Як і кожен поважаючий себе автомобільний бренд, Запорізький автозавод крім “Запорожців” розробляв супутні моделі на його базі. Звісно, більшість з них так і залишилися концептами – проте це не значить, що нам нині нецікаво про них дізнатися.
Причини, за якими концепт-кари і перспективні розробки автовиробників не потрапляли на конвеєр, були різними: в одних країнах це – примхи ринкової кон’юнктури, в других – особливості планового народного господарства. Проте, десятиріччя потому ці прототипи цікаві нам як зразки техніки вітчизняної розробки.
“Горбатий” ЗАЗ-965 випускався у праворульній модифікації з індексом 965С. Щоправда, було заявлено, що це всього лише поштова версія “зазіка”, і через праві двері водієві безпечніше виходити на тротуар до базових поштових скриньок.
Проте, не виключено, що таким чином готувалася експортна модифікація ЗАЗ-965 для країн з лівостороннім рухом, адже на ту пору різні радянські легковики непогано продавалися за кордоном. Жодного екземпляра “праворукого” ЗАЗ-965 до наших днів не дійшло. Чи справді планувалося масово продавати цю модель в розвинені країни з лівостороннім рухом, так і залишиться секретом.
Насправді це стильне купе створили не на ЗАЗі, проте все одно – професіонали. Купе під ім’ям КД або “Спорт-900” проектували співробітники науково-дослідного автомобільного інституту НАМІ.
Конструкція, що базувалася на агрегатах “горбатого”, відрізнялась високим рівнем технічної культури, і цілком годилася для серійного виробництва. Проте, все це було зроблено не “по роботі”, а для себе – команда інженерів та дизайнерів випустила партію з шести машин, які було оформлено як саморобки.
Наш “Запорожець”, який ми шануємо за грунтовну і аж ніяк не бюджетну конструкцію, спочатку ледь не укомплектували опозитним мотором, як у мотоциклів “Урал” і “Дніпро”. Нарешті конструктори московського заводу МЗМА, які разом з науковцями інституту НАМИ проектували майбутню українську малолітражку, розмістили в кормі спеціально спроектований 4-циліндровий двигун с протилежно розташованими циліндрами.
На щастя, і цей опозитник не прижився – в першу чергу через незручності обслуговування. Конструктори НАМІ трохи змінили кут розвалу циліндрів і зробили “четвірку” V-подібною. І вона залишилася у виробництві аж до XXI століття.
На базі моделі ЗАЗ-966 до 1965 року був розроблений металевий фургон ЗАЗ-970Б вантажопідйомністю 350 кг – в країні тієї пори дуже бракувало малотонажних вантажівок подібного типу.
Задньомоторна компоновка не стала конструкторам на заваді, і сходинка над двигуном у вантажному відсіку вважалася нормальним ділом. Адже на той час і в Європі були популярними автомобільчики вагонного компонування на базі задньомоторних Fait 600 та VW Kafer.
Військові замовлення на підприємствах автопрому були поширені не тільки в країнах з ринковою економікою. Працював на оборону країни і Запорізький автозавод. Взагалі-то, у “Запорожця” був військовий родич, створений на спільних агрегатах чудовий всюдихід – транспортер-амфібія ЗАЗ-967 ТПК. Але конструювали його не в Запоріжжі.
Власна розробка “зазівського” КБ – прототип 971Д. Автомобіль базувався на вищезгаданій моделі 970, проте мав повний привід та два варіанти бази – короткий власне для армії і довгий – для села. У виробництво утилітарний транспорт не запустили – армії вистачило УАЗів та плаваючих ТПК.
Сумна думка, винесена в заголовок – всього лише наше припущення. Адже не можна виключити, що деякі з цих машин десь збереглися. Ну а якщо ні, то ніхто не може завадити фанатам вітчизняної технічної історії відтворити унікальні машини у вигляді реплік. Принаймні, досвід інших країн свідчить про таку можливість.
В Японії місцеві компанії давно освоїли розробку і масовий випуск гібридних автомобілів, ставши лідером у…
Постійне зростання цін на автомобільне паливо часто змушує українців запасатися бензином завчасно. При цьому варто…
Якщо ви купуєте старий кросовер із прицілом на вигідний перепродаж через кілька років, то варто…
Сучасні автомобілі - це вже не просто засіб пересування, а справжній технологічний шедевр. Більшість водіїв…
Кросовери сьогодні на піку популярності, а середньорозмірні моделі додатково привертають до себе увагу за рахунок…
Каталітичний нейтралізатор або каталізатор є невід'ємною частиною сучасного автомобіля з ДВЗ. Їхнім головним завданням є…