Автомир

Система ABS в автомобілі: історія появи, принцип роботи, допомога при екстреному гальмуванні

Багато сучасних автомобілів оснащені системами безпеки, і одна з них – це ABS. Що це й навіщо вона потрібна, розповість «Твоя МАШИНА»

Розшифровується ABS як Anti-lock Braking System або Anti-Blocking System. Але незалежно від написання переклад залишається одним і тим самим – «Анти-Блокувальна Система». Як відомо з назви, вона запобігає блокуванню коліс при різкому гальмуванні.

Незважаючи на те, що ця система є тільки в сучасних машинах, з’явилася вона ще давно. Вперше отримали її залізничний транспорт та міські трамваї у 1920-х роках, потім системою обзавелися й літаки. Щодо автомобілів, прообраз ABS був запатентований у 1936 році, проте реалізувати її тоді не виходило.

У 1960-1970-х роках стали розвиватися мікропроцесори, і стало можливим створити електронний блок управління, який міг швидко керувати гальмами та реалізувати логіку роботи ABS. Працює система наступним чином: відбувається балансування на межі блокування коліс, щоб не допускати їх тривалого та повного блокування до стану ковзання по дорозі. Першими машинами, які отримали антиблокувальну систему, стали Mercedes-Benz S-класу (W116) та BMW 7-серії (Е23) наприкінці 1970-х років.

Конструкцію системи ABS можна розділити на три основні елементи:

• Перший елемент потрібний для отримання інформації. Для цього використовуються датчики обертання коліс, які встановлені на маточках.

• Другий елемент – виконавчий механізм. Він складається з гальмівних механізмів на колесах та головного гальмівного циліндра, виконаного у вигляді хитромудрого клапана.

• Третій елемент – це електронний блок, який отримує дані від датчиків та віддає команди виконуючому механізму.

Працює система в такий спосіб. Датчики на маточках коліс постійно контролюють частоту обертання і передають цю інформацію блоку керування. Якщо блок управління розуміє, що під час уповільнення автомобіля три колеса обертаються, а четверте вже заблоковано (кількість обертань = 0), він віддає команду на виконавчий механізм.

Далі клапан злегка розпускається, падає тиск гальмівної рідини, послаблюється хват цього колеса, і він отримує можливість вільного прокручування. Як тільки блок управління розуміє, що колесо вже прокручується, він заново подає команду на керуючий клапан для його включення, підвищення тиску рідини в гальмівній системі і для затискання гальмівного механізму цього колеса.

Все це відбувається дуже швидко, приблизно 10-20 разів на секунду. Однак не варто забувати, що антиблокувальна система, як і інші частини автомобіля, схильна до поломок. Найчастіше це відбувається через забруднення або виходу з експлуатації датчиків.

Recent Posts

ТОП-5 помилок на перехрестях, через які водії залишаються без грошей і нервів

Перехрестя – це місце, де навіть досвідчений водій може схибити. Тут усе вирішують секунди. Один…

05.12.2025

Навіщо потрібна ледь помітна чорна смуга на дзеркалі: ця дрібниця може врятувати вас від аварії

Багато водіїв навіть не замислюються, чому на бокових дзеркалах деяких авто видно тонку чорну лінію.…

05.12.2025

Як за 100 гривень захистити двері авто від подряпин на парковці: порада, що працює

Якщо щодня паркуєтесь у дворі чи біля супермаркету, ви точно бачили, як двері сусіднього авто…

05.12.2025

Індикатор зі знаком оклику на панелі авто: коли це дрібниця, а коли небезпека

Багато водіїв лякаються, коли на панелі загоряється червоне коло зі знаком оклику. Зазвичай це сигнал…

04.12.2025

Чому не варто заправляти авто «під зав’язку»: пояснення автомеханіка

Багато водіїв намагаються рідше заїжджати на АЗС, заправляючи бак «до відмови». Та, за словами автомеханіків,…

04.12.2025

Кнопки, що дратують: які елементи керування у сучасних авто бісать водіїв

Автомобіль – це не гаджет. Тут усе має працювати інтуїтивно, без роздумів. Але деякі виробники…

04.12.2025