Автомир

Система ABS в автомобілі: історія появи, принцип роботи, допомога при екстреному гальмуванні

Багато сучасних автомобілів оснащені системами безпеки, і одна з них – це ABS. Що це й навіщо вона потрібна, розповість «Твоя МАШИНА»

Розшифровується ABS як Anti-lock Braking System або Anti-Blocking System. Але незалежно від написання переклад залишається одним і тим самим – «Анти-Блокувальна Система». Як відомо з назви, вона запобігає блокуванню коліс при різкому гальмуванні.

Незважаючи на те, що ця система є тільки в сучасних машинах, з’явилася вона ще давно. Вперше отримали її залізничний транспорт та міські трамваї у 1920-х роках, потім системою обзавелися й літаки. Щодо автомобілів, прообраз ABS був запатентований у 1936 році, проте реалізувати її тоді не виходило.

У 1960-1970-х роках стали розвиватися мікропроцесори, і стало можливим створити електронний блок управління, який міг швидко керувати гальмами та реалізувати логіку роботи ABS. Працює система наступним чином: відбувається балансування на межі блокування коліс, щоб не допускати їх тривалого та повного блокування до стану ковзання по дорозі. Першими машинами, які отримали антиблокувальну систему, стали Mercedes-Benz S-класу (W116) та BMW 7-серії (Е23) наприкінці 1970-х років.

Конструкцію системи ABS можна розділити на три основні елементи:

• Перший елемент потрібний для отримання інформації. Для цього використовуються датчики обертання коліс, які встановлені на маточках.

• Другий елемент – виконавчий механізм. Він складається з гальмівних механізмів на колесах та головного гальмівного циліндра, виконаного у вигляді хитромудрого клапана.

• Третій елемент – це електронний блок, який отримує дані від датчиків та віддає команди виконуючому механізму.

Працює система в такий спосіб. Датчики на маточках коліс постійно контролюють частоту обертання і передають цю інформацію блоку керування. Якщо блок управління розуміє, що під час уповільнення автомобіля три колеса обертаються, а четверте вже заблоковано (кількість обертань = 0), він віддає команду на виконавчий механізм.

Далі клапан злегка розпускається, падає тиск гальмівної рідини, послаблюється хват цього колеса, і він отримує можливість вільного прокручування. Як тільки блок управління розуміє, що колесо вже прокручується, він заново подає команду на керуючий клапан для його включення, підвищення тиску рідини в гальмівній системі і для затискання гальмівного механізму цього колеса.

Все це відбувається дуже швидко, приблизно 10-20 разів на секунду. Однак не варто забувати, що антиблокувальна система, як і інші частини автомобіля, схильна до поломок. Найчастіше це відбувається через забруднення або виходу з експлуатації датчиків.

Share
автор
Полина

Recent Posts

ТОП-5 автомобілів з найпроблемнішими дизельними двигунами

Дизельні двигуни багато років вважалися зразком економічності, витривалості та потужності. Проте не всі дизельні моделі…

09.05.2025

Компанія Renault представила дешевий кросовер, який відразу став популярним

Renault представив бюджетний кросовер Koleos 2025, що швидко здобув популярність. Модель приваблює потужними гібридами та…

08.05.2025

Новий бюджетний кросовер Renault показали в подробицях на фото

Новий кросовер Renault 4 E-Tech 2026 вразив деталями та популярністю. Детальні фото демонструють стильну модель…

08.05.2025

Українці активно купують вживані авто з-за кордону: топ-10 моделей

В Україні зросла популярність вживаних авто з-за кордону: у квітні імпортовано понад 20,7 тис. машин.…

07.05.2025

Штрафи до 25 500 грн: водіїв в Україні будуть карати за музику в авто

В Україні запроваджено штрафи до 25 500 грн за слухання російськомовної музики в автомобілі з…

07.05.2025

ТОП-5 вживаних седанів, які краще обійти стороною, щоб не жити на СТО

Купівля вживаного седана — це завжди ризик. Один невдалий вибір — і замість комфортної їзди…

07.05.2025