Categories: Новини

Війна проти “євроблях”: до чого готуватися власникам авто на єврономерах

Власники “литовських” номерів легко можуть втратити свої машини

Литва може перекрити схеми ввезення автомобілів в Україну. Так заявляють у Державній фіскальній службі. Уже в наступному році “пересічники” ризикують втратити свої автомобілі – їх просто можуть конфіскувати при черговому перетині кордону. Тільки за цей рік українці в обхід розмитнення ввезли 59 тис. машин з литовськими номерами. За оцінками Державної фіскальної служби, всього в Україні незаконно перебуває 236,6 тисяч автомобілів.

Журналіст сайту “Сегодня” поспілкувався з власницею автомобіля на литовських номерах і дізнався, що загрожує “пересічникам”.

Я купила “литовця” за 1000 доларів

“Я довго думала, купувати чи не купувати автомобіль без розмитнення. Все-таки, людям виписують штрафи на сотні тисяч… Але через знайомих знайшла контакти людей, які переганяють автомобілі з Литви в Україну. Я поспілкувалася з ними, розібралася, що і як, і мені скинули кілька посилань на сайти, де можна вибрати машину.
Я вибрала вподобану, вони виїхали подивитися на неї і відписалися, що автомобіль не в дуже хорошому стані. Я вибрала інший. Він був у порядку, і його пригнали в Україну.

За автомобіль заплатила 1000 доларів, ще 1000 я заплатила перегонникам.

Точно не знаю, як оформлена моя машина, але у мене довіреність на водіння. Через рік мені потрібно перетнути кордон, але про це ще рано думати, і я поки не знаю, потрібно просто перетнути будь-який кордон, або саме литовський.

Мене вже зупиняла поліція, але тільки подивилися документи і відпустили. Я не думаю про те, що доведеться платити штраф, або що автомобіль відберуть. Напевно, мене б просто так не відпустили, коли зупинили перший раз”.

Схеми перегону автомобілів на литовських номерах

В Україні автомобіль без розмитнення можна ввезти законно двома шляхами. Обидва для іноземців, але українці використовують, як перший, так і другий.

Перший спосіб – в режимі “транзит”. Його використовують жителі прикордонних районів України. Наприклад, львів’янин може купити в Польщі автомобіль і поїхати додому, не сплачуючи податки на митниці. Але йому доведеться кожні п’ять днів їздити назад до Польщі інакше загрожує штраф, а за відмову платити автомобіль можуть конфіскувати.

Другий спосіб доступний тільки для іноземців, які живуть в Україні – їм можна користуватися автомобілем без української реєстрації рік в режимі “тимчасового ввезення”. Але українці і тут знайшли лазівку. У Польщі та Литві з’явилися перегонщики, які реєструють свої фірми, оформляють на них автомобілі, а потім передають українцям за дорученням. За гроші. За документами автомобіль належить литовській компанії, тому українець може рік їздити на ній без сплати податків. Спочатку схемою користувалися кияни та у західних областях країни, тепер авто з литовськими номерами їздять і в Запорізькій, Херсонській, Одеській областях.

Але якщо литовська компанія закриється або її майно заарештують – в українця можуть відібрати автомобіль, оскільки він за документами не належить йому.

Зараз в країні знаходяться 383,3 тис. машин з іноземною реєстрацією, повідомляють у Державній фіскальній службі. З них 236,6 тис. автомобілів – з порушенням термінів перебування. За оцінками організації “АвтоЄвроСила”, близько мільйона українців – власники автомобілів з єврономерами.

Найбільше в Україні з початку року в’їхало автомобілів з Польщі – 118 тисяч, і Литви – 54,7 тисяч.

Як карають “пересічників”

На початку листопада Приморський суд Одеси виписав рекордний штраф в 3 млн гривень власниці машини на литовських номерах. Вона не провела розмитнення Cadillac Escalade 2007 року. Суд визнав, що жінка ухилялася від сплати митних платежів, і зобов’язав заплатити 300% від суми, яку вона повинна була заплатити на митниці. Зараз одеситка намагається оскаржити рішення суду.

Полювання на “пересічників” почалося після того, як президент доручив Кабміну врегулювати ситуацію з нерозмитненими автомобілями. З того часу правоохоронці почали виписувати українцям на “єврономерах” штрафи на сотні тисяч і навіть мільйони гривень.

Так, з початку року митники оформили 14,5 тис. штрафів на 84,8 млн гривень за порушення терміну транзиту в 5-10 днів. За перевищення строків тимчасового ввезення – 42,9 млн грн. За відмову платити штраф вже конфіскували 309 машин.

В Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією, вважає адвокат по митному праву Ольга Ніколаєнко. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.

