Українцям розповіли, чи варто зараз встановлювати газ на авто

Переобладнання автомобілів з бензиновим двигуном на можливість використовувати ще й автогаз (пропан-бутан) завжди було вигідним для тих, хто багато їздить. Наприклад, зараз в Україні практично неможливо знайти таксі, яке їздить на бензині – лише на газу чи дизелі. А от звичайні власники легковиків, які наїжджають за рік 10-20 тисяч кілометрів, дуже ретельно вираховують рентабельність переобладнання на газобалонне обладнання (ГБО), повідомляють в Авто24.

За словами експерта Консалтингової групи «А-95» Артема Куюна, «український досвід показує, що попит на встановлення ГБО (особливо на комерційний транспорт) починає падати, коли співвідношення газ/бензин знаходиться вище рівня 65%. За умови рівної доступності бензину та газу технічна доцільність використання газу на вже встановленому ГБО зникає, лише коли цінова пропорція перевищує 75%».

Газ – дешевше, обладнання – дорожче

Станом на початок вересня середня ціна пропан-бутану на українських АЗС становить близько 26 грн за літр. Вартість бензину А95 – 49-51 грн за літр. Тож співвідношення ціни бензину до автогазу становить близько 50-55%. А це значить, що користуватись газом на переобладнаному автомобілі з ГБО майже вдвічі дешевше, ніж бензином на тому ж авто (витрата газу завжди десь на 15-20% більша, ніж бензину).

Втім, за час війни суттєво виросла вартість встановлення газобалонного обладнання. «У 2022 році закупівельна ціна обладнання, яке встановлюється під час переобладнання автомобілів на ГБО, виросла в євро десь на 10%, – говорить Роман Матвеєв, директор компанії «Мотор-Газ», яка є дистриб’ютором обладнання для ГБО Alex в Україні. – А такі компоненти, як паливні балони для пропан-бутану, виросли в ціні на 30-40%». Цікаво, що балони для ГБО виробляли в Туреччині з металу, виплавленого у Маріуполі. Тепер українським компаніям довелось змінити постачальника цих комплектуючих.

Таким чином, середня вартість обладнання ГБО найбільш популярного 4-покоління для 4-циліндрового двигуна з розподіленим впорскуванням пального разом з послугами встановлення зараз становить 500-600 євро замість 450-500 минулого року. Враховуючи, що торік за один євро давали 30 грн, а зараз – 40, то ціна у гривнях виросла з 13 500 – 17 000 до 20 000 – 25 000 грн. На додаток, якщо в минулому році компанії, які встановлювали ГБО, часто погоджувались на розстрочку платежу, то зараз таких умов майже ні у кого немає.

Економія існує

Щоб порахувати окупність газобалонного обладнання в нинішніх умовах, розрахуємо витрати на бензин та газ для автомобіля, який витрачає в середньому 10 літрів бензину на сотню кілометрів або 12 л газу. Тоді ГБО вартістю 500 євро повністю окупиться за 10,5-12 тисяч кілометрів, тобто десь за рік звичайної експлуатації. Якщо людина часто їздить між містами й накатує 20 – 30 тисяч кілометрів на рік (тобто 1,6 – 2,5 тисяч км на місяць), термін окупності знизиться до пів року або навіть чотирьох місяців.

Офіційна статистика не показує шаленого зростання в становлень ГБО, але на це є кілька причин. «За перше півріччя 2022 року в українських сервісних центрах було офіційно перереєстровано 7,8 тисяч автомобілів на інший вид пального – з бензину на газ-бензин. Це вдвічі менше, ніж за аналогічний період минулого року», – стверджують в Інституті досліджень авторинку.

Однак офіційна статистика суттєво відрізняється від реальної, адже для перереєстрації авто з ГБО потрібно платити близько 3000 грн за сертифікацію та 700 грн за новий техпаспорт, а в умовах війні ці додаткові витрати для багатьох водіїв видаються надлишковими. Тому багато хто з автовласників не платить за узаконення ГБО. Ще одна причина – під час активної фази війни мало хто замислювався про переобладнання, а кількість автовласників в Україні зменшилась через захоплення частини територій та виїзд на автомобілях за кордон.

Прогноз – на користь газу

Рішення про встановлення на свій автомобіль ГБО автовласник приймає на основі багатьох факторів, в тому числі – виходячи з прогнозів вартості пального в майбутньому. А воно, на жаль, подорожчає – через рішення українських парламентарів. Нещодавно вони ухвалили у першому читанні закон, який підвищує акцизи на пальне. Однак для газу знову є добрі новини – якщо на бензин акциз буде 100 євро за 1000 літрів, то для пропан-бутану – вдвічі менше, тобто 50 євро.

«Згідно з цим законопроєктом, акциз додасть близько 2 грн/л до ціни автогазу та 4 грн/л – до ціни бензину, – впевнений Артем Куюн. – За нашим прогнозом, після повернення податків середня ціна бензинів підтягнеться до 50-51 грн/л, автогазу – до 28-29 грн/л. Таким чином, співвідношення ціни газу та бензину буде на рівні 55-56%».

Ще одна проблема, яка хвилює автовласників – якість пального. Виходячи з того, що всі постачальники на АЗС цього року змінились, у водіїв вже немає впевненості щодо стабільності нафтопродуктів навіть у великих мережах АЗС. Наприклад, деякі нафтопродукти везуть до нас з Індії чи Казахстану, деякі – виробляють на українських міні-НПЗ чи нафтобазах.

«Якість LPG не змінилася порівняно з довоєнним періодом, – стверджує Артем Куюн. – І це робить автогаз більш цікавим у порівнянні з іншими моторними паливами, адже якість дизельного пального та бензину в Україні суттєво погіршилася».

Виходячи з усіх факторів, встановлення ГБО на бензинові автомобілі знову вигідне. Адже співвідношення вартості автогазу та бензину робить експлуатацію на пропан-бутані дешевшою, а окупність встановлення ГБО навіть з урахуванням подорожчання компонентів – прийнятною.

Додатковими перевагами наявності на авто ГБО є можливість заправлятися двома видами пального, що покращує безпеку під час війни та збільшує дальність пробігу на одній заправці.

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти