У 2016-2018 роках громадянам дали можливість законно завезти з-за кордону декілька сотень тисяч автомобілів на територію України. Згодом в Україні було запроваджено збільшені розміри штрафів до 170 000 грн. та одночасно ввела норму закону, яка передбачає конфіскацію автомобілів.
Цікаво, що протягом 2016-2018 років митниця масово не виписувала штрафи за «старим» законом у розмірі 8 500 грн. Однак вона дуже активно почала працювати у цьому напрямку під час дії «нового» закону, який передбачає збільшені розміри штрафів до 170 000 грн.
ТИПОВА СПРАВА
Громадянин ввіз автомобіль у 2016 році в митному режимі «транзит» строком на 10 днів та користувався ним на території України. Автомобіль не було вивезено аж до 2022 року.
При цьому, у 2016-2019 роках митниця не виносила відносно громадянина постанови про накладення штрафу у розмірі 8 500 грн.
Аж у травні 2022 року митниця склала відносно даного громадянина протокол про адміністративне правопорушення за ч.6. ст.470 Митного кодексу. Чомусь цей протокол виписано аж у тоді, коли розмір штрафу збільшився до 170 000 грн.
Нагадаємо: У діючій редакції закон передбачає або штраф 170 000 грн. або конфіскацію ввезеного автомобіля.
Складений відносно громадянина протокол передано на розгляд суду. Залишалось надіятися на справедливий розгляд у суді. Однак, суд першої інстанції визнав громадянина винним за ч.6 ст.470 Митного кодексу та наклав штраф у розмірі 170 000 грн. Громадянин не згодився та оскаржив це рішенні в апеляційному суді.
ЩО ВИРІШИВ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Розглядаючи матеріали справи, апеляційний суд став на бік громадянина. Суд звернув увагу на те, що на момент ввезення автомобіля і на момент закінчення дозволеного законом строку перебування автомобіля в Україні дії громадянина підпадали під дію ч.3 ст.470 Митного Кодексу у «старій» редакції. За такі дії передбачалося стягнення у вигляді штрафу 8 500 грн. Диспозиція ст.470 Митного кодексу на той період не передбачала штрафу у розмірі 170 000 грн. Також не передбачала додаткового виду стягнення у вигляді конфіскації транспортних засобів.
Суд застосував статтю 58 Конституції України, відповідно до якої закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом, як правопорушення.
Суд зазначив, що оскільки ч.6 ст.470 Митного кодексу передбачає більш суворе стягнення, то дана норма відповідно до статті 58 Конституції України не має зворотної дії в часі.
Апеляційний суд дослідив, що громадянина притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.6 ст.470 Митного кодексу, яка не існувала у 2016-2019 роках, внаслідок бездіяльності митного органу у цих періодах по оформленню протоколу та винесенні постанови за ч.3 ст.470 Митного кодексу.
Тому ситуація правовідносин з державним органом виникла з причин, які не залежали від волі громадянина, а від бездіяльності органу митниці. Тому, погіршувати правове становище громадянина при притягненні його до адміністративної відповідальності внаслідок причин, які не залежали від його волі, не припустимо (Рішення від 21.11.2022 у справі №725/3136/22).
За результатами розгляду суд скасував постанову місцевого суду і закрив відносно громадянина провадження у справі за ч.6 ст.470 Митного кодексу у зв`язку із відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.
ВИСНОВКИ
Таким чином, згідно з позицією суду, якщо громадяни ввезли автомобілі у період «старих» штрафів у розмірі 8 500 грн. і при цьому органи митної служби бездіяли у 2016-2019 роках щодо притягнення їх до відповідальності за «старим» законом, то такі громадяни не можуть нести відповідальність за «новими» підвищеними розмірами штрафів.
Основним мотивом даного висновку суду є те, що дана ситуація правовідносин з державним органом виникла з причин, які не залежали від волі громадян, а від бездіяльності митниці. Тому, погіршення правового становища громадян у такій ситуації є не припустимим.
Тому, якщо відносно вас складено протокол про притягнення до відповідальності у подібній ситуації на підставі статей 470 чи 481 Митного кодексу, вам слід будувати свій захист, зокрема, з урахуванням зазначених висновків та долучити до матеріалів справи дане судове рішення.
З 1 січня 2025 року набуде чинності ухвалений Радою законопроєкт №8300 про «автоцивілку». Які ключові…
Чимало кросоверів на ринку вважаються доволі надійними і довговічними, проте деякі їхні версії виявляються напрочуд…
Якщо ми говоримо про найшвидші авто, мова, найімовірніше, йде про дорогі моделі, ціною в сотні…
Обслуговування автомобіля вимагає не тільки уваги до деталей, а й дотримання певних правил, які безпосередньо…
Купівля автомобіля класу люкс не завжди пов'язана з багатомільйонними витратами. Деякі моделі, як з'ясувалося, можна…
Сегмент SUV (позашляховики і кросовери) почав активно набирати популярність у 1980-х роках і відтоді набуває…