Автомобільні заводи та моделі, які вироблялися за часів незалежної України.
В епоху своєї політичної і економічної самостійності Україна увійшла з потужною, навіть за закордонними мірками, автомобільною промисловістю. Але і радянської спадщини для зростаючого авторинку виявилося замало. Тому на початку ХХІ століття в країні виросли нові автозаводи – в першу чергу складальні, але від того не менш масштабні: 400 тисяч автомобілів власного виробництва на рік – це вам не жарти, а почесне членство в двадцятці провідних автомобільних держав світу.
Запорізький автомобілебудівний завод.
Єдиний в Україні автозавод повного циклу і флагман українського автопрому в пікові для себе роки (2007 – 2008) виробляв близько 250-280 тис. автомобілів на рік. Модельний ряд змінювався в міру зростання добробуту населення: народні “Таврія Нова” зі “Славутою”, загадкова невдаха “Дана”, всюдисущий Lanos, яскрава і недовговічна Forza, декілька Chery, які швидко забулися, і Vida в трьох кузовах на додачу. У передкризові роки (2004-2008) на ЗАЗі дрібновузловим методом – і по кілька десятків тисяч на рік! – збирали ВАЗ-2109/21099 та Opel Astra G. Запорожці навіть варили і фарбували кузова, причому виробництво було сертифіковане концерном General Motors!
На заводі ЗАЗу в Іллічівську збирали крупновузловим методом навіть “Мерседеси”, але справжньою “вічною” моделлю виявився Lanos, який під різними іменами і брендами випускався в Запоріжжі та Іллічівську з 1998 по кінець 2017-го: Daewoo Lanos, Daewoo Sens, ZAZ Lanos, Chevrolet Lanos, Chevrolet Chance… Крім того, на ЗАЗі випускали автобуси i-Van і вантажівки.
Кременчуцький автомобільний завод.
Найбільший в Європі виробник вантажівок, мабуть, найбільш плідний на власні моделі в нашому автопромі: більше трьох десятків базових моделей, не рахуючи варіантів з двигунами різних екологічних класів.
У минулому “коником” виробничої програми заводу були самоскиди КрАЗ, але в період Незалежності їх істотно потіснили повнопривідні моделі, в першу чергу армійського призначення (в тому числі на експорт). Двох-, трьох- і чотиривісні вантажівки різного призначення – від комунальних завдань до перевезення тактичних ракет. В найкращі роки випускалося до 25 000 машин на рік.
У 1996-2000 рр. на заводі спільно з італійцями випускали розвізні фургони Iveco TurboDaily і 16-місні мікроавтобуси на їхній базі. Причому ступінь локалізації виробництва була досить високою, – в Кременчуці варили і фарбували навіть кабіни, українською була і коробка передач.
Кременчуцький автоскладальний завод
Відносно невелике підприємство займалося великовузловим складанням різних автомобілів. Починали в 1995 р. з “Газелей”, потім були “Волги” ГАЗ-3102 і -3110, мікроавтобуси “Соболь”, утилітарні позашляховики УАЗ. У тому числі кілька тисяч пофарбованих у пісочний колір “Уазиків” пішло на експорт, до армії Іраку.
На окремому конвеєрі збирали ВАЗи: класичні “четвірки”, “п’ятірки” і “сімки”, а також ціла добірка моделей “десятого” сімейства. Пізніше легковики стали більш сучасними, тут почали складання китайських Geely декількох моделей: CK-2, MK, MK-2 і МК Сгоѕѕ, Emgrand 7, а також EC7, Emgrand x7 і Emgrand 8. Знаючі люди говорили, що “китайці” кременчуцької роботи були більш якісними, ніж ранні “оригінальні” машини з Піднебесної. Ще одна китайська марка, Great Wall, довірила кременчужанам збірку своїх рамних позашляховиків Hover, Safe і пікапа Wingle.
Окрема сторінка в історії КрАСЗа – корейські позашляховики SsangYong. В деякі періоди всі моделі марки, які продавалися в Україні, мали кременчуцьке походження: незламні рамні Rexton, Kyron, Actyon і суперпопулярний кросовер SsangYong Korando. Після того, як великовузлове складання виявилось нерентабельним, завод обанкротився.
Підприємство в Закарпатському селі Соломоново стоїть осібно не тільки в сенсі географії. Цей завод, мабуть, має відношення до найбільшого числа моделей іномарок серед усіх інших. Жодне інше українське автопідприємство не має настільки тісних і масштабних контактів з іноземними виробниками – навіть залізнична лінія, що йде до заводу від словацького кордону, вузька, європейського стандарту. З 2002 року практично всі автомобілі Skoda, що продаються в Україні, вийшли з його конвеєра. У тому числі такі складні моделі, як Octavia 4х4 і Skoda Octavia Scout.
Крім того, в різні періоди на “Єврокарі” збирали легкові Volkswagen (з 2003 року), Audi (з 2004 р.) і Seat – Leon, Altea, Toledo (з 2006 р.) для українського ринку.
Характерно, що з часом великовузлове складання тут стало дрібновузловим, в 2011 р. були побудовані і оснащені цехи зварювання і фарбування кузовів. Однак наразі вони не використовуються. В даний час, після зупинки ЗАЗу, підприємство стало найбільшим автовиробником країни.
Луцький автомобільний завод і Черкаський автомобільний завод
Хоча один з найстаріших автовиробників в країні – завод ЛуАЗ – в 2002 р. відійшов від випуску власної моделі позашляховика ЛуАЗ-1302, випуск машин тривав на рівні складання. Починаючи з 2001 компанія з російських машинокомплектів збирала УАЗи та ВАЗи шести моделей – “Ниву”, універсал -2104, седани -2107, -21099 і -2110, і всюдисущу “дев’ятку”. Вантажопасажирські фургончики “ІЖ-2717-90” у Луцьку переобладнали з вантажної версії “Іжа”. В даний час на ЛуАЗі працює автобусне виробництво “Богдан”.
Тольятінська “десятка” на черкаському заводі випускалася під ім’ям “Богдан-2110/2111”, а пікапи власної розробки на її базі отримали індекси -2310/-2312. Виробництво було глибоко локалізованим, черкащани самі варили кузова з російських деталей. Випускали в Черкасах також Hyundai Tucson, Accent і Elantra XD. На заводі збирали китайські легковики ЈАС J5 і Lifan 620, кросовери Lifan Х60 і Great Wall M4. Доопрацьовані пікапи Great Wall надходили в українську армію як санітарні “Богдан-2251”. З найбільш свіжих зразків продукції – 11-тонні вантажівки 6х6 “Богдан-6317”, що представляють собою МАЗ з китайським силовим агрегатом.
Якщо вам потрібен надійний, економний та практичний автомобіль для їзди по місту за невеликі гроші,…
З 1 січня 2025 року в Україні запрацював новий закон про обов’язкове страхування для водіїв.…
Як відомо, ресурс навіть найбільш надійного автомобіля в значній мірі залежить від умов його експлуатації.…
Як відомо, керування автомобілем в стані алкогольного сп’яніння є одним з найбільш серйозних порушень ПДР,…
Кожен автомобіль, мов живий організм, попереджає водія про наявність «хвороб» певними «симптомами». ЦЕ можуть бути…
Розвиток технологій відбувається настільки стрімко, що іноді люди просто не встигають слідкувати за змінами. Для…