Коли колесо з якоїсь причини потрапляє до рук шиномонтажників, вони обов’язково зроблять спробу перевірити його баланс на верстаті. Але якщо автовласник благополучно перевзуває машину своїми силами щовесни і щоосені, то прямої нагоди прикрасити диск новими тягарцями неначе і немає. То може, воно й не потрібно?
Чи потрібно щороку балансувати колеса
Потрібно. Сучасні колеса для сучасних автомобілів мають бути відбалансовані. По-перше, нинішні колеса мають значні розміри. Діаметр 0,6 – 0,8 м – це не жарти, навіть невеликий дисбаланс підсилюється ефектом маховика. А ширина шини понад 0,2 – 0,25 м підсилює прояви динамічного розбалансування, коли ліва сторона колеса у плямі контакту виявляється, скажімо, важче від правої.
По-друге, теперішні автомобілі часто їздять швидко, навіть у місті не рідкість 60 – 90 км/год, а це діапазон, коли вібрації проявляють себе в усій своїй “красі”. Тобто майже постійно підсилено розгойдуються шарніри ходової, підсилюється знос підшипників.
Та й загальний рівень акустичного комфорту навіть у бюджетних машин доволі високий – для чого ж тоді було платити гроші за той комфорт, якщо його порушують розбалансовані колеса?
Звідки береться дисбаланс
Навіть колесо, складене з нового диска та нової шини, не може бути досконалим з точки зору балансування – такі вже технології масового виробництва. Що диск, що покришка з одного краю завжди будуть трохи важчими за протилежну сторону, бо зробити їх ідеальними буде дуже дорого. Додає своєї долі до дисбалансу і камера (там, де вона є), і звісно, вентиль вкупі з датчиками тиску. Тому після складання навіть нове колесо потребує статичного і динамічного балансування.
Коли нове колесо відпрацює певний строк на автомобілі, його балансування змінюється. Причин декілька:
Незначне провертання шини на диску. Це можливо у перший період експлуатації щойно змонтованої покришки – поки її гума частково не привулканізується до металу;
Нерівномірний знос гуми. З ким, як то кажуть, не буває, але найбільш характерно для машин без електронних систем допомоги водію, на яких трапляється і гальмування з юзом, і пробуксовки при старті, і заноси при різкому обертанні керма;
Пошкодження шини. Жорсткі удари колесом до країв вибоїн приводять і до остаточної деформації каркасу шини, і до втрати шашок протектору, і до зім’ятостей диску. Зрозуміло, що такі деформації елементів колеса порушують його балансування.
На щастя, усі ці неприємності трапляються з колесом не щодня, але за 10 – 15 тис. км бодай один згаданий “трабл” станеться гарантовано. Тому офіційно більшість автовиробників і призначають такий пробіг в якості періодичності балансування шин. І цього регламенту треба дотримуватися – навіть якщо у вас і зимові, і літні шини мають власні диски і ви переставляєте їх на машині самотужки, без візиту на шиномонтаж.
В Україні у зв'язку зі збройною агресією РФ продовжує діяти воєнний стан, а з ним…
Автомобільні експерти застерігають покупців від придбання машин низки відомих брендів. Причини варіюються від частих проблем…
Шведський бренд Volvo давно асоціюється з безпекою на дорозі. За десятиліття компанія впровадила низку інновацій,…
Прямо зараз найбільш підходящий період для зміни літніх автомобільних шин на зимові. З огляду на…
Mercedes-AMG - синонім продуктивності та високого статусу. Нові автомобілі цього ательє коштують величезних грошей і…
Дизельні автомобілі поступово відходять у минуле через стереотипи про їхню шкоду для навколишнього середовища. Водночас…