Зимовий дизель та зимовий бензин: що потрібно в Україні

Взимку мінусова температура негативно впливає на властивості багатьох речовин, і автомобільне пальне – не є винятком. Чи має низька температура вплив на найсучасніший бензин та дизель з маркуванням Євро 5? Журналісти автомобільного видання Аutocentre.ua з’ясовували це питання.

Першочергово про дизельне паливо. Ще в кінці минулого століття ходило безліч історій від досвічених водіїв, що на власні очі бачили, як дизпаливо перетволрилося “на кисіль”. В зими, коли температура опускається дуже низько, невідповідне дизельне пальне може стати справжнім кошмаром для власників дизельних автомобілів.

Чому буває зимове і літнє ДП

Проблема дизельного палива полягає в тому, що, на відміну від бензину, у ньому є парафінові вуглеводні. Ті самі, з яких на морозі нижче –5 –10°С починає випадати парафін.

Відразу це лише помутніння, початок кристалізації парафінів, але ближче до – 15°С звичайний літній «дизель» починає конкретно густішати. Настільки, що порушується якість його розпилювання через форсунки, а фільтри відмовляються пропускати через себе гелеподібну субстанцію. Ще 5 – 8 градусів «вниз» – і те, що було дизельним пальним, набуває якостей кисіля і остаточно втрачає можливість рухатися по паливопроводах. Тому головна відмінність зимового дизпалива – у наявності депресорних присадок, які запобігають кристалізації парафінів.

Тема замерзання пального настільки болюча і важлива, що деякі мережі АЗК виокремлюють зимове ДП в окремий бренд. Наприклад, у національній мережі UPG крім зимового EURO Diesel з температурою фільтрування до -22°С є пальне Diesel Арктика – і воно не починає замерзати аж до –37°С.

А якщо зима тепла? Чи не можна обійтися літнім сортом ДП?

Якщо взяти якісне літнє дизельне пальне, то воно цілком успішно може працювати в авто до морозу -8 -10°С. Але під час руху заміською трасою і за такої температури є ризик замерзання пального в паливопроводах та у фільтрі – через їх обдув морозним повітрям. А крім того, хто дасть гарантію, що після легкого денного морозцю вночі температура не впаде до –15°С?

Як уникнути зупинки дизеля в мороз на трасі

Головне правило водія-«дизеліста» – заправлятися на шанованих брендових АЗK, де взимку продають гарантовано зимове ДТ. А якщо з якоїсь причини довелося заправитись сумнівним продуктом, разом з ним треба залити в бак препарат-антигель, який запобігатиме парафінізації пального.

Що робити, якщо пальне в автомобілі вже замерзло

Розчинити чимось згустки парафіну, які вже утворилися в баку та накопичилися у фільтрі, неможливо – їх можна позбутися лише шляхом нагріву. В ідеалі треба поставити машину на кілька годин у теплий бокс, причому тривалість відтаювання буде залежати від температури промерзання та від об’єму пального. Варіант з доливанням у бак порції гарячого пального не допоможе повернути працездатність фільтра – його доведеться підігрівати «персонально» (наприклад, феном). Так само окремо треба гріти паливопроводи, хоча на щастя, вщент вони замерзають нечасто.

Як працює антигель

Антигелями називають депресорні присадки, які перешкоджають утворенню великих згустків парафіну. Ці препарати бувають двох видів. У препаратах першого типу молекули вкривають собою мікрокристали парафінів і не дають їм з’єднуватись, виростаючи в розмірах. Другий тип антигелів навпаки, провокує утворення у паливі чисельних кристалів парафіну – їх так багато, що вони не виростають великими. Тобто в обох випадках парафіни таки кристалізуються, але лише у дрібні згустки, які не забивають фільтри. До речі, саме тому в мороз літній дизель з присадками-депресорами мутніє.

Бензин зимовий та літній

На щастя водіїв, властивості бензину залежать від температури не настільки принципово, як дизельне пальне. Хоча є один важливий показник, що прив’язаний до сезону: тиск насиченої пари (ТНП). Оскільки бензин активно випаровується, для літа його роблять менш летючим – щоб поліпшити його екологічність, терміни зберігання та умови роботи паливної системи. Бензин зимового класу випаровується вполовину активніше, зокрема, щоб забезпечити добрі пускові якості двигуна.

Цікаво, що діючі закони України не нормують сезонність автомобільних бензинів. Але рівень ТНП кожної партії бензину визначається і вказується у супровідних документах. Так, у літних бензинів цей показник становить 45 – 80 кПа, а в зимових 60 – 100 кПа (ДСТУ 7687:2015).

Але виходить, що покластися на відповідність класу бензину актуальній порі року можна лише на відповідальних АЗС, які цінують довіру покупців та своє добре ім’я.

Джерело autocentre.ua
Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти