Як зниження акцизу вплинуло на український авторинок
Рівно рік тому ми підбивали підсумки роботи Закону №1389-VIII. Це той, котрим було суттєво знижено ставки акцизного збору на вживані автомобілі. Висновок тоді вийшов доволі простим: зниження податкового навантаження дало можливість громадянам купувати більше автомобілів за кордоном, від чого бюджет додатково отримав понад 5 мільярдів гривень. Тоді порівнювалися статистичні дані 2016 року, коли ще діяли «драконівські» ставки розмитнення, та 2017-го, – вже з діючим «Законом Горвата».
Першого серпня 2018-го минуло 2 роки від моменту, коли документ, більш відомий в народі як «закон 3251», почав працювати. Отже, час розглянути як тепер йдуть справи на авторинку: чи продовжують приганяти вживані іномарки, чи не зашкодило зниження акцизів ринку нових автомобілів, чи, може, «євробляхи» здобули таку популярність, що легально розмитнені автівки вже й ніхто не купує? Щоб отримати відповіді на ці запитання, ми розглянемо офіційну статистику, надану ДФС автору «закону 3251», народному депутатові Роберту Горвату, якою він поділився з редакцією AUTO.RIA.
Чи живий ринок нових легкових автомобілів?
Побачити на дорозі седан чи позашляховик преміум-класу із європейськими номерами зараз можна досить часто. І чимало таких авто, судячи з років їх випуску, цілком «прохідні» під розмитнення, в тому числі пільгове. Та їхні водії не поспішають стати повноправними власниками умовно-своїх «литовців» чи «поляків»: адже, якщо можна їздити «на бляхах» одним, то чому обмежувати себе іншим? Отож, чи не «впав» ринок нових автомобілів? З
а 6 місяців 2018-го року до України було імпортовано 36 755 нових авто: значення відмінне від нуля, значить – цей сегмент ринку «живий». Податків з цих транспортних засобів сплачено на суму 6 883 млн грн (мито – 1 660, акциз – 973, ПДВ – 4 250 млн грн). Загальна вартість імпортованих нових легковиків склала близько 1 662 мільйони доларів.
Як виглядає ринок нових авто?
Розділивши загальну вартість всіх нових авто (разом з податками) на кількість нових легковиків, отримуємо середню вартість однієї машини: 45 тисяч американських доларів. А якщо не застосовувати методику визначення «середньої температури по лікарні», то ринок нових авто виглядає так:
Бензинових нових автомобілів ввезено 23 788 штук, дизельних – 15 270. Хоч в Україні й немає заборон чи обмежень на експлуатацію дизельних автівок, все ж їх популярність майже у півтора раза менша за бензинові. Найпопулярніші сегменти бензинових авто – з об’ємом двигуна від 1,5 до 2,2 л та від 1 до 1,5 л. Дизелі – від 1,5 до 2,2 л.
Ринок вживаних автомобілів
Цей розділ про авто з пробігом, які були розмитнені згідно чинного законодавства, тобто про легальні автомобілі. Адже, погодьтесь, цікаво – чи не «з’їли» так звані «євробляхи» цей сегмент?
Загалом протягом 6 місяців 2018 року до України легально імпортовано 48 982 вживаних легкових авто з двигуном внутрішнього згорання. Як і в попередньому розділі – це далеко не нуль, отже, далеко не всі потенційні покупці пересіли на нерозмитнені авто з європейською реєстрацією.
Як виглядає ринок вживаних авто?
Серед нових авто дизель не найпопулярніший тип двигуна, а от серед вживаних ця категорія впевнено лідирує: у сегменті «1500-2200 см3» ввезено 19 492 таких автомобіля. Всього ж дизелів розмитнено 28 069 шт., бензинових — 20 913.
Середня вартість вживаного авто склала 17 900 доларів. Щоправда, якщо відкинути «дорогі» категорії (бензинові з об’ємом двигуна більше 3 л. та дизелі понад 2,5 л.) то середня вартість легальної «свіжопригнаної» іномарки вийде скромнішою і становитиме 6300 доларів.
Загальна вхідна вартість всіх вживаних авто становила 254 853 тисячі доларів, податків сплачено – 120 470 тисяч «зелених». Тобто, фактичний розмір розмитнення становить біля 47,2% від вартості автомобіля за кордоном.
Підбиваємо підсумки
Отже, якщо людина має намір та змогу придбати новий автомобіль – вона вчинить саме так. Якщо ж потенційний покупець налаштований на машину з пробігом – він придбає та розмитнить згідно усіх вимог вживане авто, та почепить на нього українські номерні знаки. Наведені статистичні дані – прямий доказ цьому.
Зниження податків на вживані автомобілі не призвело до втрат бюджету чи «падіння» ринку нових автомобілів – кожен сегмент настільки активний, наскільки дозволяють фінансові можливості покупців. Не стали завадою легальному імпорту і «євробляхи»: принаймні, кількість розмитнених значно більша, ніж нуль. Хоча, очевидно, що таки певний відсоток водіїв все ж обрали шлях напівлегальної експлуатації автомобілів, оминувши процедуру розмитнення та отримання права власності на свої легковики. Зрештою, якщо восени правила розмитнення будуть змінені, законопроектами №8487 та 8488, то й «євробляхи» теж перестануть існувати як клас – їх можна буде розмитнити, незважаючи на норми «Євро» та інші умовності.
У тім, що ці правила змінити варто, немає жодних сумнівів. Адже «закон 3251», який вже 2 роки дозволяє купувати та розмитнювати авто з пробігом із-за кордону, 31 грудня 2018-го припинить свою дію. Повернення до «драконівських» ставок розмитнення не принесе користі нікому – держава не отримуватиме надходжень, автопарк заполонять «євробляхи», автомобілісти їздитимуть на фактично не своїх автомобілях, зареєстрованих бозна-де.