ГПМ-54 – протипожежний броньований монстр на базі танка

Використання шасі танків, які перебувають на озброєнні, для розробки інженерних машин різного ґатунку, дуже розповсюджена у світі практика. Не став виключенням і Радянський Союз. Так, на базі танка Т-54 фахівцями 482-го конструкторсько-технологічного центру міністерства оборони СРСР (м. Київ) для оснащення пожежних частин військ цивільної оборони була розроблена пожежна машина високої прохідності ГПМ-54. Дрібносерійне виробництво машин цього типу на базі танків Т-54 та Т-55 освоїв 17-й бронетанковий ремонтний завод (м. Львів).

При переобладнанні середнього танка під пожежну машину в його конструкцію вносилися такі зміни:

  • знімалася башта з артилерійською системой та боеукладка;
  • зрізали броньові листи даху над відділенням управління та бойовим відділенням;
  • частково зрізали бортові броньові листи з метою зменшення ваги машини;
  • в носовій частині корпусу, на місці відділення управління, встановлювалась кабіна для розміщення механіка-водія і командира машини;
  • над бойовим відділенням встановлювалася цистерна для води з баком для піноутворювача (ємність бака для піноутворювача – 1100 л, ємність цистерни для води – 9000 л);
  • над дахом силового відділення ставили відкидний кузов, в якому розміщені порошкова установка та пожежно-технічне обладнання (водомет з насосом ПН-60Б);
  • встановлювалась уніфікована система протипожежного обладнання, фільтровентиляційна установка ФВУ-15;
  • в носовій частині встановлювався бульдозерний відвал БТУ-55 для виконання заходів по ліквідації вогнища пожежі;

Броньований корпус забезпечує захист екіпажу і дозволяє використовувати машину для гасіння лісових пожеж, пожеж на складах боєприпасів, вибухових і паливно-мастильних речовин.

Наявність фільтровентиляційної установки дозволяє використовувати ГПМ-54 в умовах зараження радіоактивними або сильнодіючими отруйними речовинами (зокрема, для ліквідації пожеж на підприємствах хімічної промисловості).

ГПМ-54 використовувалися при ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році та гасінні пожеж на складах ракетно-артилерійських боєприпасів.

У 2005 році був розроблений варіант ГПМ-54-01, який відрізнявся встановленням іншої гідравлічної системи, бульдозерного обладнання ТБС-86. Машина пропонувалась на експорт.

Тактико-технічні характеристики:

ГПМ-54 ГПМ-54-01
Бойова масса, т 43
Екіпаж, чол 2 2+1
Довжина корпусу, мм 6340
Ширина, мм 3270
Висота, мм 3700
Витрата палива на трасі 190-210 л/100 км
Витрата палива на одну годинуроботи насосної установки, л 53 – 63

Джерело: Національний Промисловий Портал

Recent Posts

Картон під радіатор: чому водії ризикують спалити двигун, користуючись цим лайфхаком

Українські водії з досвідом добре знають старий спосіб зимового прогріву авто – шматок картону під…

05.12.2025

Купівля вживаного авто: які машини краще обійти стороною

Купівля машини з пробігом схожа на гру з непередбачуваним фіналом. Зовні авто може виглядати доглянутим,…

05.12.2025

Японці масово орендують авто, але на них не їздять: для чого їм машини

У Японії каршеринг став частиною щоденного життя, але останні дослідження показали дивну тенденцію. Як з'ясувала…

05.12.2025

ТОП-5 помилок на перехрестях, через які водії залишаються без грошей і нервів

Перехрестя – це місце, де навіть досвідчений водій може схибити. Тут усе вирішують секунди. Один…

05.12.2025

Навіщо потрібна ледь помітна чорна смуга на дзеркалі: ця дрібниця може врятувати вас від аварії

Багато водіїв навіть не замислюються, чому на бокових дзеркалах деяких авто видно тонку чорну лінію.…

05.12.2025

Як за 100 гривень захистити двері авто від подряпин на парковці: порада, що працює

Якщо щодня паркуєтесь у дворі чи біля супермаркету, ви точно бачили, як двері сусіднього авто…

05.12.2025