Після покупки зимової гуми з шипами насамперед її потрібно правильно обкатати. Це важливий етап підготовки нового комплекту до холодного сезону, який передбачає експлуатацію гуми в делікатному режимі з метою адаптації до гальмування та розгону, а також усадки шипів на своє місце. На етапі обкатки заборонено допускати різкі маневри та пересуватися зі швидкістю понад 60 км/год. Розглянемо основні особливості обкатки шипованих покришок та поради щодо їх підготовки.
1. Чим шипована гума відрізняється від тієї що шипується
Перед тим, як ми розберемося з питанням обкатки гуми, слід виділити основні відмінності шипованих моделей від тих, що шипуються. Адже багато автомобілістів-початківців не розрізняють ці два принципово різних типи:
1. Шиповані шини. Каркас, гума та протектор таких шин розробляються з урахуванням можливого ошипування. Так, протектор може мати щільний нижній шар, що забезпечує надійну фіксацію нижнього фланця, а верхні блоки і сама покришка гарантують відмінне зчеплення зі сніговим або асфальтованим покриттям. Самі шипи виконують функції допоміжних елементів, допомагаючи автомобілю долати складні долі шляху зі зледенінням.
2. Моделі, що шипуються. В даному випадку шина продається без шипів, але в її конструкції є гнізда для їх розміщення на шиномонтажі. Це доступна альтернатива якісному шипування, оскільки в такому випадку якість фіксації та термін служби знижуються. Також покришки, що шипуються мають набагато гірші експлуатаційні властивості, ніж шиповані аналоги.
2. Що призводить до передчасного зносу шипів
При інтенсивній експлуатації машини в зимовий період автомобілісти нерідко спостерігають проблему випадання шипів раніше встановлених термінів, а саме через 1-2 сезони. Існує кілька причин, які пояснюють таку неприємну ситуацію:
1. Пересування із високою швидкістю. Під впливом високих навантажень посадкова область шипів нагрівається, а ефективність фіксації клейової суміші знижується.
2. Агресивний стиль водіння. Динамічні розгони та різкі скидання швидкості сприяють розхитування шипів у посадковому гнізді, що призводить до їхнього швидкого вискакування з поглиблень.
3. Нестача або надлишок повітря у шині. При низькому рівні тиску в покришці пляма контакту з дорожнім покриттям збільшується, що стає причиною перегріву покришок, підвищення тертя та випадання виробу. У разі надлишку повітря центральна частина протектора випинається, а шипи починають щільніше взаємодіяти з поверхнею, через що сточуються.
4. Часті буксирування та прослизання. Якщо колесо обертається в одному місці довгий час, шипи перестають справлятися з навантаженнями під час контакту з дорожнім полотном і вилітають.
5. Природний знос. Під час експлуатації протягом тривалого часу або під великими навантаженнями гумова суміш втрачає свої експлуатаційні властивості, а саме – еластичність. В результаті вона стає жорсткою, ділянки біля шпильок розтріскуються, а посадкове гніздо розширюється у розмірах.
3. Основні технології виробництва шипованих шин та важливість їх обкатки
Сучасні шиповані шини виробляються із суворим дотриманням технологічного процесу та врахуванням допустимого числа шипів. Такі вимоги прописані в законодавстві різних країн, тому продукція, що випускається, повинна повністю відповідати їм. З метою привернення уваги потенційних клієнтів деякі виробники намагаються розмістити у покришках якнайбільше шипів, шукають різні схеми та технології їх розміщення.
Сам процес ошипування найчастіше виконується не на заводі-виробника шин, а десь у третій країні – наприклад, у Китаї, Індії, тощо. Таким чином компанії знижують собівартість виробництва та вирішують питання з логістикою.
Також деякі бренди практикують автоматичне обшипування з комп’ютерним контролем якості. Спеціальне обладнання працює з датчиками для визначення найбільш підходящого місця під монтаж шипів та інтегрує їх у певні місця. Після завершення установки перевіряється сила вдавлювання та виступ шипа. Щоб спростити процес, поверхня обробляється спеціальним мильним розчином.
Такі технології застосовуються провідними шинними виробниками, проте бренд Continental перевершив усіх, розробивши наступний принцип виробництва шипованої гуми:
– виріб піддається обробці термоадгезійним складом;
– заготівка покришки проходить цикл ошипування;
– далі виконується вулканізація для отримання потрібного малюнка та форми;
– останнім етапом проводиться «спаювання» гуми та шипа із забезпеченням ідеальної посадки та надійної фіксації.
Методика забезпечує високу якість фіксації шпильки. Щоб висмикнути його, потрібно докласти зусилля в 500 Нм, що на порядок вище, ніж при звичайній обшипуванні. Інші компанії поки що не досягли таких результатів.
Після монтажу на заводі шипи надійно фіксуються у поглибленнях, але у лунці збираються фрагменти сміття чи рідини. Якщо відразу після встановлення розпочати інтенсивну експлуатацію з високим швидкісним режимом, динамічними маневрами, швидким розгоном та гальмуванням, шипи почнуть просто вивалюватися.
