Як виїжджати з кучугури, щоб не пошкодити автомобіль і уникнути дорогого ремонту
З настанням зими жителі багатьох рбластей стикаються з різними сюрпризами погоди. На зміну зливам приходять снігопади, а після них знову йдуть сильні дощі, що призводить до появи щільних кучугур з голим льодом під ними. Їзда в таких умовах стає справжнім випробуванням навіть для досвідчених водіїв, не говорячи вже про новачків. І якщо так сталося, що ви застрягли в снігу, важливо діяти правильно і холоднокровно, щоб не допустити дорогого ремонту автомобіля через помилки, інформує “ТвояМАШИНА”
Як не можна виїжджати з кучугури на машині
Чого тільки не зустрінеш на автомобільних форумах з приводу того, як потрібно виїжджати зі снігових кучугур, і як не можна це робити! Іноді можна побачити справді корисні поради, а іноді – відверту нісенітницю. І на жаль, концентрація останніх найчастіше вища. Адже як ще пояснити той факт, що багато водіїв припускаються таких банальних помилок при бажанні вибратися зі снігової пастки. Розглянемо найпоширеніші промахи при виїзді з кучугури.
1. Перегазування
Швидше за все, це найчастіша помилка, яку припускаються як новачки, так і більш кваліфіковані автомобілісти. Намагаючись якнайшвидше подолати перешкоду, водії починають перегазувати, після чого автомобіль буксує, зариваючись ще глибше в сніг. І коли машина вже остаточно “встає”, витягти її без сторонньої допомоги стає практично неможливо. Більш ефективний спосіб – їзда в розгойдування з обережним набором швидкості під час маятникових рухів.
2. Лінь і поспіх
У практиці автомобілістів непоодинокі випадки, коли вони спостерігають «колег по цеху», які одразу сідають за кермо, навіть не звертаючи уваги на обстановку біля транспортного засобу. Покладаючись на свої навички, електроніку та “залізо” автомобіля, вони тільки посилюють і так неприємну ситуацію.
Опинившись у глибокому кучугурі, машина зовсім не рушає з місця, і її доводиться буксирувати. Щоб уникнути таких наслідків, перед початком їзди потрібно трохи попрацювати ногами, а ще краще – лопатою, щоб звільнити місце під колесами та бамперами.
3. Марна електроніка
У всіх сучасних автомобілях є безліч електронних асистентів, які націлені на полегшення життя водія та допомогу в різних екстрених ситуаціях. Серед таких комплексів – система курсової стійкості ESP та інші засоби.
Однак якщо вони ефективні на асфальтовому покритті, то при їзді по снігових кучугурах не варто очікувати від них особливої допомоги. Більше того, електроніка часто «пригальмовує» автомобіль під час пробуксування одного з коліс, затягуючи процес звільнення зі снігового полону. Щоб вирішити проблему, доведеться відключити ESP, про що багато автомобілістів навіть не замислюються.
Інші поширені помилки
Також при спробах виїхати з кучугури водії припускаються таких помилок:
Застосування штикової лопати. Важливо враховувати, що такий інструмент має слизьку та плоску поверхню. Позбутися з його допомогою снігу не вийде, тому краще скористатися лопатою, розробленою спеціально для вигрібу снігу.
Ривковий стиль їзди. Категорично заборонено намагатися газувати ривками. Потрібно діяти плавно, вимкнувши швидкість.
Неправильне керування задньопривідним авто. Якщо ваша машина задньопривідна, заборонено вивертати кермо. Потрібно тримати його у прямому положенні. У разі переднього приводу дії повинні бути зворотними: кермо потрібно повернути.
Невміння працювати з коробкою-автоматом. Якщо на автомобілях з механічною коробкою прийнято чергувати перемикання передньої та задньої передачі, то у разі автоматичної трансмісії такий спосіб може стати причиною її поломки.
Підкладення під колеса будь-яких предметів, не переконавшись, що вони не завдадуть шкоди людям або автомобілям. Якщо ви плануєте підкласти під колеса килимки, гілки або дошки, перевірте, чи немає інших транспортних засобів або людей, оскільки підручні засоби можуть вислизнути і завдати серйозних пошкоджень.
Також не можна вдаватися до використання металевого троса при буксируванні автомобіля, що застряг у снігу, т.к. він не має розтяжності і може вирвати буксирувальний вушок або навіть викликати деформування кузовних панелей.
