Після серії кривавих аварій з маршрутками на автошляхах Україну шокувала чергова резонансна ДТП: в ніч на 25 липня водій автомобіля Hummer Кирило Островський на пішохідному переході в центрі столиці збив 10-річну дівчинку, в той момент, коли вона на зелений сигнал світлофора разом з матір’ю переходила дорогу. Після ДТП водій, за словами очевидців, намагався втекти з місця події і навіть зняти номери зі свого автомобіля, щоб його не могли ідентифікувати. Ситуації, коли так звані “мажори” є винуватцями резонансних ДТП, а потім їх намагаються “відмазати” в судах, на жаль, стають все більш поширеними. Як змінити стан справ, розбирався “Апостроф”.
Як “відмазатися”
Кирилу Островському завдяки суспільному резонансу “відмазатися” поки не вдалося: Шевченківський райсуд столиці відправив його в СІЗО на два місяці без права внесення застави. Правда, нардеп Ігор Мосійчук, який активно висвітлює подробиці цього ДТП на своїй сторінці в соцмережах, стверджував, що йому вже дзвонили колеги за парламентом з проханнями менше приділяти уваги цій темі.
А от бізнесмен Петро Димінський, автомобіль якого збив на смерть жінку в серпні минулого року, благополучно встиг виїхати з країни. І в той час, як Нацполіція намагається домогтися від Інтерполу оголосити Димінського в розшук, бізнесмен в Туреччині вільно відвідує тренування свого клубу ФК “Карпати” і роздає інтерв’ю.
Вдалося уникнути покарання і Станіславу Толстошеєву – сину бізнесмена Андрія Толстошеєва. У січні позаминулого року 21-річний хлопець, перебуваючи за кермом автомобіля Mercedes, врізався в столичний кіоск. У результаті ДТП загинула жінка, а Станіслав Толстошєєв, як виявилося, в момент аварії не контролював свої дії, бо в нього стався напад епілепсії.
Як розповів “Апострофу” полтавський активіст Дмитро Бурмака, основних схем, завдяки яким п’яним винуватцям ДТП вдається піти від відповідальності, діє дві.
“Перший варіант – домовитися безпосередньо в лікарні, де беруть аналізи на алкогольне та наркотичне сп’яніння. Ставка від 3 до 5 тисяч гривень. Але лікарі допомагають тільки в тому разі, якщо за винуватця ДТП ручається якийсь знайомий, тобто все робиться через посередників і перевірених людей. Безпосередньо лікарі не беруть грошей, – говорить Дмитро Бурмака. – Другий варіант – домовитися безпосередньо з суддею. Цим вже займається адвокат. Якщо ти домовився з суддею, суд може анулювати протоколи, вказавши, що порушено процедуру. Природно, домовитися з суддею дорожче, ніж з лікарем, але ця сума менше штрафу, який доведеться заплатити п’яному водієві. Приблизно 7-10 тисяч. Пару разів намагалися вирішити з патрульними поліцейськими, навіть самі патрульні пропонували вирішити питання, але врешті патрульних в межах кримінальної справи і заарештували. Один відбувся штрафом і був звільнений, а другий отримав 5,5 років”.
Правда, такі такси діють у разі, якщо в ДТП постраждав тільки метал автомобіля, а не живі люди, або просто водій попався п’яним за кермом. Що стосується аварій із загиблими, то вибір залишається таким же: лікарня чи суд, просто ставки зростають у багато разів, а суми хабарів обчислюються вже в іноземній валюті.
Покарання не для всіх
Між тим пияцтво за кермом – далеко не найпоширеніша причина смертності на дорогах. Так, за даними Нацполіції, останні три роки дійсно спостерігається тенденція зростання кількості ДТП. У 2015 році на автошляхах України сталося 138,5 тисяч аварій, в 2016-му – 158,7 тисяч, а в минулому році – 162,5 тисячі. Зростає і кількість жертв ДТП: 3410 загиблих в 2016 році і 3432 людини в 2017 році, із них 115 осіб стали жертвами п’яних водіїв за кермом. Це, звичайно, не мало, але в результаті аварій через перевищення безпечної швидкості руху минулого року загинуло 658 осіб. Цифра дійсно вражає.
Після резонансної ДТП в жовтні минулого року в Харкові за участю Олени Зайцевої, коли під колесами Lexus RX 350 загинуло шість осіб, у МВС ініціювали обмеження швидкості в населених пунктах до 50 кілометрів на годину. Чи допоможе така міра знизити смертність на дорогах? Експерти і автомобілісти досі сперечаються, але наразі 50 кілометрів – це фікція. Адже проконтролювати, з якою саме швидкістю рухається авто, у поліції немає ніякої можливості: ручні радари скасували, а систему фотовідеофіксації порушень досі не ввели. Правда, після серії кривавих ДТП з маршрутками міністр інфраструктури Володимир Омелян пообіцяв повернути на дороги скандально відомі “Візири”, але потім дав задню, мовляв, вибачте, панове хороші, погарячкував, і взагалі не час зараз “торпедувати” це питання.
Ось і виходить, що закон є, але виконувати його зовсім не обов’язково. А саме невідворотність покарання, на думку експертів, і є єдиною гарантією порядку і безпеки на дорогах, адже який би штраф не намалювали законодавці, якщо у водія буде залишатися можливість “вирішити по-людськи”, люди будуть гинути і надалі. При цьому невідворотність покарання в першу чергу повинні відчути не водії, а чиновники, правоохоронці та лікарі, які допомагають винуватцям ДТП “відмазуватися”.
“А зараз всі чудово розуміють, що ніякої відповідальності не буде. Навіть поліцейський, який попадається на хабарі, зараз складає договір з прокуратурою, визнає провину і відбувається простим штрафом, – додає Дмитро Бурмака. – А що стосується суддів, то їх процесуально неймовірно важко зловити на хабарі. Усе вирішується через Київ. Нещодавно у нас все ж прибрали одного суддю, якого спіймали на хабарі, але ви собі уявити не можете, як це було важко”.
Що ж стосується водіїв, то за словами експертів, навіть якщо система фотовідеофіксації запрацює в Україні найближчим часом, вона не стане панацеєю від усіх бід на дорогах.
“Людина порушила правила дорожнього руху, сталася ДТП, хтось загинув, і водія оштрафували за перевищення швидкості. Але це міра вже постфактум, – пояснює “Апострофу” урбаніст Григорій Мельничук. – Крім того, є велика проблема з тим, щоб лист щастя отримав реальний порушник, а не стороння людина. У нас є дві категорії автомобілів, які не мають реєстрації на власника машини, продані за генеральним дорученням, і авто на євробляхах. Водії цих машин по суті не будуть підпадати під фотовідеофіксацію”.
За словами Мельничука, більш ефективним інструментом для підвищення безпеки на дорогах є відповідність дорожньої інфраструктури тим швидкостям, які мають бути за законом.
“Якщо у нас встановлено обмеження для населених пунктів у 50 кілометрів на годину, то не може бути в місті широке, пряме шосе з просторими смугами, яким будь-яка людина буде їхати швидше. Крім того, одночасно має створюватися величезна кількість інженерних рішень: острівці безпеки, викривлення проїжджої частини, круговий рух, як це влаштовано в європейських країнах, де водій фізично не може їхати швидше, ніж це дозволено законом. Водія заганяють у такі рамки, що, якщо він буде їхати швидше, він розіб’ється раніше, ніж встигне когось збити”, – резюмував експерт.
Кросовери сьогодні домінують на авторинку, завдяки своїй універсальності, комфорту і практичності. Якщо ви плануєте купівлю…
Навіть, якщо вам здається, що ваш автомобіль працює як годинник, це не означає, що в…
Задній привід сьогодні багато хто вважає застарілим компонуванням, яке має цілу низку недоліків. Однак є…
Навіть досвідчені автомобілісти можуть опинитися в безпорадному становищі, коли транспортний засіб виявляється некерованим. Саме тому…
Toyota RAV4 - один із найпопулярніших кросоверів у світі завдяки своїй практичності, надійності та високому…
Японські автомобілі високо цінуються в Україні за їхню надійність, технологічність і доступність. Зокрема це стосується…