18 грудня 1963 в газеті «Правда» була опублікована невелика замітка про створення нового мікроавтобуса «Старт» із склопластиковим кузовом, який багато в чому перевернув уявлення про можливості застосування пластика в масовому автомобілебудуванні. Незважаючи на значний внесок у розвиток промисловості СРСР, проект через короткий час був забутий, тому історія створення цього мікроавтобуса обросла безліччю чуток.
Для створення мікроавтобуса на Сарбей був організований конструкторський відділ при експериментальній ділянці, де закипіла робота над проектом. Запросили двох випускників Харківського автодорожнього інституту Я.М. Балясного і Б.Ф. Крутенко, що мали досвід роботи зі склопластиковими кузовами при розробці гоночних автомобілів ХАДІ.
У ході роботи колектив стикався з масою проблем, адже, по суті, створювалася технологія виготовлення склопластикових кузовів. Але ентузіазм працівників, їх прагнення проявити себе не знали кордонів.
Первістком цих починань став масштабний (1:10) макет мікроавтобуса, який назвали «Старт». Над його зовнішнім виглядом трудився художник-дизайнер Ю.І. Андрос. Коли остаточний дизайн «Старту» був узгоджений з усіма членами колективу і керівництвом обкому партії, приступили до виготовлення гіпсового макета в натуральну величину. Після цього поверх макета почали виклеюють контрформу, яка з внутрішньої сторони приймала всі його обриси. Згодом у цій контрформі зсередини і виготовлялися кузова мікроавтобусів.
Для більшої жорсткості конструкції «Старту» використовувалися закладні деталі, обклеєні склопластиком: з їх допомогою до кузова кріпилися двері, підлогу і зварна рама підстави. На раму встановлювали мости і двигун від ГАЗ-21.
Перший мікроавтобус «Старт» кольору слонової кістки з вишневою смугою являв собою туристський варіант: у салоні розташовувалося три сидіння-дивана (два уздовж кузова і одне поперечне в кінці салону), шафки для посуду, капот двигуна використовувався як столик, а в багажнику був змонтований похідний умивальник.
«Старт» зібрали на Сарбей за півтора місяці до кінця 1963 року. На заводі поспішали встигнути до засідання колегії Держкомітету автотракторного та сільгоспмашинобудування СРСР, куди конструкторів висунули керівники місцевих партійних органів. Колегія була присвячена питанням промислового застосування пластичних мас, передбачалося заслухати доповіді директорів багатьох заводів про використання пластмаси в автомобільній і тракторній галузях.
Тому багато виправлення в конструкцію автомобіля доводилося вносити в процесі складання, яку вели вдень і вночі. У підсумку в середині грудня «Старт», успішно подолавши відстань майже 1000 км, прибув до Москви, де за тиждень викликав справжній фурор серед громадськості, встиг «засвітитися» і на центральному телебаченні у програмі «Час», і в «Правді», і в Кремлі. Крім того, цей мікроавтобус експонувався в грудні 1963 року на ВДНГ СРСР і був показаний М.С. Хрущову, який залишився задоволений машиною. Так «Старт» і його творці отримали всесоюзну популярність.
Джерело: mmr.net.ua
Якщо ви чуєте нетипові звуки з-під капота свого автомобіля - це вже привід насторожитися. Однак…
Якщо ви мрієте про автомобіль представницького класу, але не можете дозволити собі купівлю нової моделі,…
Новообраний американський сенатор-республіканець Берні Морено жорстко розкритикував нідерландську транснаціональну корпорацію Stellantis, що володіє автомобільними брендами…
Компанія Ford більше не є найпроблемнішим автовиробником у світі. Як повідомляє Carscoops, її відтіснили одразу…
Якщо ви застрягли в снігу або сніговій каші, не поспішайте бездумно тиснути в підлогу педаль…
Багато українських автомобілістів нехтують змінами в ПДР і загалом законодавстві, поки вони безпосередньо не торкнуться…