4. Що дає правильна обкатка
Оскільки шипи інтегруються в вже зварену шину шляхом вдавлювання в отвори (якщо не враховувати вищезгадані вироби марки Continental), після обшипування їх потрібно залишити на 24 години для адаптації в температурних умовах 20-25°С. За цей період гума заповнить усі отвори та утворює щільну фіксацію шипів.
Однак навіть ідеальне шиповальне обладнання має певні допуска на виступ виробу над поверхнею покришки, і зазвичай воно становить 0,5 мм. У зв’язку з цим одні шипи сідають у поглиблення глибоко, інші – ні. І за допомогою обкатки можна досягти ідеальної посадки у шині з виступом на одну висоту.
В результаті правильне обкочування шипованих покришок дає такі результати:
– шипи займають правильну позицію в протекторі покришок;
– з поглиблень під шипами видаляється будь-яке сміття та залишки рідини.
Такі дії дозволять продовжити термін служби комплекту шипування від 2 до 3-4 сезонів без втрати металевих елементів.
6. Правила ефективної обкатки
Щоб уникнути неприємних наслідків при експлуатації гуми з шипами, потрібно правильно обкатати її, щоб шипи вдало сіли в гніздах. Таким чином, протягом перших 800-1000 км пробігу потрібно не допускати динамічного набору та скидання швидкості, прискорень при поворотах та інших маніпуляцій. Допустима швидкість не повинна перевищувати 60-70 км/год.
Якщо шини довго взаємодіють з асфальтовим покриттям, шипи піддаються нагріванню і фіксуються в пазах. В результаті витягти їх із місця посадки буде вкрай складно.
Основні рекомендації щодо обкатування:
1. Приступайте до обкатування покришок наприкінці осіннього сезону, коли температура повітря опускається нижче +7°С (оптимально при 0-10°С). Не чекайте, доки показники термометра опустяться до -10°С. Найбільш сприятливий час для обкатки ранній ранок або вечір. Можна робити це і вдень за невеликого плюсу. Якщо погода тепла (до 7 градусів тепла), змащувальна речовина із заводу добре прогрівається та випаровується, тому процес обкатки займає менше часу.
2. Після встановлення нового комплекту гуми слід зберегти показання одометра для контролю процесу.
3. Використовуйте шиповані шини від одного виробника, а не кількох комплектів. У такому разі ви зможете знизити ризик ДТП через незбалансовану роботу покришок.
4. Оптимальна відстань первинної обкатки гуми становить 500-1000 км.
5. Не можна пересуватися зі швидкістю понад 60 км/год, так як це призводить до зношування покришок.
6. Уважно стежте за станом шин, зберігайте їх у чистоті, вчасно видаляйте сміття та каміння під час проходження обкатки.
7. Не вдавайтеся до динамічних стартів та форсувань, відмовтеся від різких маневрів та агресивного стилю їзди зі швидким набором швидкості та таким же гальмуванням. Плавність водіння безпосередньо впливає на термін служби шипованої гуми. Намагайтеся дотримуватися безпечної дистанції між авто, що йде попереду, щоб не допускати ДТП і необхідності різкого гальмування.
8. Проводьте перевірку рівня тиску двічі на тиждень – наприклад, у понеділок та в п’ятницю. При цьому накачування слід проводити в теплому приміщенні після остигання протектора. Не накачуйте колеса до показників понад 2,8 бар.
9. Починайте обкатування на сухому асфальті без вологи чи снігу.
10. Уникайте пересування по вибоїстій дорозі, наїздів на бордюри або частого подолання ям, оскільки це може деформувати шипи та призвести до аварії.
11. Не ігноруйте важливість правильного балансування коліс. Перед початком обкатки з’їздіть на СТО для проведення розвалу-сходження коліс. Якщо балансування некоректне, ступінь зношування покришок підвищиться, а витрата палива зросте. Також шипи почнуть випадати із лунок. Завершивши обкатку, знову відвідайте пункт балансування.
Дотримання вищезгаданих правил і рекомендацій суттєво продовжить термін служби шипованої гуми та дозволить виключити невиправдані витрати при передчасному зносі комплекту.
Седани сьогодні все ще досить популярні, особливо в люксовому сегменті, проте іноді їх купівля пов'язана…
Замерзання лобового скла в автомобілі стає головною проблемою українських водіїв у зимовий період. Ранок багатьох…
Німецькі спорткари вирізняються своєю високою продуктивністю, витриманим стилем і видатною якістю збірки, однак і коштують…
Більшість українських водіїв регулярно порушують щонайменше одне правило ПДР і ризикують отримати за це штраф.…
Осінь поступово змінюється зимою, що лише посилює погодні умови, роблячи процес експлуатації автомобіля ще більшим…
Як відомо, поліція в Україні має право зупиняти транспортні засоби, але винятково за наявності певних…