Статті

Українцям розповіли, як обрати електровелосипед

Електровелосипед в нинішніх умовах – це доволі зручний та дешевий вид транспорту. Але для багатьох він незнайомий, а критерії його оцінки невідомі. Журналісти Авто24 розібралися, як обирати велосипед з електроприводом.

Отже, спочатку треба визначитись із кількома базовими параметрами вашого майбутнього електровелосипеда.

Форм-фактор

Як і в автомобільному світі, велосипеди – і електрифіковані у тому числі – відрізняються за призначенням. Розподіл тут такий: міські, дорожні, гірські, складні. Обираєте в залежності від того, де буде експлуатуватись ваш електровелик і які при цьому завдання на нього покладатимуться. Майте на увазі, що майже обов’язково покращення одних характеристик погіршить бодай одну-дві інших.

Наприклад, витривалий електробайк для прогулянок на природі не просто буде дорожчим через більш міцну конструкцію, а й матиме суттєво дорожчу систему електроприводу.

Привід: задній чи передній

Технічні нюанси влаштування електричного велосипеда пов’язані між собою, тому при певному розмаїтті компоновок та конструкцій вибір насправді може бути обмеженим.

Розташування двигуна у передньому колесі – більш простий і дешевий варіант. Але якщо доведеться знімати його для розміщення у багажнику, то ви матимете додатковий клопіт з роз’єднанням дротів. На путівцях складного профілю при різкому додаванні “газу” можливо короткочасне пробуксовування переднього ведучого колеса.

Розташування мотора у задньому колесі забезпечує більш впевнену поведінку байка на поганій дорозі та дозволяє використати більшу потужність двигуна.

Зустрічається ще розміщення електромоторчика в центрі рами – біля каретки, але це найдорожчий варіант, пов’язаний з деякими додатковими можливостями приводу (про них нижче). Наприклад, іноді це дає змогу використовувати “коробку передач” біля заднього колеса – а це не лише краща тяга на підйомах, а й більший пробіг від зарядки до зарядки.

Двигун: редукторний чи ні

Тут все просто. Двигун з вбудованим редуктором дає кращу тягу і економить заряд батареї. В мінуси він має меншу максимальну швидкість, але якщо чесно, і тих 30 – 32 км/год для наших доріг цілком достатньо. Адже падати на асфальт з тих 50 км/год, які дає безредукторний мотор, у літньому велосипедному одязі просто небезпечно.

Гібрид чи ні

Більш дорогі моделі мають дуже корисний гібридний режим руху – коли електропривід не замінює людину цілком, а лише допомагає їй, коли вона крутить педалі. Ця функція називається ще pedal-assist – педальний асистент, він економить енергію у батареї й залишає водієві можливість попрацювати фізично. Зазвичай є кілька ступенів допомоги, а ще асистент буває з інтелектом: чим дужче водій налягає на педалі, тим більше відчувається допомога.

Тип батареї

Акумулятори бувають трьох видів:

Свинцеві SLA. Дешеві, проте з малою ємністю та малою кількістю циклів заряд/розряд (300-500 циклів).

Літій-іонні Li-Ion. Вони суттєво дорожчі, але мають велику кількість циклів (до 1000) та меншу вагу. Тобто при тих самих розмірах така батарея буде або легшою, або з більшим пробігом. Саме такий акумулятор радимо купувати для домашнього електровелосипеда.

Літій-фосфатні LiFePO4. Дуже дорогі, але удвічі живучіші за літій-іонні. Життя у 2000 циклів заряд/розряд знадобиться тим, хто їздить дуже багато, садить і заряджає батарею по кілька разів за день.

Від себе додамо, що дуже корисно, коли батарею виконано легкоз’ємною: це і проти крадіїв допомагає, і дозволяє заряджати акумулятор удома, наприклад, уночі.

Крім основних критеріїв вибору електровелосипеда, є ще кілька вторинних. Але тут вже простіше, оскільки все схоже на автомобільні принципи.

Потужність двигуна. Мінімальною вважається 200 – 300 Вт, цього достатньо для неквапливого пересування рівними асфальтовими дорогами. Найбільш поширені велосипедні електромотори – потужністю близько 500 Вт, з таким запасом потужності можна вже їздити на заміські стежки-доріжки. Найкрутіші електробайки мають до 1000 вт.

Запас ходу. Мінімальна прийнятна ємність літій-іонної батареї – 10 А*год, з нею рівним асфальтом можна проїхати аж 15 км. Від цього показника і треба відштовхуватись при виборі. Зазначимо, що 60 – 80 км на одній зарядці вважаються дуже добрим показником.

Електронні опції. На перший погляд, дуже корисна річ – рекуперація енергії. Це коли при русі з гори накатом двигун працює в режимі генератора і повертає енергію в батарею. Але через невелику масу двоколісного транспорту ефект від рекуперації – на рівні кількох відсотків. На дорогих моделях може бути ще опція круїз-контролю, решта – також знайомі нам борткомп’ютер, фара, габаритний вогонь, багажник або кошик.

Recent Posts

Як поліцейські розпізнають брехню водія: назвали 7 явних ознак

Зупинка автомобіля поліцією - це завжди стрес, але деякі водії при цьому намагаються обдурити патрульних,…

19.05.2024

Штрафують і відбирають права за “неправильні” фари: хто під загрозою

Кожен автомобіліст самостійно підлаштовує свою машину під власний комфорт. Не є винятком і автомобільні фари,…

19.05.2024

Діагностика машини за допомогою смартфона: механік розкрив водіям маловідомий секрет

Іноді власники сучасних автомобілів стикаються з активацією індикатора "Check Engine" на приладовій панелі і просто…

19.05.2024

Як не потрапити в поле зору поліції: 5 ознак, які привертають увагу патрульних

Мало хто з водіїв в Україні буде радий, якщо його зупинить поліція. Навіть якщо спілкування…

19.05.2024

Водіям назвали п’ять ознак неякісного бензину: як не угробити двигун

Зростання цін на автомобільне пальне змушує українських водіїв шукати нові способи економії. Одним із них…

19.05.2024

Мобілізація авто: в Україні хочуть ставити на облік весь транспорт бізнесу

Уряд України розглядає пропозицію щодо обов'язкового взяття на облік усіх транспортних засобів, що належать бізнесам,…

19.05.2024