Авто на єврономерах: що чекає водіїв після протестів
Проблема автомобілів з Європи досі актуальна
В Україні за різними оцінками від 64 тисяч до трьох мільйонів нерозмитнених автомобілів. Так багато їх через те, що українці везуть машини з-за кордону. Там вони в два-три рази дешевше. Але за розмитнення доводиться викласти 30-40% від вартості авто. До того ж, автомобілі старше 2010 року в країну ввозити заборонено через екостандарт Євро-5.
Декотрі українці ухиляються від податків, користуючись транзитним режимом. Це дозволяє знаходиться в Україні автомобілів з іноземною реєстрацією 5-10 днів. Потім потрібно перетинати кордон і в’їжджати знову. Таких власників нерозмитнених машин називають “пересічниками”. Періодично вони влаштовують протести під Верховною Радою і вимагають продовжити час перебування в країні і скасувати Євро-5.
На останній акції протестувальники виступали за зменшення податків на розмитнення і за скасування екологічного стандарту. Комітет з податкових питань Верховної Ради запропонував активістам компромісний меморандум, який дає можливість “пересічникам” легалізувати свої атівки. Однак транзитники від нього відмовилися. Але в парламенті вже заявили: через місяць-два приймуть законопроект, який вдарить по власниках нерозмитнених автомобілів. Що в Україні будуть робити з “пересічниками” дізнавались журналісти.
Проблема з “пересічниками” наростає, як снігова куля, каже адвокат по митному праву Ольга Ніколаєнко. В Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією. Проте у нас в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.
“Поліція не може відстежити, в якому режимі і на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію, проблема з нерозмитненими автомобілями наростає, як снігова куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі “, – відзначає виконавчий директор об’єднання” Митні адвокати “.
Без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п’ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Втім, поліція не має права зупиняти автомобіль на єврономерах і перевіряти на порушення митних правил, каже директор з правових питань компанії “Октава Капітал” Тетяна Андріанова.
“Встановлення факту порушення митних правил співробітниками поліції сьогодні неможливо в силу відсутності їх доступу до даних митної бази та, отже, у них немає законних підстав для затримання іноземного автомобіля”, – коментує правознавець.
Оштрафувати “пересічника” можуть митники. Якщо автомобіль знаходиться на одну добу більше, ніж належить згідно Митного Кодексу, водієві загрожує штраф у розмірі 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. Автівку українця можуть заарештувати в тому випадку, якщо він відмовиться платити штраф.
Що загрожує українцям, які порушили митний кодекс:
- автомобіль затримався в Україні на добу – штраф 85 гривень;
- від 1 до 10 діб – штраф 3400 гривень;
- більше 10 діб – штраф 8500 гривень;
- відмовився платити штраф – автомобіль заарештують.
Якщо ж іноземець завіз в Україну автомобіль, а повернувся на батьківщину без нього, українські митники можуть звернутися в країну резидента з вимогою оштрафувати порушника. Крім того, авто без реєстрації можуть оголосити в розшук. Жорсткість міри покарання за порушення транзитниками митних правил в парламенті поки розглядати не планують.
Усі автомобілі на іноземних номерах, виробництва 2000-2010 року – легалізувати. Таку ідею запропонувала протестуючим Ніна Южаніна, глава податкового комітету парламенту. Справа в тому, що в Україні заборонено розмитнювати авто старше 2010 року. “Пересічникам” хочуть полегшити розмитнення авто, які ввезені в Україну до 6 вересня 2017. Легалізувати автомобілі пропонують за пільговими акцизам, які прийняла Рада в 2016-му. При цьому податковий комітет наполягає, щоб при розмитненні машин з бензиновим двигуном 3000-3500 куб. см і з дизельним двигуном 2500-3000 куб. см застосовувався окремий акциз. Діяти поблажки будуть два-три місяці.
Ніна Южаніна зазначає, в меморандумі є важлива норма. Після закриття кордону транзитників не чіпатимуть правоохоронці.
“Ми вводимо ліберальну норму про непритягнення до адміністративної відповідальності за порушення митних правил. Це те, що цікавить цих людей”, – говорить Южаніна.
Найближчим часом робоча група розробить умови закриття кордону для транзитників, говорить представник президента в Раді Ірина Луценко. Це зупинить збільшення кількості “пересічників”, впевнена вона. Такий закон планують прийняти до листопада. Однак він буде компромісним для тих, хто вже їздить на автомобілях на іноземних номерах, обіцяє чиновниця.
“У тексті немає ні слова про зниження податків на імпорт авто для всіх українців, а йдеться лише про пільгову розмитнення виключно для “бляхарів”, які вже ввезли свої авто. А як же обіцянки про доступні авто для всіх українців” , – обурився директор Всеукраїнської асоціації автодилерів та імпортерів Олег Назаренко.
Умови меморандуму не влаштували активістів. Такими пропозиціями проблема не вирішується, вважає координатор громадської організації “Західноукраїнська асоціація власників транзитних автомобілів” Станіслав Бучанський. Потрібно усувати причину нерастаможки автомобілів, а не боротися з їх кількістю, зазначає громадський працівник.
“Не зовсім справедливо ділити на тих, хто вже завіз і ті, хто ще не встиг завезти. Виходить одних легалізували, інших – ні. Якщо всіх легалізувати, то не робити ніяких обмежень до віку авто. Вимоги акції були чіткі – доступне розмитнення”, – коментує Бучанський.
В асоціації власників транзитних автомобілів пропонують замінити Євро-5 для авто з пробігом на техогляд. Пільгові ставки на розмитнення 2016 роки цілком були б прийнятні, вважає Станіслав Бучанський: “В сумі розмитнення приблизно виходить 30-40% вартості авто. Але потрібно прибрати всі обмеження за віком автомобіля і час дії закону”.