Водіям розповіли, чи може система Start-Stop нашкодити автомобілю

Багато сучасних автомобілів оснащуються системою «Старт-Стоп». Її основне завдання – економити пальне, але водночас ця система має й побічні ефекти. То чого тут більше – користі чи шкоди?

Статистика знає усе. У тому числі й те, що в середньому близько третини свого робочого часу ДВЗ проводить у режимі холостого ходу. Іншими словами, автомобіль при цьому не рухається, але пальне продовжує перероблятися у вихлопні гази, разом з якими в трубу відлітають ваші гроші. Виправити цю ситуацію покликані системи, які називають Start-Stop. Схем таких пристроїв декілька, але сьогодні алгоритм їхньої дії однаковий: автомобіль повністю зупинився – ДВЗ вимкнувся, вичавлена ​​педаль зчеплення або відпущена педаль гальма (на моделях з «механікою» та «автоматом» відповідно) – двигун знову запрацював.

Перший простий варіант Start-Stop в 1974 році запропонувала Toyota для свого флагманського седана Crown, в 1980-ті почалося серійне виробництво цих систем, а по-справжньому широкого поширення вони набули вже в XXI столітті. І не те щоб автомобільні інженери раптом прозріли, просто їм не залишили іншого вибору екологічні норми, що різко посилилися. Без цього батога все могло б повернутись інакше.

Насправді технарі чудово бачили й зворотний бік медалі. При використанні Start-Stop багаторазово зростає кількість циклів запуску ДВЗ, що висуває підвищені вимоги до потужності акумулятора, генератора та стартера. Окрема проблема – забезпечення роботи компресора кліматичної системи та помпи охолодження при заглушеному двигуні. Додавання в конструкцію допоміжних електроприводів таких пристроїв ще більше навантажувало батарею і призводило до помітного подорожчання всього автомобіля.

І, звичайно, впровадження Start-Stop стало справжнім головним болем для інженерів-мотористів. Пуск ДВЗ, особливо непрогрітого або в спеку, – справжній стрес для всіх рухомих елементів, які контактують один з одним. Для зниження тертя довелося наносити полімерне покриття на корінні та шатунні вкладки колінвала. Вартість ДВЗ з турбонаддувом додатково підвищили пристрої, які запобігають закоксовуванню оливи в підшипниках турбокомпресорів при різких відключеннях мотора. Зрештою, функціонування системи Start-Stop довелося обставити низкою обмежень, головне з яких – рівень заряду акумулятора, але також температура повітря за бортом і самого ДВЗ.

А що, власне, з ефективністю системи Start-Stop? Оптимістична економія пального у 2-10%, про яку кажуть автовиробники, отримана під час проведення стендових випробувань за циклом NEDC, який у 2017 році змінили на більш реалістичний WLTP. Так чи інакше, під час руху містом з частими зупинками на світлофорах та у заторах за допомогою Start-Stop реально заощадити 0,5–0,8 л пального на 100 км. За середньостатистичного річного пробігу 15 000 км «бонус» виявиться вже досить відчутним – 75–120 л.

Джерело avtomir.ua
Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти