Статті

Варіатор або «автомат»: яка з двох коробок краще

На сьогоднішній день в автомобілях використовують декілька типів коробок передач. Вибір стоїть не тільки між механічною та автоматичною, оскільки остання підрозділяється на ще три види: класичну гідротрансформаторну АКП, роботизовану коробку передач та варіатор. Останній у свою чергу ділиться ще на кілька підвидів, проте найчастіше під словом «варіатор» у контексті автомобілів мають на увазі клинопасову коробку передач зі шківами змінного діаметра.

1. Що таке варіатор, а що таке “автомат”?

Класична гідротрансформаторна АКП або просто “автомат” – це різновид трансмісії автомобіля, яка дозволяє машині в процесі руху самостійно визначати найбільш підходяще доступне передатне відношення і переходити між ними за необхідності. “Автомат” спрощує рух з місця і підлаштовує швидкісну характеристику двигуна під задану водієм швидкість. Класичний «автомат» складається з редуктора та гідротрансформатора. Останній замінює собою зчеплення, тоді як редуктор містить усі пари шестерень у постійному зачепленні. Разом вони організовують один цільний механізм. Передача моменту, що крутить, від двигуна до коробки здійснюється потоками робочої рідини, завдяки чому жорсткий зв’язок між силовим агрегатом і трансмісією відсутня.

Варіатор або CVT (Continuously Variable Transmission) – це різновид автоматичної коробки передач, яка здійснює передачу моменту, що крутить, від силового агрегату до колес і має можливість плавно змінювати передатне відношення в діапазоні регулювання. Передатне відношення в CVT може змінюватися вручну, автоматично або за заданою програмою. Як уже було зазначено, варіатори бувають декількох типів: клинопасовий, ланцюговий, тороїдальний. Найпоширеніший тип – клинопасовий. Автомобіль із такою трансмісією схожий на «класичний» автомат. Однак у подібній КП немає фіксованих передач. Завдяки використанню ременя чи ланцюга зміна придаткового відношення відбувається плавно, а не «перемиканнями» у звичному значенні.

2. Плюси та мінуси «автомата»

Плюси. Автоматична коробка має важливі переваги в порівнянні з іншими видами трансмісії. З точки зору управління “класичний” автомат – це найзручніша і найлегша у використанні коробка. Гідромеханічні коробки мають високу надійність. Зрештою, така коробка проста і відносно дешева в обслуговуванні. Так, для гідромеханіки потрібна спеціальна рідина, яку деякі плутають із олією. Однак, її заміна дешевша, ніж у випадку з маслом варіатора. Крім того, у “класиці” помітно менше електроніки, ніж в інших автоматичних коробках.

Мінуси. Є і в гідромеханічному автоматі свої мінуси. Насамперед це низький ККД у порівнянні з механікою, «роботом» або варіатором. Вважають, що машини з автоматичною коробкою споживають більше палива. Також авто з «класичною» АКП має деякі, нехай і незначні, але все-таки проблеми з динамікою.

3. Плюси та мінуси варіатора

Плюси. Варіатор має кілька важливих переваг у порівнянні з іншими автоматичними коробками передач. Плавність ходу досягається завдяки відсутності звичних перемикань у КП. Машини з варіатором зазвичай мають більш динамічний розгін завдяки відсутності розриву потоку потужності, який відбувається в двох КП в момент перемикань. Коробки CVT мають більш високий ККД, перевищуючи інші КП на 5-10%. Нарешті, варіатор може похвалитися кращою економічністю, оскільки дозволяє витрачати менше пального.

Мінуси. Є і у варіатора мінуси, які здебільшого логічно походять з переваг цієї коробки передач. Тут насамперед слід виділити монотонні прискорення – неможливість швидко розігнати машину відразу. Серйозний недолік CVT – це вкрай складна електроніка, яка у разі виходу з ладу потребує повної перепрошивки блоків керування. Ще один мінус – дороге обслуговування. Варіатор серед іншого потребує спеціальних мастильних матеріалів.

4. То що ж краще?

Насправді однозначної відповіді на це питання немає. Як можна було переконатися, і варіатор, і автомат мають свої плюси та мінуси, які можуть проявляти себе більше чи менше залежно від умов, у яких експлуатується транспортний засіб, а також залежно від тих завдань, які водій ставить перед улюбленою «ластівкою» . Автомат в цілому не може похвалитися високою ефективністю та збільшує витрату пального, зате він простий в обслуговуванні та відрізняється високою надійністю. Варіатор у свою чергу перевершує «класику» по більшості технічних характеристик, проте вкрай дорогий в обслуговуванні і загалом примхливий.

Recent Posts

Небезпечна звичка на світлофорі: ця поширена помилка водіїв може вбити зчеплення

Зазвичай на світлофорі у великому місті всі спішать. Щоб зекономити час деякі водії чекають дозволу…

24.12.2025

Міняєте масляний фільтр? Не робіть цю помилку, бо знищите двигун

В Україні серед автомобілістів поширена звичка обслуговувати машину самотужки. Особливо, коли мова йде про такі…

24.12.2025

Стало відомо, чим електричний аналог RAV4 від Toyota краще бензинового

Нещодавно японська компанія Toyota офіційно презентувала електричний кросовер bZ, у якому багато хто помітив альтернативу…

24.12.2025

Чи працюватимуть 25 грудня і 1 січня сервісні центри МВС: водіїв попередили

Під час передноворічної метушні водії в Україні також часто вимушені шукати допомоги в державних установах.…

24.12.2025

Volkswagen показав новий гібридний Passat з запасом ходу 1300 км: фото

Німецький автовиробник Volkswagen офіційно презентував новий гібридний седан Passat ePro. Як повідомляє CarNewsChina, PHEV-модель може…

24.12.2025

Lexus для вашого ритму життя: що обрати — седан чи SUV?

Автомобілі Lexus створені для тих, хто прагне гармонії між динамікою, технологічністю та відчуттям спокою за…

24.12.2025