Лише з протоколом: депутати пропонують скасувати винесення постанови патрульними «на місці»

Згідно з чинним законодавством, протоколи на водіїв не складаються в разі вчинення порушень, розгляд яких віднесено до компетенції Нацполіціі, а також за адмінпорушення в сфері безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, повідомляє Твоя МАШИНА з посиланням на AUTO.RIA.

На практиці ж переважна більшість порушень оформляється «на місці» і патрульний відразу виносить постанову, згідно з яким водій зобов’язаний платити штраф. Оскаржити постанову можна лише в суді. Так? Так. Правильно? Ні.

Повернемося до початку: «згідно з чинним законодавством» ця практика суперечить з рядом статей інших законів і рішень Конституційного суду. Таку невідповідність, що порушує права громадян, помітили автори законопроекту №7188 «Проект Закону про внесення змін до статті 258 Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо відновлення права водіїв транспортних засобів на вимогу скласти уповноваженою посадовою особою протокол про адміністративне правопорушення)».

У супровідній записці до документа детально описано в яких випадках винесення постанови на місці може бути необ’єктивним, обмежувати право водія на захист, і, головне, порушує презумпцію невинуватості. Тобто: поліцейський на свій розсуд, навіть не маючи достатньої бази доказів, може винести постанову, а водій повинен доводити свою невинність в суді. Навіть якщо він насправді не порушив ПДР! Або порушив, маючи на те вагомі підстави, що звільняють від відповідальності: об’їзд перешкоди, погане дорожнє покриття або уникнути аварійної ситуації.

Автори законопроекту пропонують повернути до Адмінкодексу норму про те, щоб за запитом водія замість винесення постанови складався протокол. Тоді водій зможе скористатися допомогою адвоката, ознайомитися з доказами, вивчити матеріали справи, залучити експертів (якщо такі будуть потрібні), свідків, додати інші докази (такі як відео з реєстраторів інших автомобілів) і т.д. У складних справах їх розширений розгляд без винесення постанови, за допомогою складання протоколу, допоможе мінімізувати суб’єктивну складову (тобто прийняття рішення поліцейським на підставі власних суджень) і дати можливість громадянам повною мірою реалізувати свої конституційні права.

Вивчивши супровідну документацію до законопроекту №7188, готові прогнозувати, що в профільних комітетах він навряд чи отримає значний опір: обґрунтованість запропонованого рішення виписана досить об’ємно, а крім національного законодавства розглянуті європейські рекомендації та міжнародна судова практика.

Якщо описуваний законопроект, зараз має статус зареєстрованого у Верховній Раді, стане законом, поліцію зобов’яжуть складати протоколи за порушення на вимогу водія. Так, це створить деяке додаткове навантаження на суди, і без того не надто спритні у винесенні рішень в адміністративних справах. Але до суду справа не піде тільки якщо водій згоден з порушенням, і готовий до «спрощеної» процедури, як зараз: постанова на місці, оплата штрафу і питання закрите.

Складання протоколів – дійсно необхідне рішення для тих випадків, якщо патрульний прийняв невірне рішення або мали місце інші обставини, які змусили водія порушити ПДР. Недолік описаного механізму – водій, який намагається потягнути час або «викрутитися», вимагатиме складання протоколу за кожне нікчемне й очевидне порушення. На що, втім, отримає абсолютно законне право.

Recent Posts

ТОП-5 помилок на перехрестях, через які водії залишаються без грошей і нервів

Перехрестя – це місце, де навіть досвідчений водій може схибити. Тут усе вирішують секунди. Один…

05.12.2025

Навіщо потрібна ледь помітна чорна смуга на дзеркалі: ця дрібниця може врятувати вас від аварії

Багато водіїв навіть не замислюються, чому на бокових дзеркалах деяких авто видно тонку чорну лінію.…

05.12.2025

Як за 100 гривень захистити двері авто від подряпин на парковці: порада, що працює

Якщо щодня паркуєтесь у дворі чи біля супермаркету, ви точно бачили, як двері сусіднього авто…

05.12.2025

Індикатор зі знаком оклику на панелі авто: коли це дрібниця, а коли небезпека

Багато водіїв лякаються, коли на панелі загоряється червоне коло зі знаком оклику. Зазвичай це сигнал…

04.12.2025

Чому не варто заправляти авто «під зав’язку»: пояснення автомеханіка

Багато водіїв намагаються рідше заїжджати на АЗС, заправляючи бак «до відмови». Та, за словами автомеханіків,…

04.12.2025

Кнопки, що дратують: які елементи керування у сучасних авто бісать водіїв

Автомобіль – це не гаджет. Тут усе має працювати інтуїтивно, без роздумів. Але деякі виробники…

04.12.2025