Водневі автомобілі мали стати революцією в автомобільній промисловості, обіцяючи екологічне майбутнє з нульовими викидами. Водневі паливні елементи (FCEV) — це наче ідеальний варіант для «зеленого» транспорту: водень поєднується з киснем, утворюючи електричну енергію, а єдиний відхід — водяна пара. Ідея була геніальною: швидка дозаправка, ніяких викидів — чисто і зручно.
Але ось уже більше десятиліття водневі авто не змогли стати популярними, і Toyota, яка стоїть на чолі цієї технології, постійно стикається з непередбачуваними труднощами. Чому ж, попри всі зусилля, ця технологія не змогла захопити масовий ринок? Журналісти SlashGear навели декілька причин.
Toyota: початок подорожі
Toyota не сьогодні почала працювати над воднем — ще в 1996 році компанія представила свій перший концепт водневого авто. Але справжнім проривом став Mirai, перший серійний водневий автомобіль, що був випущений в 2014 році. Назва «Mirai» в перекладі з японської означає «майбутнє», і цей автомобіль мав стати символом нового етапу у розвитку транспорту.
Mirai почав продаватися в Японії, США і кількох інших країнах, і Toyota сподівалася, що Каліфорнія стане піонером у розвитку мережі водневих заправок. Однак реальність була зовсім іншою.
Справжня проблема — інфраструктура
Основною проблемою водневих автомобілів стала відсутність необхідної інфраструктури. Навіть у США. Коли Mirai вийшов на американскьий ринок, в Каліфорнії було всього 68 водневих заправок — цієї кількості було б достатньо для обслуговування до 10 000 таких авто. Однак в кінці 2016 року, замість очікуваного зростання кількості станцій, з’явилося лише 48. Відтоді ситуація змінюється дуже повільно: сьогодні в штаті нараховується лише 53 заправки.
Вартість водню та доступність
Ще однією проблемою є висока ціна на водень. Вартість пального в Каліфорнії зросла вдвічі за останні кілька років. І хоча Toyota пропонує новим власникам Mirai безкоштовне паливо на суму до 15 000 доларів, знайти заправку, де можна заправити машину, залишає бажати кращого.
Це не допомагає зробити водневі авто привабливими для широкого кола покупців, адже навіть з вигодами, які пропонує компанія, доступність і ціна залишаються проблемою.
Інновації Toyota: нові горизонти
Не дивлячись на ці труднощі, Toyota не здається. У 2024 році компанія продемонструвала концепт GR Corolla, який працює на рідкому водні. Завдяки використанню газу, що зазвичай втрачається, цей двигун забезпечує вищу ефективність. Крім того, у партнерстві з Yamaha Toyota працює над водневим V8 двигуном, що базується на технології Lexus.
Ці інновації цікаві, однак, якщо не поліпшити ситуацію з інфраструктурою, водневі авто залишаться на рівні експериментів, навіть попри всі технологічні досягнення.
Що чекає водневі авто в майбутньому?
Враховуючи, як швидко розвивається ринок електричних автомобілів і зарядних станцій, перспективи водневих авто виглядають все більш туманними. Зростання кількості зарядних станцій для EV авто та значно нижчі витрати на електрику роблять водень менш привабливим вибором.
Для того, щоб водневі автомобілі дійсно стали масовим явищем, необхідно вирішити головну проблему — інфраструктуру. Технології можуть бути передовими, але без доступних заправок і доступного пального водневі авто залишатимуться нішевим продуктом, який, ймовірно, знайде своє місце тільки в певних сегментах, таких як автоспорт.
Водневі авто поки що не можуть претендувати на місце на масовому ринку, і все залежатиме від того, чи зможе інфраструктура зрівнятися з технологією.
На більшості вантажних колонок бензинового пістолета не знайти. Тільки дизель. Це не випадковість, а цілком…
Коли з-під капота валить дим, водій мимоволі хапається за ручку. Хочеться побачити, що не так.…
Українські водії почали частіше рахувати, скільки реально проїжджає авто на одному баку. І нерідко виходить:…
Дехто з водіїв любить бачити стрілку тахометра в самому низу. Кажуть, так машина менше їсть.…
Сідаючи в авто, більшість людей обирає місце навмання. Хтось ближче до вікна, хтось – на…
Не кожен дизель варто купувати з пробігом. Але є винятки, які не розсипаються після 300…