В Україні – бум нерозмитнених автомобілів. Ті, хто щодня за кермом, підтвердять – українськими дорогами їздить безліч машин на «бляхах», саме так прозвали авто з іноземною реєстрацією.
За офіційною статистикою, в Україні близько 50 тис. нерозмитнених машин, за неофіційними даними – понад півтора мільйона, передає Автовод.
Всьому виною – ціна питання і застаріле законодавство
Пік ажіотажу, пов’язаний із масовою купівлею автомобілів, що уже були у використанні в країнах Євросоюзу, збігся з наданням Україні безвізового режиму. Іншими словами, до Європи стало набагато легше потрапити, а охочих українців купити машину «там» завжди було багато. Тому що ціна автомобілів там і у нас відрізняється в два і більше разів не на нашу користь. Інша справа, що нерозмитнені авто зараз є порушенням українського законодавства. Яке, м’яко кажучи, з наданням Україні безвізу явно застаріло. Наприклад, згідно з нормами закону, кожні п’ять днів українці з незареєстрованими авто повинні перетинати кордон. Якщо не зробив цього – тебе можуть покарати. До слова, про штрафні санкції. За ст. 485 Митного кодексу України, якщо автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 грн. Від 1 до 10 діб – штраф 3 400 грн. Понад 10 діб – штраф 8 500 грн і т. д. У разі несплати штрафу протягом 5 днів – арешт автомобіля.
Уявіть, якби всі власники нерозмитнених авто вмить стали законослухняними, тобто кожну п’ятиденку, перетинали кордон. На прикордонних контрольно-пропускних пунктах трапився б колапс!
Щоб українцям не доводилося кожні п’ять днів перетинати кордон, створюються нелегальні схеми реєстрації авто на литовську або польську компанію. А потім автомобіль продають. Тільки негромадяни України законно можуть їздити на автомобілі з іноземною реєстрацією рік. Однак іноземна компанія може за довіреністю дати покористуватися автомобілем українцеві. На одне таке підприємство може бути зареєстровано дві-три тисячі автомобілів. Авто після купівлі залишається власністю компанії.
Адвокат із митного права Ольга Ніколаєнко зауважує, що в Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами і конфіскацією. Проте в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.
«Поліція не може відстежити, в якому режимі та на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Наявна морально-етична проблема – ми розуміємо, що громадяни можуть і повинні користуватися дешевими авто, а з іншого боку – є міжнародні зобов’язання і правові норми. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію, проблема з нерозмитненими автомобілями нарощується, як сніжна куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи й вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується», – зазначає О. Ніколаєнко.
Формальні власники незареєстрованих автомобілів озвучують дві причини, чому вони не розмитнюють покупку: високі податки і заборона на ввезення авто старше 2010 року. Зрозуміти їх можна. Дійсно, чому поляк чи литовець може за пару тисяч доларів купити добротну машину, а ми ні? До речі, найчастіше з Польщі й Литви українці переганяють машини. Проблема є, і її потрібно вирішувати на законодавчому рівні.
Президент Петро Порошенко ще наприкінці травня 2017 року доручив Кабінету Міністрів урегулювати ситуацію з нелегальними автомобілями та вдосконалити митне законодавство.
Проекти законів написано, але…
У Верховній Раді наразі чекають свого часу кілька законопроектів, що пропонують різні варіанти вирішення питання щодо нелегальних авто. Серед проектів є зовсім екзотичні: Державна фіскальна служба внесла до профільного комітету українського парламенту пропозицію розбити митні платежі по 0,25% від вартості автомобіля на місяць. Це розтягнуло б виплату податків на 33,3 року! За такого розклáду ми точно стали б країною автомобільних раритетів або автометалобрухту!
Також у парламенті зареєстровано чотири проекти закону, які пропонують збільшити термін перебування іноземних автомобілів. Законопроект № 1393 збільшує термін транзиту для автомобілів до 30 днів, законопроект № 1393-1 – до 60. Проект № 4473 пропонує збирати по 408 грн за право перебувати нерозмитненому авто 30 днів. А законопроекти № 2359а і № 4223 дозволяють громадянам України ввозити автомобілі з іноземною реєстрацією на рік без додаткових вимог.
Народний депутат Володимир Парасюк пропонує, щоб власники автомобілів з іноземною реєстрацією, які не відповідають екостандарту Євро-5 (а такі машини не можна розмитнити за законодавством), платили щороку по 6 000 грн. Для цього їм слід отримати номери зі спеціальним індексом.
У результаті комітет податкової і митної політики порекомендував парламенту розглянути законопроект № 4932. Якщо його приймуть, водіям авто з іноземною реєстрацією доведеться платити два євро на день. Але черга до розгляду цього проекту зупинилася – депутати пішли на літні канікули, а сам автор законопроекту, під тиском громадськості, збирається його відкликати.
Як би там не було, проте всі законопроекти об’єднує одне – ніде не йдеться про зниження податків на розмитнення. «Якщо податки високі – люди шукають обхідні шляхи і ухиляються від розмитнення авто. Проблема не тільки з литовськими та польськими номерами. У Харківській і Сумській областях повно машин з російською реєстрацією, оскільки в РФ автомобілі дешевші», – розповідає експерт Олег Назаренко.
Глас народу
Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарту Євро-5. Він не дозволяє ввозити в Україну автомобілі, вироблені раніше 2010 року. Зараз в основному українці купують автомобілі застарілих стандартів 1997 – 2010 років випуску – вони вдвічі-втричі дешевші.
«Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу, прийняті влітку 2016 року, на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу», – говорить Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.
Є й інші точки зору від зацікавленого народу. Наприклад, встановити, за аналогією з європейською практикою, фіксовану ціну розмитнення для б/в автомобілів з Європи від 300 до 1 000 євро (залежно від об’єму двигуна і року випуску машини). Якщо все робити чесно і прозоро – держбюджет країни отримає суттєву статтю доходів.
…До речі, подібна проблема мала місце і в Молдові. Щоб її вирішити, уряд ввів 70% знижку на розмитнення автомобілів. Отож нелегальне ввезення машин з ЄС швидко зійшло нанівець.
Якщо ви шукаєте вживаний кросовер з невеликим пробігом, то, можливо, орієнтуєтесь на відомі моделі. Однак…
Кожного року з ринку зникають десятки моделей відомих брендів. Інколи відбувається це непомітно, без зайвих…
Сучасні автомобілі мають безліч функцій, про існування яких водії можуть не здогадуватись роками. До таких…
Багато українських водіїв хоч раз стикались з неприємною ситуацією, коли машина несподівано глохне прямо посеред…
В Україні поширена практика знімати на фото та відео результати ДТП, а потім публікувати їх…
У США пустять з молотка унікальний автомобіль на електричній тязі Baker Electric Model V Special…