Компанія INRIX Global Traffic Scorecard, що аналізує вплив заторів на дорогах великих міст світу, опублікувала рейтинг завантаженості доріг за 2017 рік. В Європі безумовними лідерами стали Москва, Лондон і Париж. Згідно з дослідженням, у цих містах на затори людина витрачає від 90 до 70 годин на рік. У жителів трьох мегаполісів на перебування у трафіку йде від 13 до 26% загального часу поїздок. Зараз муніципалітети витрачають колосальні ресурси, аби змінити ситуацію та зменшити кількість автомобілів на дорогах.
Києва у рейтингу INRIX поки немає. Але вже дуже скоро українська столиця може потрапити до даного списку – кількість автомобілів на наших дорогах стрімко збільшується. Чому це відбувається і що потрібно зробити, щоб не повторити «автомобільний» досвід інших міст, розповів у колонці для Mind Дмитро Беспалов, директор компанії «А+С Україна».
Звідки – «іноземці»? Напевне, багато хто звернув увагу, що на дорогах українських міст істотно додалося автомобілів із європейськими номерами. Зрозуміло, тут немає приводу радіти такому очікуваному буму автотуризму з Європи. Адже до нашої країни там все ще ставляться з великою пересторогою та в основному не ризикують їхати сюди на автомобілях. Тут інше. Мова про автомобілі, що привезли із Європи для користування наші співвітчизники, або про так звані «євробляхи».
Скільки «європейців» у Києві? У зв’язку з тим, що такі автомобілі, з огляду на головну особливість схеми «транзиту», не потрібно ставити на облік в МВС, можна лише доволі приблизно судити про динаміку процесу автомобілізації, що відбувається зараз. Джерел, по суті, всього два: це офіційна статистика ДТП за участю «євроблях» і опитування мобільності населення міст.
Так, у столиці відбулося вже два таких опитування – в 2015 та 2017 роках. Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) для World Bank проводив соціологічне опитування мобільності населення міста, в рамках якого було опитано 30 000 чоловік. У анкеті обов’язково було запитання: скільки автомобілів перебуває у розпорядженні вашого домогосподарства? Перше дослідження зафіксувало цю величину на позначці 213 автомобілів на 1000 жителів, друге вже констатувало рівень автомобілізації в 257 автомобілів на 1000 жителів. А це – вкрай стрімкий тренд зростання.
Чому їх стане більше? Ситуацію для України ускладнює й вектор, який прийняли у своєму розвитку європейські міста. Багато з них, хто – до 2040-го, хто – до 2025-го, а хто – вже до 2020 року, планують заборонити пересування містом приватних автомобілів із двигунами внутрішнього згоряння. Європейські муніципалітети прагнуть зробити свої міста ще чистішими, ще тихішими, ще безпечнішими й зручнішими для життя.
Водночас це стане і перевіркою на міцність для українських міст. Всі ці прекрасні великі Audi, BMW і Mercedes, із величезними двигунами, які ще пахнуть новим авто, стануть непотрібні Європі. І де вони тоді опиняться? Правильно – на дорогах наших міст.
Чого чекати Києву до 2025 року? Якщо оцінити поточний київський тренд автомобілізації, можна зробити прогнози. Як водиться – оптимістичний, песимістичний і реалістичний. Відповідно до першого, до 2025 року нас чекає до 300 автомобілів на 1000 жителів. За другим – близько 450, а за третім сценарієм – десь біля 375.
Така динаміка автомобілізації Києва в першу чергу демонструє негативну оцінку городянами громадського транспорту, можливості пересування пішки та велосипедної інфраструктури. Іншими словами, якщо жителям міста не пропонують комфортний громадський транспорт, то вони як-небудь самі справляються зі своїми поїздками – на особистому авто.
Наскільки це погано? Звичайно, існує кореляція між кількістю автомобілів у місті і сумарним їхнім пробігом. З пробігом зросте і кількість ДТП, і емісія шкідливих речовин, а також і час поїздки. Якщо зараз ми витрачаємо на середню поїздку по Києву на автомобілі близько години свого часу, то з ростом числа «європейців» цей час буде збільшуватися спочатку до 1,5 години, а потім і до двох. Транспортна втома і погана екологія безпосередньо впливатимуть на продуктивність роботи, а також на якість та тривалість життя поза нею.
Що робити? Спочатку здавалося, що ми зуміємо проаналізувати помилки європейських міст 1970-1980 років і не допустити їх, «перескочити на новий рівень», так би мовити, разом з ними. Для цього треба було б зробити пріоритетним і стрімко розвивати громадський транспорт, велосипедну й пішохідну інфраструктури. Безкомпромісно слідувати принципам формування стійкої мобільності, економічно обмежувати користування особистим автомобілем в місті, наприклад, високою вартістю паркування або екологічними податками. Але по всьому видно, що це не так.
Які прогнози? Українці, скажімо так, «голодні» до автомобілів. Для нас це символ статусу, комфорту, свободи і незалежності. Ми змушені будемо слід у слід пройти шляхом автомобілізації європейських міст, і самостійно зрозуміти, чому там особистий автомобіль став зараз «нон грата». За ці майбутні уроки хтось платитиме грошима, хтось – здоров’ям або життям, обірваним у ДТП, але в основному всі городяни заплатять своїм часом. Пора запасатися терпінням і придумувати, як у Києві проводити 1,5-2 години шляху з дому на роботу, а потім стільки ж – у зворотному напрямку.
Якщо ви паркуєте машину просто неба взимку, варто бути готовим до такого виклику, як регулярне…
Відвідування СТО за необхідності ремонту або обслуговування автомобіля може здатися гарною ідеєю, але не варто…
Зима приносить автомобілістам безліч труднощів, особливо в ожеледь. Складним у такій ситуації може бути не…
Час від часу автомобілісти стикаються з ситуацією, коли ключа немає, а в машину потрапити потрібно…
Залізничний переїзд є одним із тих місць, де автомобілісти повинні проявляти максимальну концентрацію, оскільки загроза…
З приходом зими сніг і лід на дорогах стануть однією з головних загроз для українських…