“Оскільки держава посіла бездіяльну позицію – проблема з нерозмитненими автомобілями наростає, як снігова куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується”, – відзначає виконавчий директор об’єднання “Митні адвокати”.

Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п’ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною годі й більше одного року.

Якщо автомобіль знаходиться в країні на добу більше, ніж належить митним кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. А машину українця можуть заарештувати в тому випадку, якщо він відмовиться платити штраф.

Якщо суд доведе, що людина ухилялася від сплати податків – порушнику загрожує штраф в 300% від суми розмитнення за статтею 485 “Митного кодексу” – “дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів”.

Самі власники нерозмитнених автомобілів хочуть не тільки зниження податків, а й скасування екостандарта Євро-5. Він не дозволяє ввозити в Україну автомобілі, вироблені раніше 2010-го. “Пересічники” в основному купують автомобілі застарілих стандартів за 900-1000 доларів – це автомобілі 1997-2010 років випуску.

“Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу, прийняті влітку 2016-го на постійній основі або прибрати вимогу про Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу”, – каже Василь Антонюк, заступник голови Західноукраїнської асоціації власників транзитних автомобілів у Львові.

Чого чекати “пересічникам”

Уряд збирається зобов’язати реєструвати всі автомобілі на іноземних номерах. Днями Кабмін подав на розгляд у парламент законопроект №7286 про підвищення відповідальності за окремі правопорушення. В одному з пунктів проекту йдеться, що всі власники автомобілів на іноземних номерах повинні пройти державну реєстрацію в перебігу 10 днів після в’їзду в Україну. Це відноситься до автомобілів, які ввозяться в Україну більш ніж на 90 днів.

Якщо законопроект приймуть, то “пересічникам” доведеться передати свої дані правоохоронцям. А через три місяці – виїжджати за кордон, щоб знову в’їхати. Складніше буде тим, чиї автомобілі провозять перегонщики з Литви.
Поки поліція не може зупиняти автомобіль без української реєстрації тільки через те, що машина на іноземних номерах. Але норма про реєстрацію протягом 10 днів дає право поліції зупинити і перевірити цю саму реєстрацію.

До того ж ДФС спільно з литовськими митниками почала розслідування законності ввезення та експлуатації в Україні машин, зареєстрованих в Литві, повідомляють у фіскальній службі.

“Литовські колеги по запиту української сторони почали розслідування відносно законності ввезення та використання на території України транспортних засобів, зареєстрованих на території Литовської Республіки”, – йдеться на сайті відомства.

Литва могла б почати перевірки компаній, на які зареєстровані автомобілі українців, а потім – конфіскувати ці машини при першому перетині кордону. Однак литовська митниця не починала розслідувань.
“Митниця Литви, в світлі нещодавно поширеною в засобах масової інформації, повідомляє, що не ініціювала ніякого розслідування транспортних засобів, зареєстрованих в Литві і використовуваних в Україні”, – йдеться на сайті литовської митниці.

Але в Литві додають, що передають Україні інформацію на всі запити. До того ж, в українських правоохоронців відкритий доступ до литовської бази даних зареєстрованих машин Regitras. З огляду на, що в Литві машина автоматично знімається з реєстрації, якщо не пройде вчасно техогляд і не отримає страховку, цих даних буде достатньо, щоб зупинити автомобіль.

При цьому українські митники можуть запитувати у Литви дані про компанії, на які зареєстровані автомобілі українців. Якщо литовці знайдуть порушення в їх роботі – машини співвітчизників на литовських номерах ризикують повернутися на батьківщину.

Recent Posts

Кращі вживані седани класу люкс: ТОП-10 п’ятирічних моделей для купівлі прямо зараз

Якщо ви мрієте про купівлю люксового седана, але не можете дозволити собі придбання нової моделі,…

11.01.2025

Чому сьогодні вигідніше купити трирічний гібрид, ніж нове авто

Бензинові та дизельні автомобілі поступово відходять у минуле, поступаючись гібридам і електрокарам. Проте, на українському…

11.01.2025

Коли не варто купувати автомобіль: найгірші періоди для угод у 2025 році

Вигідна купівля автомобіля - це свого роду мистецтво. З огляду на високі ціни на машини…

11.01.2025

Кращі кросовери: ТОП-10 моделей на будь-який бюджет у 2025 році

Сьогодні кросовери домінують на автомобільному ринку, як в Україні, так і в усьому світі. Їх…

11.01.2025

П’ять помилок водіїв, які «вбивають» генератор в автомобілі

Справний генератор вкрай важливий для нормальної роботи автомобіля. Його ремонт або заміна можуть обійтися в…

11.01.2025

Кращі автомобілі для молоді: ТОП-6 варіантів для купівлі у 2025 році

Молоді водії, як правило, мають свої вподобання щодо автомобілів, які відповідають їхньому життєвому досвіду та…

11.01.2025