Питанню “гріти чи не гріти двигун” більшість автомобілістів приділяють багато уваги, хоча може здатися, що це всього лиш справа особистих уподобань. А що каже з цього приводу наука?
Читач, який поспішає дізнатися, гріти чи не гріти двигун перед поїздкою, може звернутися до інструкції з експлуатації своєї машини. Але майте на увазі – там відображені в першу чергу інтереси автовиробника. А для більш вдумливої аудиторії розкладемо все по поличках.
Для початку нагадаємо, чому двигун взагалі має бути прогрітим. По-перше, тільки при робочій температурі (не менше 85-90 градусів) він буде видавати заявлені потужність і крутний момент. По-друге, тільки при робочій температурі витрати палива будуть мінімальнимм. По-третє, непрогрітий двигун отруює атмосферу сильніше ніж звичайний. І по-четверте, холодний двигун зношується сильніше.
Виходячи з наших реалій, деякі причини можна просто відкинути. Так, навряд чи водієві відразу після старту з місця стоянки, та ще й взимку, знадобиться максимальна віддача силового агрегату. І до екологічності окремо взятого автомобіля більшості з нас, м’яко кажучи, немає діла. А от решта два пункти – підвищений апетит і прискорений знос – фактори однозначно суттєві чи не для кожного. Яким же чином на них впливає низька температура?
Почнемо з того, чому холодний мотор споживає більше палива. По-перше, тому, що холодна моторна оливачинить великий опір роботі тертьових пар. А по-друге, тому, що для утворення нормальної робочої суміші паливо повинно випаровуватися. Але випаровуються при негативних температурах бензин чи дизпаливо геть погано, і щоб паливо-повітряна суміш все-таки досягала потрібного складу, електронні блоки управління або карбюратор збагачують її, щедро “підливаючи” паливо. На автомобілях з борткомп’ютером в такому режимі можна побачити витрату палива від 40 до 100 л/100 км.
На щастя, першою в двигуні прогрівається саме камера згоряння і головка блоку, де і повинно випаровуватися паливо, її температура зростає разом з циліндрами і омиває їх антифризом. Тобто, для зниження холодного апетиту прогрівати весь двигун (тобто до робочої температури) не обов’язково – достатньо, щоб прогрілися циліндр і головка. Тим більше, що швидкість нагрівання циліндра залежить від кількості спаленого в ній палива, а збільшити цю кількість можна, якщо завантажити двигун – тобто потрібно змусити його рухати автомобіль, вирушивши в дорогу.
Залишається додати, що деякі сучасні високоефективні двигуни, в першу чергу дизелі, на холостому ходу прогріти до робочої температури в принципі неможливо.
Що стосується зношування силового агрегату, то в першу хвилину після запуску він справді катастрофічно великий – до тих пір, поки насос не прокачає загусле масло по всіх каналах в двигуні. На щастя, мороз нижче мінус 15 градусів в Україні рідкість, а при таких температурах будь-яка сучасна “синтетика” і “напівсинтетика” зберігає свою плинність.
Але є в холодного пуску й інші загрози. Так, чимала частина деталей в будь-якому моторі змащується розбризкуванням, точніше – найдрібнішими краплями оливи, які утворюють у картері масляний туман. А який може бути туман, якщо масло густе, мов кефір? Тобто умови змащення багатьох пар в двигуні істотно погіршуються – аж до повного прогріву двигуна. Саме повного, оскільки масло з усіх компонентів двигуна прогрівається останнім.
Нарешті, якщо навантажити холодний двигун, можливі механічні поломки деталей циліндропоршневої групи, в першу чергу – поршня, точніше – перегородок між канавками кілець. В умовах, коли спідниця поршня і стінки циліндра, з якими вона контактує, мають мінусову температуру, а верхня частина поршня відчуває вплив температури в декілька сотень градусів, в деталі виникають внутрішні напруги, здатні розкришити метал навіть при незначному зовнішньому впливі.
А значить, цю деталь потрібно берегти від значних механічних навантажень. Тому інженери застерігають від високих обертів під час запуску двигуна в мороз і в перші хвилини його роботи. Тобто морозним ранком відразу рушати з місця також не рекомендується.
Отже, в замороженому двигуні має місце “конфлікт інтересів”: робота “на холодну” шкідлива для мотору, але щоб прогріти його швидше, двигун потрібно навантажити. Тому експерти-мотористи дають пораду: прогрівати двигун до робочої температури слід на ходу, але перед рушанням з місця в мороз машина повинна попрацювати хоча б хвилину. В умовах української зими цього якраз вистачить, щоб прогрілася камера згоряння і олива в піддоні стала досить рідкою.
Паркування в умовах обмеженого простору може стати для автомобілістів справжнім кошмаром. Однак одна маловідома функція…
В Японії місцеві компанії давно освоїли розробку і масовий випуск гібридних автомобілів, ставши лідером у…
Постійне зростання цін на автомобільне паливо часто змушує українців запасатися бензином завчасно. При цьому варто…
Якщо ви купуєте старий кросовер із прицілом на вигідний перепродаж через кілька років, то варто…
Сучасні автомобілі - це вже не просто засіб пересування, а справжній технологічний шедевр. Більшість водіїв…
Кросовери сьогодні на піку популярності, а середньорозмірні моделі додатково привертають до себе увагу за рахунок…