Як і кожен поважаючий себе автомобільний бренд, Запорізький автозавод крім “Запорожців” розробляв супутні моделі на його базі. Звісно, більшість з них так і залишилися концептами – проте це не значить, що нам нині нецікаво про них дізнатися.
Причини, за якими концепт-кари і перспективні розробки автовиробників не потрапляли на конвеєр, були різними: в одних країнах це – примхи ринкової кон’юнктури, в других – особливості планового народного господарства. Проте, десятиріччя потому ці прототипи цікаві нам як зразки техніки вітчизняної розробки.
“Горбатий” ЗАЗ-965 випускався у праворульній модифікації з індексом 965С. Щоправда, було заявлено, що це всього лише поштова версія “зазіка”, і через праві двері водієві безпечніше виходити на тротуар до базових поштових скриньок.
Проте, не виключено, що таким чином готувалася експортна модифікація ЗАЗ-965 для країн з лівостороннім рухом, адже на ту пору різні радянські легковики непогано продавалися за кордоном. Жодного екземпляра “праворукого” ЗАЗ-965 до наших днів не дійшло. Чи справді планувалося масово продавати цю модель в розвинені країни з лівостороннім рухом, так і залишиться секретом.
Насправді це стильне купе створили не на ЗАЗі, проте все одно – професіонали. Купе під ім’ям КД або “Спорт-900” проектували співробітники науково-дослідного автомобільного інституту НАМІ.
Конструкція, що базувалася на агрегатах “горбатого”, відрізнялась високим рівнем технічної культури, і цілком годилася для серійного виробництва. Проте, все це було зроблено не “по роботі”, а для себе – команда інженерів та дизайнерів випустила партію з шести машин, які було оформлено як саморобки.
Наш “Запорожець”, який ми шануємо за грунтовну і аж ніяк не бюджетну конструкцію, спочатку ледь не укомплектували опозитним мотором, як у мотоциклів “Урал” і “Дніпро”. Нарешті конструктори московського заводу МЗМА, які разом з науковцями інституту НАМИ проектували майбутню українську малолітражку, розмістили в кормі спеціально спроектований 4-циліндровий двигун с протилежно розташованими циліндрами.
На щастя, і цей опозитник не прижився – в першу чергу через незручності обслуговування. Конструктори НАМІ трохи змінили кут розвалу циліндрів і зробили “четвірку” V-подібною. І вона залишилася у виробництві аж до XXI століття.
На базі моделі ЗАЗ-966 до 1965 року був розроблений металевий фургон ЗАЗ-970Б вантажопідйомністю 350 кг – в країні тієї пори дуже бракувало малотонажних вантажівок подібного типу.
Задньомоторна компоновка не стала конструкторам на заваді, і сходинка над двигуном у вантажному відсіку вважалася нормальним ділом. Адже на той час і в Європі були популярними автомобільчики вагонного компонування на базі задньомоторних Fait 600 та VW Kafer.
Військові замовлення на підприємствах автопрому були поширені не тільки в країнах з ринковою економікою. Працював на оборону країни і Запорізький автозавод. Взагалі-то, у “Запорожця” був військовий родич, створений на спільних агрегатах чудовий всюдихід – транспортер-амфібія ЗАЗ-967 ТПК. Але конструювали його не в Запоріжжі.
Власна розробка “зазівського” КБ – прототип 971Д. Автомобіль базувався на вищезгаданій моделі 970, проте мав повний привід та два варіанти бази – короткий власне для армії і довгий – для села. У виробництво утилітарний транспорт не запустили – армії вистачило УАЗів та плаваючих ТПК.
Сумна думка, винесена в заголовок – всього лише наше припущення. Адже не можна виключити, що деякі з цих машин десь збереглися. Ну а якщо ні, то ніхто не може завадити фанатам вітчизняної технічної історії відтворити унікальні машини у вигляді реплік. Принаймні, досвід інших країн свідчить про таку можливість.
У більшості машин сьогодні можна знайти все – від зарядок до аптечок. Але якщо побачите…
Українські водії з досвідом добре знають старий спосіб зимового прогріву авто – шматок картону під…
Купівля машини з пробігом схожа на гру з непередбачуваним фіналом. Зовні авто може виглядати доглянутим,…
У Японії каршеринг став частиною щоденного життя, але останні дослідження показали дивну тенденцію. Як з'ясувала…
Перехрестя – це місце, де навіть досвідчений водій може схибити. Тут усе вирішують секунди. Один…
Багато водіїв навіть не замислюються, чому на бокових дзеркалах деяких авто видно тонку чорну лінію.…