Categories: Новини

На українському ринку автомобільного пального може настати нова криза

В Україні напередодні сезону весняно-польових робіт може здорожчати дизельне пальне через припинення постачання з Республіки Білорусь. Сусідня до нас країна перестала отримувати нафту з Росії ще на початку січня 2020 року і конфронтація двох держав затягується.

Чим це може загрожувати Україні та яка роль білоруських поставок дизелю до України розбирався Kurkul.com.

Витоки нафтової кризи 2020 року лежать ще у квітні 2019, коли до міжнаціонального нафтопроводу «Дружба» з Росії почала надходити нафта, забруднена хлорорганічними сполуками.

30 та 31 грудня президент РБ Олександр Лукашенко провів телефонні переговори з президентом РФ Володимиром Путіним, під час яких сторони домовились про продовження постачання нафти з Росії у 2020 році, проте контракт з умовами постачання ще не був підписаний.

3 січня 2020 року стало відомо, що Росія припинила подачу нафти на нафтопереробні заводи в Білорусі.

«Для недопущення зупинки і заморозки виробничих потужностей вітчизняних НПЗ ми змушені були знизити завантаження НПЗ до рівня технологічного мінімуму», ― заявили в «Бєлнафтохімі».

Яка частка білоруського дизелю в Україні

Баланс українського ринку у 2019 році дизельного палива зріс на 7,3%, до 6,99 млн тонн, в порівнянні до 2018 року (6,52 млн тонн). Про це повідомляє пресслужба «Консалтингової групи А-95».

При цьому внутрішнє виробництво дизельного пального становило усього 812 тис. т, що складає 11,6% ринку. Головними виробниками в Україні були Кременчуцький НПЗ «Укртатнафти» (725 тис. т) та Шебелинський ГПЗ «Укргазвидобування» (87 тис. т).

Імпорт ДП в Україну зріс на 6,9% до 6,18 млн т. Головними постачальниками дизелю залишались Росія та Білорусь. Частка Росії складала 35,7% або 2,5 млн т, частка Білорусі ― 35,4%. Третім за величиною постачальником стала Литва з часткою 7,1% ринку. Надходження дизпалива морським шляхом забезпечили 10% об’єму ринку.

Які можуть бути наслідки для України

Згідно заяви керівництва «Бєлнафтохіму», нафтопереробні заводи Білорусі працюють із мінімально можливим завантаженням у 10% потужності та користуються накопиченими раніше запасами. Цих запасів вистачить лише на 20 днів у подібному режимі роботи.

Президент Білорусі Олександр Лукашенко дав розпорядження налагодити постачання нафти із альтернативних джерел. У першу чергу ― за рахунок залізничних поставок з портів Прибалтики.

Також на заводах створено 10-денний запас пального усіх видів, що повинне забезпечити безперервність надходження пального у разі короткочасної зупинки заводів.

Втім, як зазначають експерти, мова йде лише про забезпечення внутрішнього споживання, а от для експорту альтернативних поставок нафти не вистачить.

Скорочення або припинення імпорту дизпалива з Білорусі може мати негативні наслідки для України, враховуючи наближення весняно-польових робіт, коли споживання дизелю в країні різко зростає і країна відчує дефіцит палива найбільш гостро.

У квітні-травні 2019 року ми вже мали подібну ситуацію, коли через забруднення нафти російською стороною та припинення поставок пального з Білорусі на заправках в Україні почався ріст цін.

Recent Posts

Механік Honda пояснив, коли справді треба міняти масло – через 3, 5 чи 10 тисяч км пробігу

Дискусії на тему, як часто треба міняти моторне мастило. Хтось каже, що для кращого «здоров’я»…

15.12.2025

ТОП-5 недорогих і надійних кросоверів, що не бояться бездоріжжя

Кросовери були створені як щось середнє між міським хетчбеком та класичним позашляховиком. Між тим, далеко…

15.12.2025

Француз створив концепт Lexus за 24 години – усе завдяки штучному інтелекту

Вже найближчим часом штучний інтелект може замінити цілі дизайнерські відділи провідних автомобілебудівних компаній світу. Це…

15.12.2025

Aston Martin активно тестує свій новий флагман: фото

Британський автовиробник Aston Martin готується презентувати свою нову флагманську модель Lagonda. Як пише Motor.es, прототип…

15.12.2025

Стукає кермо: механік розповів про поширену проблему старих Chevrolet

Власники автомобілів концерну General Motors, що були вироблені на початку 2000-х, інколи можуть помічати, що…

15.12.2025

Citroën презентував електричний дім на колесах: із надувним ліжком і проектором

Французький автовиробник Citroën офіційно представив концептуальну модель електромобіля ELO, що являє собою компактний дім на…

15.12.2025