Статті

Постачання палива в Україну: що відбувається на ринку пального

Загальною проблемою поточної ситуації є перехід європейських НПЗ з важкої російської нафти на легкі сорти.

З початком зими ситуація на ринку дизельного пального у Східній Європі й Середземномор’ї залишається доволі складною. Європейські трейдери й українські імпортери зазначають, що обсяги продукту в регіоні обмежені, а тому ціни зростають.

Протягом тижня увагу трейдерів було прикуто до Болгарії. Експорт продукту з країни припинився в очікуванні рішення влади щодо подальшого експорту з лукойлівського заводу у Бургасі. Нагадаємо, НПЗ працює винятково на російській нафті, що згідно з умовами європейського нафтового ембарго, з якого Болгарія отримала виняток, забороняє експорт готової продукції. У свою чергу “лукойл” заявив, що буде змушений зупинити роботу заводу через збитковість і неможливість реалізовувати всю продукцію на внутрішньому ринку. Влада Болгарії анонсувала спеціальні розпорядження, але станом на 1 грудня їх не було оприлюднено.

“Якщо завод зупиниться, Болгарія перетвориться на імпортера нафтопродуктів і створить додатковий попит у регіоні, який і так потерпає від нестачі ресурсу”, — каже один із опитаних трейдерів. З його слів, наразі очікування роз’яснень уряду призвело до повного паралічу діяльності болгарських трейдерів.

Зупинку експорту з болгарських терміналів спричинило зростання премій. “Останні кілька днів постачальники піднімали премії тричі”, — коментує швидкість цінових змін на ринку невеликий імпортер з Києва. Співрозмовник додає, що премії на болгарський ресурс зросли до $150-180, це на $40-50 більше, ніж у листопаді. Подекуди озвучують премію навіть у $200, але таких пропозицій небагато. На терміналах у Русе автомобільні партії з терміновим відвантаженням пропонувались за $1 070-1 115/т.

На цьому проблеми не вичерпуються. Учасники ринку також вказують на складні погодні умови в Чорному морі, що призводить до затримок танкерів. Крім того, відчувається брак флоту.

“Констанца працює дуже не ритмічно. Одні кажуть, що затор здійснив танкер із пальним незрозумілого походження, інші — що почались якісь ремонтні роботи”, — розповів один із трейдерів регіону.

Нестабільна ситуація й у турецьких портах. Джерела розповідають про невдоволення українських покупців якістю дизелю з НПЗ Star, що належіть Socar.

“Вони обіцяли попрацювати з морозостійкістю, але поки не виходить. Начебто через це “Приват” був змушений відмовитись і перепродати партію у 30 тис. т”, — каже наше джерело на ринку.

З терміналу Opet також не було гарних новин. Ритмічність постачань звідти залишається невисокою, що окремі учасники ринку пов’язують із скороченням постачань російського продукту, який у порту нерідко перетворювався на індійський.

Між тим деякі трейдери кажуть про ознаки покращення ситуації з морськими постачаннями у грудні. Зокрема очікується прибуття великих партій у порти Середземномор’я. А поки премії на танкерні партії продукту зросли на $40-60.

У Польщі обсяги пропозицій дизельного пального на початку грудня теж були обмеженими. Трейдери повідомляють про складнощі з транспортуванням ресурсу з Німеччини й балтійських портів через високу завантаженість польської залізниці.

З слів трейдерів, автомобільні партії зимового дизпального зі східних терміналів Польщі цього тижня продавалися з преміями $160-180 до північно-західних котирувань. “Ми розпродали свої обсяги з відвантаженням до 20 грудня, — каже один із польських трейдерів, — були дзвінки від покупців із бажанням придбати продукт за +$200, але нам поки нічого продавати”.

Загальною проблемою поточної ситуації є перехід європейських НПЗ з важкої російської нафти на легкі сорти, що призводить до зменшення виписки середніх дистилятів – авіаційного й дизельного пального. Учасники ринку прогнозують тривалість “дизельної” напруги протягом найближчих трьох місяців, поки ринок не адаптується до нових реалій.

Recent Posts

Не заправляйтесь ним: який бензин повільно «вбиває» ваш двигун

Високі ціни на пальне іноді підштовхують українців до необдуманих рішень. Зокрема багато хто з автомобілістів…

20.12.2025

ТОП-5 найнадійніших б/в кросоверів: ці машини служать роками

Бум на кросовери не оминув Україну. Ці автівки цінують за їх практичність, комфорт та непогану…

20.12.2025

Honda оновила Accord: зміни невеликі, але важливі

Японський автовиробник Honda офіційно презентував оновлений седан Accord 2026. Як пише Carscoops, перелік змін невеликий,…

20.12.2025

Ford відкликає понад 272 тисячі автомобілів через небезпечний дефект

Американський автовиробник Ford офіційно повідомив про відкликання 272 645 автомобілів. Як повідомляє Reuters з посиланням…

20.12.2025

Росіяни вдарили по мосту: українців закликали не їхати до Молдови через Одещину

Міністерство закордонних справ України звернулось до українців із попередженням про тимчасові ускладнення дорожнього руху на…

20.12.2025

Новий бюджетний кросовер Mitsubishi викликав фурор: подробиці

Прем’єра гібридної версії компактного кросовера Mitsubishi Xforce останнього покоління у Таїланді викликала справжній ажіотаж. Як…

20.12.2025