Categories: Статті

В Україні з’являться траси з індустріальних відходів

Прокласти якісні автотраси, заощадити на цьому і подбати про навколишнє середовище – три пункти, які, здається, не можуть збігтися. Однак, як показує зарубіжний досвід і принципи економіки замкнутого циклу, в усьому світі таке можливе. А незабаром стане реальністю і для України, де продукт згоряння вугілля – попелошлакові матеріали – вперше стане основою при будівництві дороги пише Сегодня.

Головне – сібіоз

На Форумі «Попелошлакові матеріали. Європейський досвід використання», який минулого тижня пройшов у Львові, президент ECOBA (Євроасоціацією з питань утилізації побічних продуктів спалювання вугілля) Айвен Скідмор демонструє фільм кінця 60-х років. На рясніючому перешкодами відео екскаватори розгрібають величезні поклади попелу, його перевозять до місця будівництва, потім – підготовлений – укладають як основу майбутньої автостради. Потім показує сірий підручник.

Ця книга 1967 року, напевно, єдина копія. Тут – основа нашого досвіду, як використовувати попіл при будівництві, – каже він. – Головне в цьому питанні – симбіоз між будівельниками, енергетиками і владою.

Попелошлакові матеріали – це побічний продукт згоряння вугілля на теплових станціях. Наприклад, на Добротвірській ТЕС у Львівській області відвали займають 144 га. А оскільки теплоелектростанції дають третину від усієї електрики країни, того, що у нас вважається відходами, накопичилося достатньо, щоб «вхолосту» простоювало багато землі, яку можна використовувати більш корисним способом. Європейці пропонують поглянути на ситуацію з іншого боку.

Наша мета – це вугільна електростанція, яка не дає відходів, – пояснює доктор Томаш Щигельський, розповідаючи про польський досвід. – Циклічна економіка має на увазі запобігання їх утворення в першу чергу … Говорячи «запобігання», ми маємо на увазі, що відходи потрібно сприймати як продукт. Якщо країна отримує електрику від вугілля з власних шахт, уряд повинен бачити цю взаємодію і сприймати те, що залишається, як ресурс.

Після нескладної підготовки «відходи» перетворюються на матеріали, що служать основою для доріг. Великобританія, Німеччина, Франція, Чехія, Польща – всі ці країни створили власну філософію поводження з попелошлаками за десятки років. «Успішні приклади застосування попелошлаків включають будівництво таких об’єктів, як: автомагістраль Кальск – Міломлін, Поморський метрополітен у Гданську, завод з виробництва деревно-стружкових плит в Біскупіце, а також реконструкцію аеропорту в Голенюве», – розповідає Каміль Щигельський з EkotechTrade.

Наш проект

Старий Добротвір Львівської області в негоду – як острів: транспорт туди ходити відмовляється.

Водії відмовляються їхати, автобусні рейси теж, якщо мало людей, скаржаться на дуже поганий стан доріг … Не хочуть перевозити людей у зв’язку з тим, що немає толком, по чому їхати, – говорить голова Стародобротворскої сільради Олег Прокопейко.

Ситуація може змінитися вже найближчим часом: енергокомпанія ДТЕК спільно з комплексним оператором індустріальних відходів UMG Resourсe підготували проект реконструкції автотраси, використовуючи попелошлаки. Поки це невелика автострада, для пілотного проекту вибрали кілометр дороги місцевого значення. Очікують значну економію.

Попередні висновки свідчать про те, що можна скоротити вартість будівництва до 30%. Попелошлаки замінюють природні матеріали, пісок, ґрунт, те, що використовується як основа під будівництво дороги, – говорить керівник департаменту екологічної безпеки ДТЕК Енерго Ірина Вербицька.

Поліна Сарнікова, директор зі стратегії UMG Resourсe, пояснює:

Ефективність, екологічність і цінність індустріальних відходів у дорожньому будівництві давно визнана в Європі. Щоб реалізувати цей досвід в Україні, потрібно залучити до роботи всі зацікавлені сторони і сформувати єдину позицію держави, проектних інститутів і підрядників.

Про якість подібного підходу, знову ж таки, можна судити з європейського досвіду.

Після 20-річного досвіду ми перевіряємо дороги, які були побудовані тільки з попелу, на предмет пошкоджень, і їх немає, це гарний результат, – підкреслює генеральний секретар ECOBA Ханс-Йоахім Фойерборн.

При цьому європейські експерти підкреслили, що для використання попелошлаків в будівництві доріг Україна повинна розробити і прийняти належну нормативну базу. Тут вже видно зрушення: ще минулого року Кабмін затвердив нацстратегію управління відходами. Це і є європейські принципи поводження з усіма видами відходів та впровадження принципів циклічної економіки. Законодавці готують проекти документів, які, за словами міністра екології Остапа Семерака, будуть прийняті вже найближчим часом.

Recent Posts

Не прокручується ключ у замку запалювання: що робити водієві в такій ситуації

Кожного водія може зустріти така проблема, як заклинювання ключа в замку запалювання. У паніку впадати…

21.09.2024

Хто виробляє найнадійніші двигуни у світі: ТОП-10 марок

Двигун в автомобілі є чи не найголовнішим агрегатом, без якого складно уявити експлуатацію транспортного засобу.…

21.09.2024

Як правильно гальмувати, щоб не вбити підвіску автомобіля

Як відомо, термін служби будь-якого автомобіля безпосередньо залежить від правильності його експлуатації. Серед іншого це…

21.09.2024

Як продовжити термін служби турбованого двигуна: поради механіка

Турбовані двигуни продовжують набирати популярність серед виробників автомобілів, особливо в сегменті преміальних моделей. Ці мотори…

21.09.2024

Українським водіям заборонили символіку війни: кого це стосується

Кабмін ввів заборону на демонстрацію в Україні символіки, яка асоціюється з підтримкою збройної агресії РФ…

21.09.2024

Інструктор з водіння розкрив секрет, як водіям впоратися з популярною осінньою проблемою

Погіршення погодних умов і скорочення світлового дня восени змушує українських водіїв відчувати тривогу частіше, ніж…

21.09.2024