Гальмівна рідина (ГР) – найважливіший витратний компонент гальмівної системи, а її заміна є необхідною операцією, що забезпечує нормальну роботу автомобіля та безпеку людей, які його використовують. У посібнику з експлуатації кожного авто прописується термін, коли потрібно змінювати гальмівну рідину. На думку одних експертів, міняти ГР потрібно як мінімум раз на три роки, на думку інших – раз на два роки (після 30000-60000 км пробігу), інформує “Твоя МАШИНА”
1. Що таке гальмівна рідина і як вона працює
Існують фактори, відповідно до яких заміна гальмівної рідини потрібна частіше. Наприклад, якщо у вас спорткар, то міняти ГР потрібно після кожних 15 000 км. Також мають значення категорія рідини, стиль водіння, навантаження на автомобіль, умови експлуатації, якість дорожнього полотна. Заміна гальмівної рідини має тонкощі.
Гальмівна рідина відноситься до продуктів автохімії. При натисканні на педаль гальма потужне зусилля передається гальмівним супортам або циліндрам, які уповільнюють обертання коліс машини. Цей процес супроводжується виділенням теплової енергії.
Завдання гальмівної рідини – не допускати закипання та робити це якісно, швидко та багаторазово. За цю функцію відповідають спеціальні добавки у складі ГР.
Ознаки гарної гальмівної рідини:
– не закипає при інтенсивних гальмуваннях;
– не замерзає при сильному морозі;
– має низьку в’язкість, що дозволяє швидко передавати зусилля шлангами;
– погано поглинає вологу, не допускаючи її скупчення у гальмівних механізмах;
– інертна по відношенню до гумових або пластикових шлангів і прокладок гальмівної системи.
2. Основні ознаки необхідності заміни ТЗ
Свіжа гальмівна рідина закипає за температури від плюс 200 до плюс 260 градусів. Але оскільки вона все ж таки поглинає вологу, з часом, коли вміст води перевищить 3 % від загального обсягу ГР, цей поріг знижується до показників від плюс 150 до плюс 180 градусів. При досягненні точки кипіння з’являються повітряні бульбашки. Через них гальмівна рідина частково викидається в резервний бачок, причому її рівень в основному баку знижується.
Те саме відбувається при розгерметизації системи (навіть одного контуру) і попаданні в неї повітря. У результаті при різкому гальмуванні не вистачає тиску, і педаль гальма провалюється. А це загрожує аварією!
До того ж, присадки, що входять до складу гальмівної рідини, мають тенденцію з часом «старіти». Вони розкладаються та втрачають первісні характеристики.
Отже, заміна ТЗ необхідна за наявності наступних ознак:
– порушення нормальної роботи педалі гальма;
– зміна кольору рідини;
– поява помутніння, розшарування чи осаду;
– порушення відсоткового співвідношення вологи – це можна перевірити на станції технічного обслуговування або за допомогою спеціальних тестерів;
– розгерметизація гальмівної системи
Якість гальмівної рідини впливає на роботу гальмівної системи. У складній дорожній ситуації гальма не мають права на відмову!
3. Стандарти гальмівної рідини
У гальмівних системах сучасних машин використовується ГР, що відповідає стандарту DOT 4. Вона включає:
– полігліколеві ефіри;
– антикорозійні, антиокислювальні, пластифікуючі, антипінні присадки;
– борну кислоту зменшення гігроскопічності.
Температура закипання базової DOT 4 у лабораторних умовах становить від плюс 230 градусів, а в практичних – від плюс 155 градусів, її в’язкість – 1800 мм2/с. Для цього стандарту передбачено термін заміни ГР один раз на 2 роки. DOT 4 Class 6 за стандартної експлуатації автомобіля закипає при температурі від плюс 175 градусів.
Існують інші стандарти:
DOT 2 – не використовується;
DOT 3 – закипає при температурі плюс 205 градусів (нова), при температурі плюс 140 градусів (стара), в’язкість складає 1500 мм2/с, застосовується тільки на старих автомобілях, для цього стандарту передбачено термін заміни ГР один раз на 1,5 роки;
DOT 5 – в основі такої ТЗ замість гліколей присутні силікони, тому вона не сумісна з іншими стандартами, для цього стандарту передбачено термін заміни ТЗ один раз на 4-5 років;
DOT 5.1 – закипає при температурі плюс 260 градусів (нова), при температурі плюс 180 градусів (стара), використовується в машинах зі швидкодіючими ABS, її температура кипіння у «зволоженому стані» становить плюс 185 градусів, кінетична в’язкість – 900 мм2/с, тобто досить низька.
Чим нижча в’язкість гальмівної рідини, тим вільніше і швидше вона передає зусилля на виконавчі механізми гальмівної системи. У той же час, чим вище температура закипання ГР, тим нижчою є ймовірність «пропадання гальм» у дорозі, оскільки через пару неможливо передати необхідне зусилля на колодки.У лінійках деяких виробників автохімії є власні продукти. Наприклад, Racing Brake Fluid від німецької компанії Liqui Moli закипає за температури плюс 195 градусів. Цей продукт призначений для спортивних та ралійних автомобілів, у яких гальмівна система зазнає значних навантажень.
4. Як змінити гальмівну рідину
При виході з ладу гальмівної рідини потрібно повністю її злити і залити нову, а потім прокачати систему. Долив не рекомендується ні виробниками, ні самими автолюбителями, оскільки змішування складів може негативно вплинути на роботу гальмівної системи.
Але все ж таки деякі автовласники використовують такий метод – видаляють частину старої гальмівної рідини за допомогою шприца. Трохи залишають, щоб у систему не потрапило повітря. Потім за допомогою прозорої трубки зливають залишки рідини в якусь посудину. І, зрештою, повністю наповнюють бачок новою гальмівною рідиною.
Паркування в умовах обмеженого простору може стати для автомобілістів справжнім кошмаром. Однак одна маловідома функція…
В Японії місцеві компанії давно освоїли розробку і масовий випуск гібридних автомобілів, ставши лідером у…
Постійне зростання цін на автомобільне паливо часто змушує українців запасатися бензином завчасно. При цьому варто…
Якщо ви купуєте старий кросовер із прицілом на вигідний перепродаж через кілька років, то варто…
Сучасні автомобілі - це вже не просто засіб пересування, а справжній технологічний шедевр. Більшість водіїв…
Кросовери сьогодні на піку популярності, а середньорозмірні моделі додатково привертають до себе увагу за рахунок…