Гальмувати або повернути: що робити, щоб уникнути лобового зіткнення на дорозі

Лобове зіткнення є одним із найнебезпечніших видів ДТП. І в останні роки статистика таких подій через втрату управління та виїзду одного учасника руху на зустрічну смугу стрімко зростає. Це відбувається як через банальну фізичну втому і втрату пильності, так і через неточний розрахунок відстані для безпечного обгону попутно рухомих автомобілів. Як діяти після виявлення на своїй смузі зустрічної машини? Чи можна уникнути аварії? Автомобільні експерти дали відповіді на ці питання, інформує “Твоя МАШИНА”

1. Основні причини ДТП через лобові зіткнення

Ключовою причиною зіткнення двох автомобілів «лоб у лоб» є виїзд одного з них на зустрічну смугу руху. Цьому сприяють такі причини:

Некоректна оцінка своїх можливостей під час обгону. Якщо неправильно прорахувати час, за який вдасться завершити маневр, або не врахувати складності видимості, це може призвести до плачевних наслідків. Також серед факторів є оптичні ефекти, погодні та інші явища, що спотворюють видимість і сприйняття реальної відстані до зустрічного транспорту.

Засинання за кермом. Сон водія – ще одна з причин лобових зіткнень, особливо серед далекобійників, які багато часу проводять за монотонним заняттям. При цьому «відключення» відбувається миттєво, прямо в процесі водіння. Серед характерних ознак надмірної втоми: довга їзда зустрічною смугою за відсутності перешкод, нерівномірна траєкторія їзди тощо. Якщо водій не відгукується на звукові або світлові оповіщення, залишається діяти тверезо, покладаючись на свої сили, попередньо прорахувавши ймовірну траєкторію руху машини.

Втрата управління. Якщо транспортний засіб заноситься, і водій втрачає контроль над ним, це призводить до зміщення машини на зустрічну смугу або кювет. У такому разі розрахувати траєкторію руху вкрай складно, оскільки вона залежить від ряду факторів (швидкість, стан дорожнього покриття та шин, виконання маневрів, вага авто тощо). Єдине, що залишається робити у такій ситуації – сподіватися на удачу.

2. Як діяти при виявленні зустрічного автомобіля

Послідовність дій при виникненні потенційно небезпечної ситуації з автомобілем, що зустрічно рухається, буває різною і визначається супутніми факторами. Серед них:

– Швидкість попутного потоку і автомобілів, що рухаються назустріч один одному;

– Кількість транспортних засобів на дорозі;

– Сезон. Не секрет, що літня та зимова гума поводяться на дорозі по-різному. Також мають місце слизькі та зледенілі ділянки, несприятлива погода тощо;

– Стан дорожнього покриття. Поведінка автомобілів на асфальтовому покритті, щебені або ґрунтовій дорозі сильно різниться.

3. Якщо йдеться про обгін

Виявивши на своїй смузі машину, яка планує виконати обгін, слід заздалегідь оцінити її швидкість. Категорично неприпустимо втрачати самовладання та намагатися виїхати на зустрічну смугу, не спроектувавши траєкторію руху, оскільки це призведе до неминучого зіткнення.

Якщо швидкість автомобіля висока і він не встигає завершити обгін, повернувшись на свою смугу, вам потрібно починати гальмувати. При цьому, як це зробити: плавно чи різко, залежить вже від ситуації на вашій частині дороги. Якщо ви почнете швидко скидати швидкість, можливо, водій наступної машини не зможе вчасно відреагувати на це. І в такому разі удар ззаду спричинить занесення транспортного засобу з усіма наслідками, у тому числі з винесенням на зустрічку.

Окремі автомобілісти в паніці зміщуються на узбіччя, проте гальмування в таких умовах також може призвести до ДТП через невідповідне покриття з низьким коефіцієнтом зчеплення. Наявність каміння, снігу, бруду та інших предметів, які можуть потрапити під колеса, ставить під загрозу контроль за автомобілем.

4. Їзда по зустрічній смузі без явних причин

Якщо водій зустрічного автомобіля встигає повернутися на свою смугу, і перед ним немає перешкод, але він не поспішає це робити, пригальмуйте і спробуйте «достукатися» до нього далекими вогнями фар або звуковим сигналом, щоб повідомити про ризик зіткнення. Є ймовірність, що він просто заснув чи не бачить зустрічну машину. Такі дії часто допомагають привернути його увагу.

