Categories: Новини

Коли завершиться ера бездоріжжя в Україні

Днями в Києві відбувся Український інфраструктурний форум-2018, який зібрав представників бізнесу, влади та провідних експертів з транспортних та інфраструктурних питань. У рамках цього заходу Славомір Новак, виконуючий обов’язки голови Державного агентства автомобільних доріг України ( «Укравтодор»), розповів про те, які зміни очікують ввірену йому галузь. Mind публікує найцікавіші фрагменти з його виступу.

Про стан доріг в Україні. Насправді такий період у дорожній галузі та стан доріг, який зараз має Україна, проходили майже всі країни світу. Наприклад, у Польщі така ситуація відбувалася у 1990-х роках. Однак, рік за роком, крок за кроком, маючи стабільне фінансування, еволюційно реформуючи галузь, у тому числі, завдяки допомозі та підтримці ЄС, поляки отримали дороги, які можна віднести до найкращих в Євросоюзі.

Але, на відміну від Польщі та інших країн ЄС, на фінансування доріг України роками виділялися мінімальні кошти. Наприклад, з 2005 до 2010-го, на дороги виділялося від 3 до 5 млрд грн щороку. Цього навіть не вистачало на експлуатацію. В цей період у країні майже нічого не ремонтувалося. Безгосподарність призвела до того, що на приведення доріг до ладу зараз потрібно набагато більше коштів, ніж ці дороги потребували б, якщо б їх підтримували у нормальному стані.

Не все погано. За півтора року ми запровадили низку системних змін, які дозволяють розвиватися галузі. З 1 січня передали на баланс обласних державних адміністрацій 120 000 км доріг місцевого значення. На центральному рівні [в «Укравтодора”]  залишилось 50 000 км доріг національного значення. Також з початку цього року розпочав роботу Державний дорожній фонд – це чудовий інструмент і прекрасний європейський стандарт (фонд наповнюватиметься за рахунок акцизних зборів та мит від нафтопродуктів, палива та автомобілів. – Mind). Він дозволяє нам прозоро спланувати, які напрямки та які дороги ми будемо ремонтувати у наступні роки.

У цьому році Кабмін затвердив Державну цільову програму розвитку автомобільних доріг державного значення на 2018-2022 рр. (далі – програма). Це перша масштабна програма в дорожній галузі України, яка дозволяє всім зацікавленим побачити, що ми будемо ремонтувати.

Детальніше про програму. Стратегічна мета – зв’язати дорогами першої та другої категорії всі обласні центри України.

Протягом п’яти років дороги з різних джерел фінансування отримають понад 300 млрд гривень. Уже в цьому році фінансування галузі збільшиться майже вдвічі у порівнянні з минулим роком – до 46 млрд грн (без урахування надходжень від митного експерименту).  В наступному році планується, що галузь отримає понад 60 млрд грн. Тобто рік від року фінансування буде збільшуватися.

До 2020 року ми відійдемо від практики проведення поточних ремонтів.  Залишаться лише капітальні ремонти. Це буде вимагати від будівельних компаній більшої професійної підготовки, конкуренції, відповідальності та залучення нових технологій.

Про пошук грошей.  Але програма – лише частина загальної місії розвитку галузі. Якщо ми хочемо не лише ремонтувати, а й розвивати мережу, будувати нові дороги – ми мусимо шукати додаткові джерела фінансування.  Є три потенційних джерела фінансування: додаткові ставки наповнення Дорожнього фонду – такі, як збір оплати за проїзд дорогами з великовагового транспорту, – нові кредитні лінії від МФО або міжурядових кредитних угод та кошти приватних інвесторів, які галузь має залучати у межах державно-приватного партнерства.

Про інвесторів та пріоритети. До державно-приватного партнерства, до передачі у концесію, ми готуємо автобан Львів-Краківець. Плануємо запропонувати цю дорогу інвесторам до кінця поточного року. Я не виключаю, що ми продовжимо цей проект та включимо до нього північний обхід Львова.

Також до об’єктів концесії ми відносимо Кільцеву дорогу навколо Києва, дорогу Київ – Біла Церква з новим в’їздом до столиці через Бориспіль, та дорогу Київ-Ужгород (траса М06).

Одне з важливих завдань, яке я поставив перед собою, – інтегрувати дорожню мережу України до європейської. Ініційований проект Go Highway є основою цих процесів – це основний коридор економічного зростання країни, він поєднає українські порти Чорного моря з портами Балтійського та Північного морів у ЄС.

Recent Posts

Шльопанці за кермом – прямий шлях до штрафу: як карають водіїв за взуття у різних країнах

В Іспанії звичка сідати за кермо у легких капцях може вилитися у штраф, який багатьом…

15.08.2025

Чому не варто купувати старі автомобілі на «механіці»: обернеться головним болем і великими рахунками

На українських авторинках ще трапляються машини з механічною коробкою. Зазвичай це старі й недорогі моделі,…

15.08.2025

Оновлений Kia Sportage 2025 показали з новим дизайном і сучасними опціями: відео

Канал Autogefühl показав оновлений Kia Sportage, який збереже статус доступного кросовера в сегменті бестселерів. Модель…

14.08.2025

Toyota випробовує Prius, який зменшує викиди на 90%

У Бразилії представили Toyota Prius з новим підходом до зниження шкідливих викидів. Як пише Carscoops,…

14.08.2025

Ці автомобілі виявились нікому не потрібні в 2025 році: які моделі припадають пилом на складах

На ринку, де популярні моделі розлітаються ще до прибуття на майданчик, є й ті, що…

14.08.2025

Як налаштувати кондиціонер в авто на максимальну ефективність при мінімальній витраті палива

Літня спека змушує кондиціонер працювати на максимум. Та не всі водії знають, як швидко охолодити…

14.08.2025