Електровелосипед в нинішніх умовах – це доволі зручний та дешевий вид транспорту. Але для багатьох він незнайомий, а критерії його оцінки невідомі. Журналісти Авто24 розібралися, як обирати велосипед з електроприводом.
Отже, спочатку треба визначитись із кількома базовими параметрами вашого майбутнього електровелосипеда.
Форм-фактор
Як і в автомобільному світі, велосипеди – і електрифіковані у тому числі – відрізняються за призначенням. Розподіл тут такий: міські, дорожні, гірські, складні. Обираєте в залежності від того, де буде експлуатуватись ваш електровелик і які при цьому завдання на нього покладатимуться. Майте на увазі, що майже обов’язково покращення одних характеристик погіршить бодай одну-дві інших.
Наприклад, витривалий електробайк для прогулянок на природі не просто буде дорожчим через більш міцну конструкцію, а й матиме суттєво дорожчу систему електроприводу.
Привід: задній чи передній
Технічні нюанси влаштування електричного велосипеда пов’язані між собою, тому при певному розмаїтті компоновок та конструкцій вибір насправді може бути обмеженим.
Розташування двигуна у передньому колесі – більш простий і дешевий варіант. Але якщо доведеться знімати його для розміщення у багажнику, то ви матимете додатковий клопіт з роз’єднанням дротів. На путівцях складного профілю при різкому додаванні “газу” можливо короткочасне пробуксовування переднього ведучого колеса.
Розташування мотора у задньому колесі забезпечує більш впевнену поведінку байка на поганій дорозі та дозволяє використати більшу потужність двигуна.
Зустрічається ще розміщення електромоторчика в центрі рами – біля каретки, але це найдорожчий варіант, пов’язаний з деякими додатковими можливостями приводу (про них нижче). Наприклад, іноді це дає змогу використовувати “коробку передач” біля заднього колеса – а це не лише краща тяга на підйомах, а й більший пробіг від зарядки до зарядки.
Двигун: редукторний чи ні
Тут все просто. Двигун з вбудованим редуктором дає кращу тягу і економить заряд батареї. В мінуси він має меншу максимальну швидкість, але якщо чесно, і тих 30 – 32 км/год для наших доріг цілком достатньо. Адже падати на асфальт з тих 50 км/год, які дає безредукторний мотор, у літньому велосипедному одязі просто небезпечно.
Гібрид чи ні
Більш дорогі моделі мають дуже корисний гібридний режим руху – коли електропривід не замінює людину цілком, а лише допомагає їй, коли вона крутить педалі. Ця функція називається ще pedal-assist – педальний асистент, він економить енергію у батареї й залишає водієві можливість попрацювати фізично. Зазвичай є кілька ступенів допомоги, а ще асистент буває з інтелектом: чим дужче водій налягає на педалі, тим більше відчувається допомога.
Тип батареї
Акумулятори бувають трьох видів:
Свинцеві SLA. Дешеві, проте з малою ємністю та малою кількістю циклів заряд/розряд (300-500 циклів).
Літій-іонні Li-Ion. Вони суттєво дорожчі, але мають велику кількість циклів (до 1000) та меншу вагу. Тобто при тих самих розмірах така батарея буде або легшою, або з більшим пробігом. Саме такий акумулятор радимо купувати для домашнього електровелосипеда.
Літій-фосфатні LiFePO4. Дуже дорогі, але удвічі живучіші за літій-іонні. Життя у 2000 циклів заряд/розряд знадобиться тим, хто їздить дуже багато, садить і заряджає батарею по кілька разів за день.
Від себе додамо, що дуже корисно, коли батарею виконано легкоз’ємною: це і проти крадіїв допомагає, і дозволяє заряджати акумулятор удома, наприклад, уночі.
Крім основних критеріїв вибору електровелосипеда, є ще кілька вторинних. Але тут вже простіше, оскільки все схоже на автомобільні принципи.
Потужність двигуна. Мінімальною вважається 200 – 300 Вт, цього достатньо для неквапливого пересування рівними асфальтовими дорогами. Найбільш поширені велосипедні електромотори – потужністю близько 500 Вт, з таким запасом потужності можна вже їздити на заміські стежки-доріжки. Найкрутіші електробайки мають до 1000 вт.
Запас ходу. Мінімальна прийнятна ємність літій-іонної батареї – 10 А*год, з нею рівним асфальтом можна проїхати аж 15 км. Від цього показника і треба відштовхуватись при виборі. Зазначимо, що 60 – 80 км на одній зарядці вважаються дуже добрим показником.
Електронні опції. На перший погляд, дуже корисна річ – рекуперація енергії. Це коли при русі з гори накатом двигун працює в режимі генератора і повертає енергію в батарею. Але через невелику масу двоколісного транспорту ефект від рекуперації – на рівні кількох відсотків. На дорогих моделях може бути ще опція круїз-контролю, решта – також знайомі нам борткомп’ютер, фара, габаритний вогонь, багажник або кошик.
Зупинка автомобіля поліцією - це завжди стрес, але деякі водії при цьому намагаються обдурити патрульних,…
Кожен автомобіліст самостійно підлаштовує свою машину під власний комфорт. Не є винятком і автомобільні фари,…
Іноді власники сучасних автомобілів стикаються з активацією індикатора "Check Engine" на приладовій панелі і просто…
Мало хто з водіїв в Україні буде радий, якщо його зупинить поліція. Навіть якщо спілкування…
Зростання цін на автомобільне пальне змушує українських водіїв шукати нові способи економії. Одним із них…
Уряд України розглядає пропозицію щодо обов'язкового взяття на облік усіх транспортних засобів, що належать бізнесам,…