Якщо реакція на тій стороні відсутня, або у автомобіліста немає можливості повернути керування автомобілем, відпустіть педаль гальма і змістіться вправо або вліво, залежно від ситуації.Якщо узбіччя має гарне покриття, краще згорнути на нього.

У зимовий період найкращим рішенням (за умови відсутності перешкод) є зміщення на зустрічну смугу. При цьому важливо заздалегідь повідомити свої наміри іншому учаснику дорожнього руху відповідною вказівкою поворотника. А якщо ні, то ймовірність лобового зіткнення не знизиться, тільки воно вже відбудеться на зустрічці.

Якщо цьому не заважають інші машини, можна зробити маневр зі зміщенням на ліве узбіччя. При цьому з’їжджати на зустрічну смугу, не переконавшись, що там немає нікого, вкрай небезпечно. Але деякі водії у паніці допускають такі дії навіть на підйомі. Таким чином, з’являється високий ризик лобового зіткнення вже з іншою машиною. Якщо після небезпечної ситуації водій приступив до повернення на свою смугу, притисніть якомога ближче до узбіччя.

5. Якщо у вас немає можливості завершити маневр

Якщо під час обгону ви виявили, що не встигаєте завершити небезпечний маневр, спробуйте звернути увагу зустрічного водія далеким світлом фар, зробивши 1-2 моргання. Це дозволить привернути його увагу та повідомити про необхідність скинути швидкість. Таким чином у вас з’явиться два шляхи виходу із передаварійної ситуації:

1. Продовжити обгін, демонструючи свої дії відповідними сигналами повороту, але завершити його швидко, без різких ривків. Це логічний варіант розвитку подій при спробі випередити довгу фору.

2. Відмовитись від небезпечного маневру. У цьому випадку потрібно ввімкнути лівий сигнал повороту та пригальмувати, щоб пропустити машину вперед та повернутися на свою смугу. Це ефективне рішення для унеможливлення лобового зіткнення, якщо попереду більше 50% відстані обгону. І важливо відмовитись від збільшення швидкості, оскільки це не забезпечить захист від удару.

Усі дії мають бути продуманими, а не хаотичними в паніці. При поверненні на свою смугу також важливо не допустити підрізання машини, що попутно рухається.

Зміщення на ліву смугу допускається виключно у критичних випадках, оскільки воно орієнтоване саме на зустрічних учасників руху. І в разі потенційної небезпеки вони з великою ймовірністю спробують зміститися саме туди, щоб уникнути зіткнення.

Експерти рекомендують приступати до обгону, попередньо збільшивши відстань між своїм і автомобілем, що рухається попереду. Таким чином, з’явиться додатковий огляд ситуації на зустрічній смузі та час для розгону.

При цьому важливо уникати подібних маневрів у таких ситуаціях:

– якщо видимість попереду дуже обмежена: складні погодні умови, снігопад, туман;

– якщо якість дорожнього покриття залишає бажати кращого;

– якщо в потоці, що попутно рухається, машин зберігається висока швидкість руху, а у вашого транспортного засобу скромна динаміка розгону.

Плануючи виконати обгін, важливо ретельно оцінити щільність потоку попереду та переконатися у безпеці повернення до свого ряду. Нерідко машини спереду рухаються щільною групою, у результаті виникає необхідність обганяти відразу кілька авто, а не одне .

6. Як діяти при неминучому лобовому зіткненні

Якщо зіткнення неминуче, т.к. можливості або часу на прийняття додаткових рішень та маневрів просто немає, варто спробувати максимально скинути швидкість свого транспортного засобу. Фахівці зазначають, що зміна напряму руху з метою отримання удару по дотичній ні до чого хорошого не призведе, тому що у вас не буде можливості передбачити можливі наслідки.

У разі лобового зіткнення є ймовірність захисту пасажирів та водія подушками безпеки. А якщо удар відбудеться по дотичній, машина може запросто підлетіти над землею та перевернутися кілька разів, після чого відлетіти у кювет. За таких обставин травми можуть бути в рази серйознішими.

Ключове правило при неминучому зіткненні – максимально згрупуватися, закривши ліктями грудну клітку, а долонями – очі та обличчя. Також важливо зняти з педалей ноги, щоб не отримати пошкодження від кузова, що зминається, і не виявитися замкненим між лицьовою панеллю і кріслом.

Важливо! Найчастіше виключення летального результату при лобовому зіткненні потрібно скинути швидкість, наскільки це можливо у конкретній ситуації. Навіть якщо аварія станеться, але рух машин буде відносно повільним, є всі шанси відбутися легкими травмами.

Джерело novate
Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти