Як вибрати зимову гуму для свого авто

Середина осені для автомобіліста – гаряча пора: треба підготувати “залізного коня” до суворих дорожніх умов і перевзути “тапки” на “валянки” – поміняти літню гуму на зимову. І якщо інші підготовчі роботи (заміна рідин, перевірка ходової) почекають, то з гумою затягувати не варто: вже сьогодні температура вночі знижується до 4°С.

В Україні, як і в більшості країн Європи, рекомендовано міняти гуму, коли середньодобова температура впаде до 7°С, а в договорах деяких СК обов’язковою умовою є заміна гуми до 15 жовтня. Зробити це необхідно, тому що річна (м’якша і еластична) під час морозів дубіє, перетворюючись на ковзани. Склад же зимової гуми відрізняється добавками, які не дозволяють їй тверднути.

Тому автомобілісти мають комплект зимової і літньої гуми, міняти які виробники рекомендують після 3-5 сезонів повноцінної їзди. А значить, з вибором зіткнеться кожен: і новачок, і досвідчений водій. Щоб розібратися з заміною, ми звернулися до головного механіка автопарку Олександру Іваненко і співробітникові шиномонтажу Юрію Козухе.

“Арктика” чи “Європа”?

Серед деяких автомобілістів існує думка, що можна обмежитися всесезонною гумою. Але зараз її пропонують все менше виробників, і знайти її на вітчизняному ринку непросто. Справа в тому, що така гума придатна для м’яких зим з плюсовою температурою. У наших умовах вона дубіє, але трохи менше літньої, а влітку не забезпечує хорошого зчеплення з дорогою в зв’язку з надмірною універсальною жорсткістю. Тому від ідеї заощадити на одному комплекті гуми відмовтеся: це економія на безпеці.

Крім всесезонної, існує так звана скандинавська (арктична) і “європейська” зимова гума. Перша призначена для снігових заметів і заметів, має більш виражений і жорсткий малюнок протектора, з великими грунтозацепами по краях колеса: вона буквально вгризається в сніг або лід. Але відсутність широких прямих каналів ускладнює швидке стікання води. Така гума хороша для їзди за містом і холодних регіонів України, а городянам краще вибирати європейський тип гуми: вона має широкі поздовжні канали для відведення води, які скріплюються дрібними ламелями. Такий рельєф забезпечує комфортну їзду по мокрих дорогах і сніжній каші.

Шипи — захист чи проблема

Іноді можна зустріти на авто значок “шипована гума”, який означає: не під’їжджай близько, в гумі – шипи. Новачки впевнені, що це як мінімум круто, хоча не завжди так. Так, шипи – алюмінієві, пластикові, з твердосплавним сердечком, або просто металеві вставки по площині колеса в певній послідовності, – забезпечують хороше зчеплення коліс з ожеледицею або вкатаним снігом, буквально “врізаючись” в крижаний настил. Але в міських умовах, на асфальті, вони ведуть себе не кращим чином: авто може пробуксовувати і ковзати, а гальмівний шлях часом збільшується на третину.

Ковзання і замети на поворотах, погана керованість автомобілем – мінуси шипованої гуми. Крім того, вона при експлуатації в міських сприятливих умовах швидше зношується, а ціна її в 1,5 рази більше звичайної якісної. Враховувати треба і швидкісний режим на шипах: при швидкості понад 120 км/год шипи починають вилітати, і гума буквально згорає. Тому поганяти на ній не вдасться. Хоча для поїздок по холодних снігових регіонах нашої країни в скрутну хвилину пробуксовки на льоду шипи зіграють позитивну роль.

Розмір має значення!

Часом можна зустріти лихачів на широких колесах. Експерти запевняють, що це абсолютно необгрунтований вибір: гуму потрібно ставити того радіуса, який рекомендує виробник. Адже її параметри залежать від властивостей самого автомобіля: вага, колісна база, розташування елементів підвіски. Необхідний розмір колеса, як і рекомендований тиск в шинах, зазначено, як правило, на водійських стійці, дверях пасажира або в документації до авто.

