних постанов діяла не на підставі та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством.

Під час розгляду справи суд також врахував висновки Верховного Суду у постановах від 12.04.2018 у справі №816/2329/13-а, від 16.01.2018 у справі №826/442/13-а, від 12.06.2018 у справі №821/597/17.

За результатами розгляду Шостий апеляційний адміністративний суд визнав незаконними та скасував чотири постанови на загальну суму 136 000 грн штрафів. (Постанова від 11.07.2022 у справі №640/29639/20).

Таким чином, Шостий апеляційний адміністративний суд (м. Київ) неодноразово звертав увагу Укртрансбезпеці на відсутність правових підстав для зважування сипучих та рідких вантажів, допоки відповідне міністерство не розробить Методику зважування таких вантажів.

Попри сотні скасованих судами постанов, Укртрансбезпека навіть не намагається вжити якихось заходів щодо розроблення відповідно Методики. При цьому продовжує зважувати сипучі та рідкі вантажі і застосовувати до перевізників протиправні штрафи, які надалі скасовуються судами.

Recent Posts

Прихована небезпека для водіїв: американку вдарило струмом на АЗС

Водійка з США Александра Крейг поскаржилась у себе в TikTok на проблему, про яку вона…

16.12.2025

В Україні помітили новий Rolls-Royce Phantom з інтер’єром Tiffany: фото

Новітню модель розкішного Rolls-Royce Phantom помітили днями у Львові. Як пише ТопЖир, автівка мала унікальне…

16.12.2025

ТОП-5 корейських авто, які вірно служать роками і не просяться на СТО

В Україні корейські автомобілі давно стали одними з найбільш популярних. Це вже не «дешева альтернатива»,…

16.12.2025

Коли авто з «мигалкою» можна ігнорувати: назвали три ситуації

На українських дорогах нерідко можна зустріти автівки з проблисковими маячками. Деякі водії, побачивши їх, губляться…

16.12.2025

ТОП-5 недорогих вживаних авто, що розоряють власників після купівлі

В Україні на вторинному автомобільному ринку дуже популярний бюджетний сегмент. Українці охоче купують недорогі моделі,…

16.12.2025

Не кидайте двірники піднятими на ніч взимку: чому це шкідливо

В Україні серед водіїв є поширена звичка піднімати на ніч двірники автомобілів. Мовляв, таким чином…

16.12.2025