Щодня в Україні трапляються сотні дорожньо-транспортних пригод. Це відбувається з різних причин: через покриття наших доріг, манери водіння деяких водіїв, тощо. Внаслідок цього спричиняються як матеріальні збитки транспортним засобам, так і завдається шкода здоров’ю пасажирів. Адвокат Михайло Цуркан спеціально для Mind спробував розібратися, яким є алгоритм відшкодування таких збитків.
Начебто здається, що все просто – хто винен, той і відшкодовує. Але це не так, і тут є свої нюанси. До липня 2018 року передбачалось, що право потерпілого на відшкодування шкоди її заподіювачем є абсолютним і суд не вправі відмовити в такому позові з тих підстав, що цивільно-правова відповідальність заподіювача шкоди застрахована, а тому особа, якій заподіяно шкоду, має право на власний розсуд обрати, з кого стягувати заподіяну шкоду:
Верховний Суд змінив цю практику у постанові від 4 липня 2018 року. Велика Палата Верховного Суду відступила від свого попереднього висновку.
Так, згідно з правовим висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові «покладання обов’язку з відшкодування шкоди у межах страхового відшкодування на страхувальника, який уклав відповідний договір страхування і сплачує страхові платежі, суперечить меті інституту страхування цивільно-правової відповідальності (стаття 3 закону України «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів»). Оскільки, уклавши договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності, страховик на випадок виникнення деліктного зобов’язання бере на себе у межах суми страхового відшкодування виконання обов’язку страхувальника, який завдав шкоди».
Наразі виходить, якщо у заподіювача шкоди є діючий поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, так званий поліс ОСЦПВ, потерпілий має звернутись до страхової компанії винуватця ДТП за страховим відшкодуванням, а у разі безпідставної не виплати такого відшкодування – з відповідним позовом до суду.
Таким чином, «нова-стара» судова практика негативно вплине на потерпілих, які звернулись до страхової компанії винуватця ДТП за виплатою страхового відшкодування. Проте, на сьогоднішній день багато з страхових компаній позбавлено членства в Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ) і їх діяльність припинено.
Отримати ж відшкодування шкоди від неплатоспроможної страхової компанії можливо тільки через виплату МТСБУ після закінчення процедури її ліквідації, яка може тягнутись роками.
З огляду на це, попередня практика Верховного Суду була більш зручною, з точки зору вибору того, з кого стягувати відшкодування, оскільки давала можливість варіювати. У разі, якщо страхова компанія була неплатоспроможна або проблемна, то особа, якій завдано шкоду, могла стягнути відшкодування напряму з заподіювача. Це, в свою чергу, пришвидшувало відновлення порушеного права та становища потерпілого.
Тепер судам доведеться повернутись до практики, яка існувала до 2015 року. Відповідно до неї, відповідальність за відшкодування заподіяної шкоди, в межах страхової суми (ліміту відповідності страхової компанії), несе страхова компанія, в якій було застраховано відповідальність заподіювача шкоди, а тому в задоволенні позовів про відшкодування шкоди внаслідок ДТП безпосередньо до винуватців ДТП, відповідальність яких була застрахована, суди відмовлятимуть.
Тому, Верховному Суду було б не погано врахувати на майбутнє не лише захист інституту страхування цивільно-правової відповідальності, а й необхідність якнайшвидшого та ефективного відновлення порушеного права та становища потерпілого.
Сьогодні електрокари - це вже не просто якась дивина, яка вражає уяву лише тим, що…
Як відомо, дизельні двигуни мають ККД на порядок вищий, ніж бензинові, а тому потребують більше…
Машини Audi, як і практично всі німецькі автомобілі, вважаються зразком надійності та якості. За більш…
Керування автомобілем вимагає від керманича максимальної концентрації та обережності. Особливо це стосується тривалих поїздок, під…
Позашляховик Toyota 4Runner вже встиг стати легендою у світі SUV. Сьогодні він перебуває на піку…
Сьогодні автовиробники рекомендують проводити повну заміну моторної оливи в автомобілі з інтервалом в 10-15 тисяч…