Чому безкоштовне розмитнення хочуть скасувати і які причини цього не робити
Законопроєкт 7418, який має повернути ПДВ, мито та акциз на транспортні засоби, можуть ухвалити вже найближчим часом. 8 червня його розглянуть на профільному комітеті, після чого направлять в парламент для голосування у першому читанні. Втім, нардепи не мають єдиної позиції щодо його ухвалення чи відхилення. Адже у кожного є свої аргументи, йдеться в матеріалі Авто24.
Також зареєстрований альтернативний законопроєкт 7418-1, в якому пільга з “нульовим розмитненням” залишається лише для учасників бойових дій. Для решти на період воєнного стану пропонують ставку ПДВ 7% (замість 20%) та мита 5% (замість 10%), але залишити незмінним акцизний податок. А саме він суттєво здорожчує розмитнення автомобіля з-за кордону.
Основні аргументи за скасування “нульового” розмитнення постійно змінювалися. Спочатку заявляли про черги на кордоні, які виникли через глобальну зміну транспортних потоків. Станом на сьогодні черги з оформлення автомобілів особистого користування майже зникли через задоволення відкладеного попиту, та разом із ними зник й цей аргумент.
Наступною причиною називали ніби-то масове ввезення дорогих та елітних автомобілів зі звільненням від оподаткування, хоч законодавство жодним чином не обмежувало імпорт таких автомобілів. Проте статистика спростувала й цей аргумент: в основному українці з-за кордону привозили 14-річні автомобілі доступної цінової категорії в діапазоні $2-5 тисяч євро.
Про те, що в Україні по суті відсутній національний виробник автомобілів, а імпорт авто з-за кордону не шкодить внутрішньому виробнику, визнав навіть голова податкового комітету Данило Гетманцев. За скасування “нульового” розмитнення сьогодні залишилося, по суті, два аргументи.
Перший — нібито бюджет втрачає багато коштів через несплату податків. Проте порахувати ці втрати лінійно, тобто вважаючи потенційними втратами усі митні платежі, від яких українці де-юре були звільнені “нульовим” розмитненням, неправильно. Українці б не привезли стільки автомобілів саме таких марок, моделей і характеристик, якби “нульового” розмитнення не було.
Другий аргумент — це тиск на валютний курс та негативний платіжний баланс. Ніби-то українці масово купують та вивозять валюту за кордон для купівлі машин. За два місяці війни з України вивезли понад 3 мільярди євро, а на автомобілі витратили максимум 0,6 млрд євро. Більшість ввезених автомобілів за цей час були придбані за гроші “з-під матрацу”, тобто валюту, яка давно була обміняна українцями.