Назвали топ-9 грубих помилок водіїв, які можуть занапастити АКПП
Автоматична коробка передач в автомобілі є конструктивно складним і тендітним вузлом, що потребує дбайливого ставлення та якісного обслуговування. Найчастіше серйозні поломки такої трансмісії пояснюються «людським фактором» та припущенням грубих помилок під час експлуатації. Вбити АКПП можна за кілька тисяч кілометрів пробігу, якщо ігнорувати основні правила та практичні рекомендації. Розберемося зі списком найпоширеніших дій, що загрожують цілісності автоматичної трансмісії.
1. Екстремальні режими експлуатації
Часті прискорення у форматі «газ у підлогу», спроби вибратися з бруду чи снігу, транспортування великогабаритних причепів чи буксирування інших машин – все це провокує підвищення температури трансмісійної рідини, яка є не просто мастилом, а й робочим тілом для гідравлічної системи та гідротрансформатора.
Склад здійснює охолодження агрегату. Також нагрівання олії відбувається при забиванні радіатора або падінні тиску олії із-за виходу з ладу насоса. Однак найчастіше причиною перегріву стає саме неправильний підхід автовласника до експлуатації транспортного засобу з коробкою-автоматом, що призводить до плачевних наслідків або скорочує термін служби агрегату.
При постійних навантаженнях олія піддається нагріванню і втрачає свої початкові експлуатаційні якості. Якщо воно починає пригоряти, це викликає появу осаду, що забиває соленоїди та гідроблок. Також у зоні ризику виявляються фрикціони.
Окремі моделі АКПП, такі як Renault DP0, де встановлений мініатюрний теплообмінник, дуже вразливі до перегріву. У разі підвищення робочої температури вони йдуть в аварійний режим або потребують капітального ремонту. Серед основних ознак закип’яченої коробки виділяють поштовхи та ривки при переході з однієї передачі на іншу, поява запаху горілого масла, а також зміна його відтінку з червоного на темно-коричневий.
2. Початок їзди на непрогрітому “автоматі”
В осінній період температурні позначки наближаються до нульових, а іноді й опускаються нижче за 0 градусів за Цельсієм. І таких умов прогріву потребує не тільки силовий агрегат, але і коробка перемикання передач. Причому автоматичні комплекси витрачають при цьому більше часу. Адже тут нічого не згоряє: нагрівання вузла відбувається лише внаслідок тертя у фрикціонах та шестернях.
І якщо відразу приступити до інтенсивних навантажень, можна повністю попрощатися із сальниками та ущільнювальними вставками. Оптимальна температура трансмісійної рідини в АКПП становить від 50 до 90 градусів за Цельсієм.
Зазвичай перед водієм відсутні індикатори, що сповіщають про прогрівання трансмісії. Тому незалежно від обставин рекомендується розпочинати їзду плавно без різких рухів та ривків.
Досвідчені автомобілісти практикують метод прогрівання трансмісії дома. З цією метою вони переводять селектор у положення D, а потім у R і дають коробці попрацювати з такими налаштуваннями 1-2 хвилини.
3. Бажання виїхати розгойдуванням
Нерідко недосвідчені автомобілісти припускаються грубої помилки, намагаючись виїхати на машині з «автоматом» з кучугури або бруду розгойдуванням, утримуючи коробку в положенні D або R. Після всіх ривків-імпульсів застрягший транспортний засіб стрімко відкочується назад.
Таким чином обраний режим їзди не відповідає фактичному, через що АКПП піддається колосальним навантаженням і може вийти з ладу. Тому потрібно не просто перемикати селектор як на МКПП, а й розміщувати машину в умовній «точці зависання». Тільки після цього можна включати режим, який відповідає подальшому напрямку їзди, і розпочинати повторні цикли.
4. Старт із двох педалей
«Безпрограшний» метод занапастити коробку-автомат виглядає наступним чином: в режимі Drive потрібно вичавити всі педалі до упору, а після різко зняти ліву ногу з гальма. Це призведе до ефектних пробуксовок, диму та різкого торкання з місця.
Однак динамічний та різкий старт призводить до швидкого перемішування та перегріву трансмісійної рідини, через що вона втрачає свої характеристики. Також зносу піддаються важливі деталі та механізми. Якщо часто вдаватися до таких маніпуляцій, трансмісія опиниться під загрозою повного виходу з ладу через кілька десятків тисяч кілометрів пробігу.
Також перегрів коробки відбувається при пробуксовках у бруді чи снігу. Це стає причиною деградації рідини та підгоряння фрикціонів. Їзда розгойдуванням прискорює вихід з ладу АКПП.
5. Недотримання термінів заміни, недолив або переливання трансмісійної рідини
Досі є сотні історій, коли автовласники не змінюють олію за роки володіння машиною з АКПП. Однак це колосальна помилка, яка може стати причиною виходу з експлуатації агрегату. Періодичність заміни визначається умовами експлуатації. У важких обставинах, включаючи постійну їзду у міському циклі, заміну потрібно виконувати частіше. Найчастіше це потрібно робити через 30-40 тис. км. пробігу, але бувають і індивідуальні рекомендації, прописані в регламенті.
Якщо термін служби трансмісійної рідини добіг кінця, контакт між фрикціонами порушується, через що АКПП виявляється під загрозою виходу з ладу. Справа в тому, що навіть після заміни новий склад, що має більшу в’язкість і слизькість, банально змиває накопичений бруд, забиваючи тим самим канали гідроблока. Якщо були виявлені симптоми таких подій, що свідчать про проблеми з АКПП, масло потрібно замінити частково, щоб розбавити продукти зношування новою сумішшю.
Перелив або недолив масла – дуже шкідливі фактори, що викликають перегрів і прискорене зношування коробки. У першому випадку масло буде схильне до спінювання через взаємодію з рухомими механізмами. Його надлишки почнуть виходити через сапун. У другому насос може спробувати “хлинути” повітря, через що рідина почне спінюватися. Однак і при переливі, і при недоливі збитки для автоматичної коробки передач можуть виявитися колосальними.
6. Недотримання правил буксирування
Якщо приступити до буксирування автомобіля з несправною коробкою передач, це може призвести до плачевних наслідків аж до повного виходу з ладу силового агрегату через неправильне змащення. Переконатися як і ефективності трансмісійної рідини можна за її рівнем – якщо він не знижується після запуску двигуна, транспортування автомобіля потрібно виконувати на евакуаторі.
Також можна припуститися грубих помилок при буксируванні машини зі справною АКПП. Щоб виключити їх, потрібно перевести селектор у нейтраль (положення N). Також можна ознайомитися з посібником з експлуатації транспортного засобу або дотримуватися стратегії – рухатися не швидше за 50 км/год із допустимою відстанню буксирування до 50 км.
При буксируванні інших транспортних засобів слід дотримуватися принципу розумної достатності. Масивний позашляховик без проблем потягне компактний легковик, а ось проводити аналогічне в зворотному порядку вкрай небажано – АКПП точно піддасться перегріву. Це стосується і транспортування великогабаритних причепів.
7. Часте включення режиму паркінгу
Деякі автомобілісти, як і у випадку з механічною коробкою передач, часто переводять селектор АКПП у положення P (паркінг) – наприклад, при зупинках на світлофорі. Їх легко виявити спрацьовуванням ліхтарів заднього ходу, так як селектор проходить крізь проміжне значення R.
Подібні дії явно не несуть ніякої користі коробці, а ще й викликають прискорене зношування фрикціонів. Та й силовий агрегат почуватиметься гірше: при різких стартах він почне працювати внатяг. Такі маніпуляції виправдані лише за тривалих зупинок – наприклад, під час перебування на залізничному переїзді.
8. Відмова від використання ручника
Навряд чи пересічні автолюбителі запитували, чому при знаходженні на парковці під ухилом складно вивести селектор коробки з режиму «Паркінг». Все тому, що під час перебування під кутом кузов фізично впливає на клямку фіксатора на валу трансмісії.
У зв’язку з цим при розташуванні на ухилі краще активувати гальмо стоянки, причому до перекладу селектора в положення «Паркінг». І не використовується режим “Р”, поки автомобіль повністю не зупиниться. В іншому випадку з’явиться ризик повного пошкодження фіксатора.
9. Перехід у режим «Нейтраль»
Таку помилку важко назвати грубою, але вона точно не несе ніякої користі коробці-автомат. Постійне перемикання положення N на світлофорах викликають у автомобілістів масу розбіжностей. Якщо одні вважають це цілком нормальним явищем, інші впевнені, що такі дії занапастить коробку.
Що стосується думки автовиробників, то окремі компанії не рекомендують практикувати довгий простой із включеним режимом Drive. Силова установка не повинна постійно працювати на холостих оборотах у положенні їзди вперед при стиснутій педалі гальма.
Існують і зворотні приклади, коли експерти відзначають, що продовжнє знаходження з вибраним селектором Drive не становить жодної небезпеки. Однак у глухих пробках або при тривалому очікуванні на залізничному переїзді постійний переведення селектора P або N не потрібен. Краще вибрати одну позицію і не смикати коробку туди-сюди.