Україна зможе будувати дороги утричі дешевше. Для цих цілей можна використати золошлаки, які залишаються після генерації електроенергії.
Вугілля, яке спалюють на ТЕС, перетворюється в міцну суміш, схожу на камінь і цемент.
За кордоном такі шлаки всюди застосовують у будівництві. В Україні ж вони десятиліттями лежать під відкритим небом.
«Сьогодні» з’ясували, як сучасні технології здатні перетворювати відходи в будівельний матеріал
Кореспонденти побували на полі біля Ладижина Вінницької області. Тут 170 га засипані попелом і шлаком. Чорна фракція – це шлак, розсипчаста – зола. Це – те, що залишилося від вугілля. Його перетворили на світло і тепло – спалили у величезних печах на теплоелектростанції.
Те, що не згоріло – у вигляді розпеченої лави стікає в котел холодної води і кам’яніє. Це і є шлак. А зола залишається в печі. Її очищають від домішок, пропускаючи через електрофільтри.
«За допомогою електричного поля проходить процес налипання на електродах, струшування і опади цієї золи в бункерних відділеннях», – пояснює начальник зміни Ладижинської ТЕС Олег Романюк.
За півстоліття роботи Ладижинської ТЕС накопичилися десятки мільйонів тонн золошлаків.
Петро Ющенко, який працює на станції вже 30 років, згадує: раніше тут була прірва – 50 метрів углиб. Тепер – гори відходів. І золошлакових відвалів в Україні – тисячі. Українські компанії використовують золошлаки у виробництві бетонних плит і будівельних сумішей. Втім, це лише 18%.
В Євросоюзі і США давно вже зрозуміли, що золошлаки – це не відходи, а гроші. З того, що в Україні вважається мотлохом, за кордоном будують мости, дороги і будинки. Одні з наймасштабніших проектів – Ересуннський міст між Данією і Швецією, і швидкісна дорога Ейзенхауера в Чикаго.
Українські дороги поки не ремонтують і не будують за допомогою золошлаків. Щоб прокласти один кілометр дороги, в Україні потрібно витратити 115 млн. грн., порахувати в організації «Розвиток інфраструктури». Якщо ж закатати під колеса золошлаки, це буде дешевше на 30%, кажуть вчені.
При цьому дороги будуть міцніші, з’ясували в Державному дорожньому науково-дослідному інституті. А українські енергетики готові дати вдосталь золи.
«Ми вже десять років у ДТЕК намагаємося якимось чином рухатися в позитивну сторону в питанні використання золошлаків у дорожньому будівництві, проте нам трішки не вистачає підтримки держави», – каже головний еколог компанії ДТЕК Ірина Вербицька.
А саме – не вистачає законів, які допоможуть почати використовувати золошлаки при будівництві доріг. А відремонтувати треба 150 тис. кілометрів шляхів
«Якщо ми почнемо хоча б шукати способи утилізації золошлакових матеріалів у дорожньому будівництві, то ми можемо істотно підвищити відсоток утилізації», – говорить комерційний директор «Recycling Solutions» Крістіан Єригін.
Але закону – немає. В Україні золошлаки офіційно вважаються «відходами». Як їх використовувати – в законах ані слова. Є тільки проекти документів, які припадають пилом у парламентських комітетах.
«Вони передбачають, що тільки ті підприємства, установи, організації, які здійснюють якісь операції обробки відходів, вони повинні отримувати дозволи», – каже науковий співробітник Державної установи «Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України» Тетяна Омельяненко.
Це – дозвіл переробляти власні відходи на користь всієї країни.
«Рамковий законопроект буде прийнятий, я сподіваюся, в першому кварталі. Можливо навіть в січні-лютому наступного року», – говорить голова комітету Верховної Ради з питань екологічної політики Олег Бондаренко.
А поки золошлаки також припадають пилом. А могли б перетвориться в нові автодороги і багатоповерхівки.
Якщо вам потрібен надійний, економний та практичний автомобіль для їзди по місту за невеликі гроші,…
З 1 січня 2025 року в Україні запрацював новий закон про обов’язкове страхування для водіїв.…
Як відомо, ресурс навіть найбільш надійного автомобіля в значній мірі залежить від умов його експлуатації.…
Як відомо, керування автомобілем в стані алкогольного сп’яніння є одним з найбільш серйозних порушень ПДР,…
Кожен автомобіль, мов живий організм, попереджає водія про наявність «хвороб» певними «симптомами». ЦЕ можуть бути…
Розвиток технологій відбувається настільки стрімко, що іноді люди просто не встигають слідкувати за змінами. Для…