ГПМ-54 – протипожежний броньований монстр на базі танка

Використання шасі танків, які перебувають на озброєнні, для розробки інженерних машин різного ґатунку, дуже розповсюджена у світі практика. Не став виключенням і Радянський Союз. Так, на базі танка Т-54 фахівцями 482-го конструкторсько-технологічного центру міністерства оборони СРСР (м. Київ) для оснащення пожежних частин військ цивільної оборони була розроблена пожежна машина високої прохідності ГПМ-54. Дрібносерійне виробництво машин цього типу на базі танків Т-54 та Т-55 освоїв 17-й бронетанковий ремонтний завод (м. Львів).

При переобладнанні середнього танка під пожежну машину в його конструкцію вносилися такі зміни:

  • знімалася башта з артилерійською системой та боеукладка;
  • зрізали броньові листи даху над відділенням управління та бойовим відділенням;
  • частково зрізали бортові броньові листи з метою зменшення ваги машини;
  • в носовій частині корпусу, на місці відділення управління, встановлювалась кабіна для розміщення механіка-водія і командира машини;
  • над бойовим відділенням встановлювалася цистерна для води з баком для піноутворювача (ємність бака для піноутворювача – 1100 л, ємність цистерни для води – 9000 л);
  • над дахом силового відділення ставили відкидний кузов, в якому розміщені порошкова установка та пожежно-технічне обладнання (водомет з насосом ПН-60Б);
  • встановлювалась уніфікована система протипожежного обладнання, фільтровентиляційна установка ФВУ-15;
  • в носовій частині встановлювався бульдозерний відвал БТУ-55 для виконання заходів по ліквідації вогнища пожежі;

Броньований корпус забезпечує захист екіпажу і дозволяє використовувати машину для гасіння лісових пожеж, пожеж на складах боєприпасів, вибухових і паливно-мастильних речовин.

Наявність фільтровентиляційної установки дозволяє використовувати ГПМ-54 в умовах зараження радіоактивними або сильнодіючими отруйними речовинами (зокрема, для ліквідації пожеж на підприємствах хімічної промисловості).

ГПМ-54 використовувалися при ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році та гасінні пожеж на складах ракетно-артилерійських боєприпасів.

У 2005 році був розроблений варіант ГПМ-54-01, який відрізнявся встановленням іншої гідравлічної системи, бульдозерного обладнання ТБС-86. Машина пропонувалась на експорт.

Тактико-технічні характеристики:

ГПМ-54 ГПМ-54-01
Бойова масса, т 43
Екіпаж, чол 2 2+1
Довжина корпусу, мм 6340
Ширина, мм 3270
Висота, мм 3700
Витрата палива на трасі 190-210 л/100 км
Витрата палива на одну годинуроботи насосної установки, л 53 – 63

Джерело: Національний Промисловий Портал

Recent Posts

Які машини обслуговувати найдешевше: ТОП найвигідніших марок

Багато хто не замислюється, що на купівлі автомобіля витрати автомобіліста не закінчуються. Машину потрібно ще…

27.04.2024

Як подорожче продати свою машину: 5 порад від автоекспертів

У житті кожного автовласника може настати момент, коли доводиться розлучатися зі своїм автомобілем. Це може…

27.04.2024

Їздити вночі стало небезпечніше: водіїв попередили про ризик аварій через “неправильні” фари

У Великій Британії б'ють на сполох через зростання небезпеки, пов'язаної з "неправильною" роботою автомобільних фар.…

27.04.2024

Дотримуйтесь 4 спецправил – інакше штраф: поліція “оголосила полювання” на одну категорію водіїв

Патрульна поліція Волинської області звернула увагу однієї категорії водіїв на важливістю дотримання 4 спеціальних правил.…

27.04.2024

Мобілізація-2024: чи забиратимуть водійські права в ухилянтів, пояснив юрист

Міністерство оборони України оприлюднило ключові положення нового закону про мобілізацію, який набуває чинності з 18…

27.04.2024

Зміни в ПДР-2024: з 27 квітня водіям потрібно встановлювати нові розпізнавальні знаки

Багато водіїв в Україні за повсякденними справами забувають оновлювати знання з ПДР, що загрожує неприємностями…

27.04.2024