Система ABS, або антиблокувальна система гальм, знайома нам давно, але досі може поставити в глухий кут. Чому іноді на панелі приладів загоряється її лампочка?
Мало хто знає, але антиблокувальна система прийшла на допомогу автомобілістам не звідкись, а з залізниці: саме там її почали використовувати ще у 20-ті роки минулого століття. Звичайно, завдання в ABS того часу було інше: блокування коліс поїзда при гальмуванні не відправляло його в занос, а практично знищувало чавунні колеса. І саме тому на залізниці стали винаходити системи, які б не дозволяли колесам вставати колом при гальмуванні. А згодом перші ABS з’явилися в авіації, де було дуже важливо швидко зупинити літак після посадки й не дати йому піти зі смуги.
І лише через 50 років антиблокувальна система гальм з’явилася на серійних автомобілях. Спочатку – у вигляді опції, а потім, в 1978 році, її почали ставити в базі на Mercedes-Benz W116 та на «сімку» BMW. Зараз уявити сучасний автомобіль без ABS вже неможливо (рашистський недоавтопром до уваги не беремо).
З чого складається ABS?
Можна виділити три основні підсистеми: датчики обертів коліс, керуючі клапани та електронний блок керування. Принцип роботи системи простий: датчики (кожен на своєму колесі) передають сигнали, які обробляються блоком управління. Якщо сигнал говорить про те, що колесо раптово занадто різко втратило кутову швидкість, блок віддає команду відповідному клапану скинути тиск, щоб відпустити колодку гальма і запобігти блокуванню колеса. Блок опитує датчики кілька десятків разів на секунду, тому педаль гальма може вібрувати та тріщати: клапан дуже швидко реагує на команду блоку управління, яка формується на основі сигналу датчиків. У результаті колесо не блокується, що запобігає юзу і підвищує керованість автомобіля.
Чому горить лампочка?
Почнемо з хороших новин: іноді лампочка ABS взагалі ніяк не пов’язана з ламанням системи. Таке буває, коли колеса на одній осі стоять нерухомо, а на іншій при цьому досить довго і швидко крутяться. Це класична ситуація при спробі виїхати з бруду чи снігу. Після такої події блок управління ABS божеволіє від показань датчиків і вмикає лампочку просто від нерозуміння того, що відбувається. Після кількох кілометрів лампа гасне, а система при цьому працює штатно. Тут нічого страшного нема, це нормально.
Гірше, якщо пробуксовування не було, а система лається. Якщо це сталося після заміни ступичного підшипника, маточини в зборі або гальмівного диска (у деяких випадках), сигнал ABS не випадковий. Швидше за все, той, хто займався цією роботою, не дуже уважно поставився до встановлення або датчика ABS, або його ротора. Через надмірну кривину рук працівника СТО такий варіант не тільки можливий, а й дуже популярний.
Якщо лампочка гасне після включення запалювання, але іноді вмикається на ходу, потрібно перевіряти проводку до датчиків. На нових машинах вона підводить рідко, а ось на старих машинах проводка може відгнити. Особливо якщо на цій машині любили місити бруд або якщо її експлуатували в регіонах, щедрих на зимові реагенти.
Іноді така помилка може бути не пов’язана з ABS. Річ у тім, що «гребінка» стоїть на маточині, а сам датчик – дуже близько до неї, але на нерухомій частині автомобіля. Відстань між ними має дуже точно зберігатися, але якщо ступичний підшипник зовсім розвалиться, маточина почне люфтити. А це призводить до того, що сигнал від датчика періодично може пропадати.
Інша причина, що змушує лампочку вмикатися на ходу – відсутність сигналу через забруднення датчика чи імпульсного ротора або ламання останнього. У першому випадку ремонт зводиться до чищення датчика та ротора. Це можна зробити самому. Чистити датчик і ротор можна чим завгодно, головне – не пошкодити проводку. Але якщо під час чищення виявиться, що ротор пошкоджений (відсутні зубці або він просто розвалився), його, звичайно, доведеться міняти.
Набагато цікавіше шукати таке ламання, при якому система не може пройти самодіагностику після включення запалювання. Тобто, коли лампа ABS не гасне через кілька секунд після включення запалювання або пуску двигуна. Найімовірніша причина – відмова датчика або обрив проводки.
Простіше розпочати перевірку з самого датчика. Найпростіший метод – перевірка його опору мультиметром. Різні датчики мають різний опір, але в середньому він повинен бути від 1 до 2 кОм (частіше навіть до 1,5 кОм). Ці числа можна використовувати як орієнтири, хоча, звичайно, краще знати опір точно. Але головне – не побачити на мультиметрі нуль чи нескінченність: у першому випадку це означатиме коротке замикання, у другому – обривання. Ремонтувати датчик ABS нема сенсу, його доведеться замінити.
Заради власного задоволення можна вивісити колесо та покрутити його. Опір датчика повинен змінюватися. Якщо цього не відбувається, то, ймовірно, або щось не так з «гребінкою», або датчик робочий, але дуже брудний. Втім, у цьому випадку зазвичай лампочка ABS загоряється на ходу, а не після невдалої самодіагностики.
Проводку перевірити складніше. Ідеальний варіант – її перевірка з підключеним датчиком. Але для цього треба зняти колодку з блоку ABS та знайти в клемі пари проводів, які підходять з кожного з датчиків коліс (зазвичай вони відрізняються за кольором). Якщо на цьому етапі робота здається надто складною, краще не мучити себе та машину і поїхати в сервіс.
Найближчим часом в Україні з'явиться нова заборона для автомобілістів. Законопроєкт №9642 внесено до Верховної Ради,…
Паркування в умовах обмеженого простору може стати для автомобілістів справжнім кошмаром. Однак одна маловідома функція…
В Японії місцеві компанії давно освоїли розробку і масовий випуск гібридних автомобілів, ставши лідером у…
Постійне зростання цін на автомобільне паливо часто змушує українців запасатися бензином завчасно. При цьому варто…
Якщо ви купуєте старий кросовер із прицілом на вигідний перепродаж через кілька років, то варто…
Сучасні автомобілі - це вже не просто засіб пересування, а справжній технологічний шедевр. Більшість водіїв…