Заміна просто гуми або гуми на дисках – завдання просте і недовге, але все ж його краще дати професіоналам: вони проконтролюють правильне розташування протектора і зроблять балансування коліс. Зробити це можна на шиномонтажі: в залежності від радіуса, це обійдеться від 250 до 400 грн.

Зберігати “змінне взуття” без дисків краще вертикально, на дисках – горизонтально, кожне колесо в своєму пакеті. Гума не любить прямих сонячних променів, тому бажано темне місце або все той же пакет, наприклад, якщо місце зберігання – балкон. Втім, можна залишити в так званих готелях для гуми, що обійдеться приблизно в 50-60 грн на місяць за комплект гуми і 70-80 грн, якщо гума на дисках.

При установці гуми її краще міняти місцями від сезону до сезону або кожні 8 тис. км. Наприклад, ту, яка в минулому році була на передніх колесах, поставте назад: це забезпечить рівномірний знос.

Де, за скільки і як вибрати гуму

Вибирати гуму краще не з найдорожчої лінійки (вона може відрізнятися лише новизною моделі), але і не найдешевшою: економія призведе до втрати безпеки. Дуже важливий параметр – дата виготовлення: нову гуму краще брати того року, в який ви плануєте їздити. Справа в тому, що термін придатності гуми, що її експлуатують, як правило, не перевищує 3 роки. Рік виробництва завжди вказано на зовнішній частині колеса.

Вирушати за покупкою можна або в інтернет, або в спеціалізовані магазини. Завжди вимагайте сертифікат відповідності, який підтверджує, що ця гума придатна для їзди на території нашої держави. Гарантію на гуму можна купити додатково, за бажанням: якщо вискочить “грижа” в період гарантійного терміну, таке колесо замінять. Обійдеться ця послуга в середньому в 150 грн/рік, але потрібно приїжджати регулярно (раз на місяць) на огляд коліс.

Купувати гуму краще в міжсезоння, коли немає ажіотажу. В Україні купити одне зимове колесо самого ходового 13-15-го радіусу можна за 700-2000 грн, в залежності від країни виробника. Вітчизняна, російська і китайська – дешевше, а ось французька, німецька та фінська відчутно дорожча.

Вибираючи гуму, уважно огляньте її: всі написи повинні бути чіткими. На покупку захопіть текстильну рукавичку і проведіть долонею в рукавичці в напрямку малюнка протектора: чим краще ковзає рукавичка, тим краще буде зчеплення колеса з дорогою. Досить м’які і еластичні шини не задубіють і в люту зиму.

Ті, хто хоче заощадити, часто поглядають у бік б/в гуми, але цього робити не варто. Навіть якщо візуально протектор не надто витертий, а продавець запевняє, що гума “майже нова” – ви не знаєте напевно, в яких умовах вона експлуатувалася і зберігалася, і скільки їй ще “жити”.

Recent Posts

Купівля вживаного авто: які машини краще обійти стороною

Купівля машини з пробігом схожа на гру з непередбачуваним фіналом. Зовні авто може виглядати доглянутим,…

05.12.2025

Японці масово орендують авто, але на них не їздять: для чого їм машини

У Японії каршеринг став частиною щоденного життя, але останні дослідження показали дивну тенденцію. Як з'ясувала…

05.12.2025

ТОП-5 помилок на перехрестях, через які водії залишаються без грошей і нервів

Перехрестя – це місце, де навіть досвідчений водій може схибити. Тут усе вирішують секунди. Один…

05.12.2025

Навіщо потрібна ледь помітна чорна смуга на дзеркалі: ця дрібниця може врятувати вас від аварії

Багато водіїв навіть не замислюються, чому на бокових дзеркалах деяких авто видно тонку чорну лінію.…

05.12.2025

Як за 100 гривень захистити двері авто від подряпин на парковці: порада, що працює

Якщо щодня паркуєтесь у дворі чи біля супермаркету, ви точно бачили, як двері сусіднього авто…

05.12.2025

Індикатор зі знаком оклику на панелі авто: коли це дрібниця, а коли небезпека

Багато водіїв лякаються, коли на панелі загоряється червоне коло зі знаком оклику. Зазвичай це сигнал…

04.12.2025