Окремі автовласники, виявивши сильний снігопад просто залишають машину на парковці і добираються на роботу на маршрутці або таксі, вважаючи, що через 2-3 дні сніг розтане сам по собі. Насправді ситуація лише посилюється, оскільки сніговий покрив стає щільним і злежавшимся, через що виникають проблеми з його вигрібанням. Тому краще спробувати витягти машину з такої пастки відразу, перегнавши її на нове, безпечне місце, або спробувавши наїздити колію.
Чому машина так легко застряє у снігу?
Причина швидкого застрягання автомобіля в сніговому заметі очевидна. Під впливом великої маси та мінімальної площі контакту кожного колеса з поверхнею важка машина буквально вдавлюється у глибокий сніг через кожну точку зіткнення. За відсутності твердої опори залізний кінь намертво застряє. У зв’язку з цим транспорт на гусеничному ходу хоч і в рази важчий за колісний, має велику прохідність, т.к. багатотонне навантаження рівномірно розподілене по полотну.
У позашляховиків профіль коліс ширший, а пляма контакту більша, але через більшу вагу на таких авто теж проблематично виїхати з кучугури. У деяких випадках упоратися зі складною ділянкою шляху допомагає висока швидкість, але тут потрібно враховувати ймовірність остаточного продавлювання в снігову пастку з глибшим закопуванням.
Що стосується типу снігу, в якому застрявання відбувається найчастіше, то тут відсутня будь-яка статистика. Але в більшості випадків водії потрапляють у сніговий полон, рухаючись на пагорбі, або зариваються в глибокому пухкому покриві, під яким може бути шар льоду.
Досвідчені автомобілісти вважають, що термін «застряг» можна застосовувати лише тоді, коли сніг дістане до днища. І коли машина зовсім перестає рушати з місця, настав час думати про евакуацію.
Основні способи виїзду зі снігової кучугури
Розглянемо кілька способів та порад, які допоможуть звільнитися із зимової пастки.
Найголовніша рекомендація – як тільки ви виявите, що машина “сідає” в сніг, спробуйте акуратними натисканнями на педаль з повертанням керма зрушити з місця. Якщо передні колеса ведучі, вони з великою ймовірністю зачепляться за краї поглиблення, розкоченого при таких рухах. Якщо машина задньопривідна, то колеса на передній осі повинні стояти виключно рівно, при цьому допускати пробуксовок не рекомендується.
В даному випадку потрібно рухатися максимально повільно, практикуючи методику «розгойдування». Важливо спробувати дістатися до верхнього краю ями, де сидять колеса, а потім швидко переключитися на задню передачу і повторити дії «рух-гальмо-задня передача-гальмо» з поступовим збільшенням амплітуди.
Провести такі маніпуляції на автомобілі з МКПП набагато простіше, ніж на “автоматі”. У другому випадку успіх виїзду зі снігового полону залежить від уміння водія, тому що різкі перемикання швидкостей на такій трансмісії неприпустимі.
Ще одна порада, яка допомагає здебільшого – розкопування снігу за допомогою лопати чи підручних засобів. Спробуйте прибрати сніг у тих місцях, де автомобіль впевнено сів на мілину. За наявності підніжок пострибайте на них для того, щоб на якийсь час підняти машину і розчистити ці ділянки. Також можна викопати альтернативний шлях, щоб колесо, що обертається, зісковзнуло з поглиблення.
Якщо в автомобілі є компресор, спробуйте ще один метод, а саме здування – шин до 0,8-1,0 бар. На колесах зі зниженим тиском площа зіткнення набагато більша. Шини на провідній осі краще чіпляються за поверхню, а ведені менше піддаються провалюванню в сніг. Метод дуже ефективний, але потребує певних зусиль та витрат часу, тому що колеса доведеться одразу накачати, тому що довга їзда на спущених може значно зашкодити гумі.
Якщо всі попередні способи не дали результатів, доведеться вдатися до м’язової сили, попросивши допомоги в інших людей. Ну і найочевидніший спосіб для звільнення зі снігової пастки – трос. Головне – завжди мати його в багажнику, причому йдеться про спеціальний буксирувальний пристрій, а не про металевий виріб, який може пошкодити вуха або завдати шкоди кузовним деталям.
Якщо на буксирі є знижена передача, слід активувати її, щоб уникнути пробуксовок.