10 несправностей автомобіля, які можна визначити на слух
Серйозних проблем з автомобілем можна уникнути, якщо вчасно розпізнати перші ознаки несправностей, що з’явилися, і відразу їх усунути. Найчастіше порушення у роботі механізмів виявляються нехарактерними звуками. Багато водіїв можуть не звернути увагу на них і пропустити момент, коли проблему можна було вирішити невеликим ремонтом. Які несправності автомобіля можна визначити на слух – розбиралася “Твоя МАШИНА”.
Особливості діагностики на слух
Більш-менш досвідчені водії знають, що багато несправностей видають себе нехарактерними звуками, які видають механізми.
Одні з них можна вловити при зупинці автомобіля – так виявляються неполадки двигуна і навісних пристроїв. Інші виникають під час їзди, і їх легко розпізнати через відчинене вікно. Щоправда, для цього треба їхати трасою з помірним рухом на невисокій швидкості – менше 100 км/год. В іншому випадку ви нічого не почуєте через шум коліс, вітру та автомобілів, що проїжджають.
Ідеальне місце для такої звукової діагностики – тиха вулиця із мінімальним рухом. А їхати краще вздовж припаркованих автомобілів, високої кам’яної огорожі чи бордюру – звук посилиться, і вам легше його ідентифікувати. Причому, проїхати вздовж таких «екранів», що відбивають, потрібно з відкритими вікнами. І краще кілька разів: спочатку в один бік, потім в інший. Швидкість не має бути високою. Оптимальний варіант – 30-50 км/год.
Під час діагностики важливо як визначити характер звуку, так і зрозуміти, звідки він походить.
1. Стук
Більшість проблем автомобіля, які можна визначити на слух, пов’язані з двигуном, ходовою частиною, коробкою передач і рульовою системою. Значну частину з них викликає поява проміжків у сполучених місцях, через які з’являється стукіт. Зазвичай він стає особливо добре чутний при збільшенні обертів двигуна. Хоча в деяких випадках звук може ставати тихішим – все залежить від температури агрегату та якості мастила.
Стук стає чітким і добре чутним у міру збільшення зазорів у сполученнях деталей поршнів, колінчастого та розподільчого валу, блоку циліндрів. Найчастіше відрізняється рівномірним тактом, частота якого збігається з колінчастим валом.
Якщо під час їзди стукіт стає гучнішим, то, найімовірніше, є пошкодження підшипників колінчастого валу. Якщо частота стукоту менша, це говорить про несправності інших деталей розподільчих механізмів.
2. Глухі та гучні удари
Найчастіше вони з’являються внаслідок ушкоджень у кривошипно-шатунному механізмі. Крім цього, в автомобілях з АКПП такі звуки можуть виникати у разі розтріскування приводного диска.
3. Шум коліс
Один із найважчих у розпізнаванні звуків – гудіння коліс, інтенсивність яких залежить від швидкості. Такі звуки можуть виникати внаслідок зношеності протектора чи ступичних підшипників.
Найскладніше для водія, що керує машиною – розібрати крізь вуличний шум, яке колесо видає звук, що гуде. Зазвичай це виходить зробити не з першого разу. Для цього доводиться міняти колеса місцями і уважно слухати, чи щось змінилося чи ні. Інший варіант – піднімати машину домкратом і по черзі прокручувати колеса, щоб зрозуміти, який ступичний підшипник видає гудіння.
4. Шаркаючі звуки
Такий шум нерідко виникає через колодку, що відійшла від гальмівного диска. І тут треба перевірити циліндри гальмівного супорта. Часті звуки, що шелестить, – це ознака того, що почав барахлити ступичний підшипник. Якщо нічого не робити, то пошкодження буде розростатися, і деталь почне видавати звук, що гуде.
Інша причина шелесту може полягати у неполадках самого супорта. Мабуть, його циліндри закисли і тому перешкоджають колодці нормально відходити від диска. У цьому випадку відбувається прискорене зношування диска. Він перегрівається сам і одночасно гріє підшипник маточини. Якщо вчасно не вжити заходів, то незабаром знадобиться змінювати механізм.
5. Ритмічні постукування
Почувши такі звуки, зверніть увагу, чи посилюються вони зі збільшенням обертів. Якщо так, то перевірте рівень олії. Напевно він буде нижчим за норму. У цьому випадку ритмічне постукування можна пояснити порушеним регулюванням клапанів.
6. Шум у салоні
Під час їзди потоки повітря створюють природний шум, який посилюється зі збільшенням швидкості. Як правило, він не чутний у салоні завдяки шумоізоляції.
Якщо ж з’явився, то насамперед не завадить перевірити ущільнювачі дверей та вікон. Цілком ймовірно, що вони покрилися шаром пилу та бруду. Через це перестали щільно прилягати до отворів, а в зазори почали проникати вуличні звуки.
Сторонні шуми в салоні можуть з’явитися після установки багажника або інших додаткових пристроїв (прожекторів, спойлерів, віконних дефлекторів тощо). Сильний шум на великій швидкості буває також через порушену геометрію кузова після поганого ремонту.
7. Бренчання або вереск і свист
Під час діагностики розкрутіть двигун, щоб він давав більше 3000 оборотів і різко натисніть на акселератор. Повторіть кілька разів. Якщо є звук, що бренчить, то джерелом є сильно зношений ланцюговий привід ГРМ. Якщо в автомобілі встановлено ремінний ГРМ, може з’явитися вереск або свист. Зазвичай їх видають зношені ролики натягувачів.
8. Сильний скрегіт
Якщо він з’явився при спробі завести двигун, це вказує на неполадки стартера. Причини виникнення несправності можуть бути різні. Але найчастіше подібний звук свідчить про поломку шестерні.
9. Сторонні звуки під час запуску двигуна
Якщо під час повороту ключа запалювання з’являється скрегіт і зникає відразу після того, як двигун схопив і почав працювати, то це говорить про несправність стартера. Потрібно перевірити стан реле, що втягує, бендикса і маховика. Швидше за все, шестерня Бендикс неправильно входить у зачеплення з маховиком, тому процес супроводжується скреготом або тріском.
Свист під час запуску двигуна може видавати ремінь генератора чи помпа. Такий звук нерідко з’являється і під час гарячого запуску – при різкому натисканні на акселератор та підвищених обертів коленвала.
10. Звуки у підкапотному просторі
Якщо виразно чути гучний гуркіт, його видає, швидше за все, зношений підшипник. Тому знадобиться більш ретельна діагностика. Гуркати може помпа гідропідсилювача, компресор кондиціонера або інший вузол. Ігнорувати таку ознаку вкрай небажано, оскільки несправність може спричинити необхідність дорогого ремонту.