Categories: Статті

З українських автомобільних марок залишиться тільки КрАЗ

За останні 10 років виробництво українських машин скоротилося в 10 разів. У травні виготовили 442 автомобілі, повідомили в “Укравтопромі”, пише Gazeta.ua.

— За перше півріччя зробили до трьох тисяч машин. Десять років тому такі цифри були на рівні похибки. Виробляли більше 400 тисяч автомобілів на рік, — каже керівник компанії “Автоконсалтинг” Олег Омельницький, 41 рік. Він розповідає про перспективи українського автопрому.

Чому скоротився випуск українських машин?

— Перша причина — низька купівельна спроможність українців. Коли 2014 року знецінилася гривня й автомобілі подорожчали, для багатьох навіть найдешевші моделі ЗАЗу стали недосяжними. Крім того, не було доступних кредитних програм від банків. Друга причина — припинення експорту машин за кордон. Через це випускати стали менше і собівартість кожної автівки зросла. До війни з Росією наші виробники постачали понад третину продукції в РФ та Казахстан.

Хто винен у скороченні експорту машин?

— Міністерство економіки мало б домовлятися з іншими країнами, шукати нові ринки для вітчизняної продукції, сприяти тому, щоб наші підприємства брали участь у тендерах за кор­до­ном. Нічого цього не робили.

Виробники також були пасивними. Треба було активніше просувати продукцію за кордоном — відкривати представництва, давати рекламу. Спокійно могли продавати автомобілі там, де це роблять китайці, — на ринках Близького Сходу, Африки, Латинської Америки. Відправляли б туди машини кораблями.

Керівництво “АвтоЗАЗу” не раз звинувачувало в скороченні виробництва поширення в країні машин на єврономерах.

— Це не основна причина. Хоча частина потенційних покупців наших машин придбали вживані європейські авто на іноземних номерах. Люди обирають між українським “Сенсом” за 190 тисяч гривень і німецьким вживаним БМВ за 80–90 тисяч на польських номерах. І зупиняються на останньому. Завод, який сплачує всі податки й робить нові машини, не може конкурувати з автівками на єврономерах.

Яка користь від вітчизняного автовиробника? Можна користуватися іноземним транспортом.

— Переваги чималі. Виробництво такої складної продукції як автомобілі — ознака цивілізованої технологічної держави. До створення машин залучено багато різних сфер промисловості. Це постійний розвиток та освоєння нових технологій. Наприклад, ЗАЗ робив свої автівки з нашого листового металу. Спочатку такий в Україні не випускали. Знадобилося кілька років, щоб налагодити його виробництво. Те ж стосується акумуляторів та інших комплектуючих. Крім цього, потрібні висококласні спеціалісти. У Запоріжжі були цілі династії, які робили машини. З такою державою у світі рахуються значно більше, ніж з тією, де вирощують рапс і їздять на нерозмитнених автівках.

Як ситуація розвиватиметься далі?

— На найближчі п’ять років немає передумов для збільшення виробництва українських машин до рівня 2007–2008 року. З одного боку, відсутня державна політика щодо вітчизняного автовиробництва, з другого — це повільний процес. 2008-го ЗАЗ випускав 200 тисяч машин. Щоб дійти до таких показників, окрім грошей і ринків збуту, потрібно залучити сотні спеціалістів, навчити їх працювати.

Якою має бути автомобільна політика України?

— Довготерміновою і чіткою — на 15–20 років. Повинна бути побудована на даних детального аналізу ринку та потреб українців. Головний фактор для її втілення — сталість законодавства. Щоб не було такого, що під Верховну Раду виїздять 5–10 тисяч машин — і законодавство під них змінюють. Світові гравці не сприймають серйозно країни, де часто міняють правила.

Чи випускатимуть автомобілі під українськими марками надалі?

— Із вітчизняних автомобільних марок залишиться тільки КрАЗ. І то питання — настільки довго. Підприємство не може робити машини для комунальних потреб, малого бізнесу. КрАЗ врятує лише альянс із крупним світовим виробником.

Ще з початку року за всіма показниками ЗАЗ — банкрут. Нічого хорошого його не чекає. Підприємство третій рік практично стоїть. Новий вітчизняний автовиробник навряд чи виникне. Для цього потрібні величезні гроші, новітні технології, своя конструкторська школа, розробники. У наших університетах не готують таких спеціалістів.

У найближчі 5–10 років максимально хороший варіант, який може бути для нашої країни, — це збирання іноземних машин.

Recent Posts

Не торкайтеся до неї: водіям розкрили одну небезпечну кнопку в автомобілі

У сучасних автомобілях часто зустрічаються кнопки і функції, значення яких водії просто не розуміють. Нещодавно…

06.05.2024

Водіння в дощ: водіям розкрили секрети безпечної їзди

Водіння в дощову погоду несе з собою низку ризиків і загроз для водія. Щоб не…

05.05.2024

Водіям назвали 6 ефективних способів скоротити витрату палива в автомобілі

Кожен водій прагне скоротити витрати на паливо і зробити свою автомобільну подорож більш ефективною. У…

05.05.2024

Водіям розкрили лайфхак із ключами автомобіля, який рятує від спеки влітку

Багато водіїв навіть не підозрюють, що ключі їхніх автомобілів, крім основних, мають і додаткові функції.…

05.05.2024

Гроші на вітер: на якій швидкості не можна відчиняти вікна в автомобілі, щоб не витрачати даремно паливо

Існує безліч рекомендацій для водіїв щодо економії пального в автомобілі, проте мало хто знає, що…

05.05.2024

Чому під час купівлі вживаного автомобіля потрібно уникати машини на “механіці”

Багато автолюбителів відчувають ностальгію за часами, коли автомобілі з механічною коробкою передач були нормою, але…

05.05.2024