Недолив пального на АЗК: як перевірити?

Серед українських водіїв періодично виникають розмови про недоливи пального на АЗК країни. Чи є спосіб це перевірити?

“Твоя МАШИНА” в особі головного редактора Олени Шкурко вирішила відправитись на одну з АЗК популярної в Україні мережі та з’ясувати, чи може звичайний клієнт перевірити недолив пального, якщо в нього з’явилися сумніви.

Але спершу давайте поговоримо про те, чому взагалі серед водіїв ведуться дані розмови? Невже їх так часто дурять на заправках, що вони починають вважати, що всі АЗК не доливають пальне.

Причини недовіри водіїв

В першу чергу слід задуматись про те, після відвідування якої саме АЗК можуть виникнути дані підозри. Скоріше за все це якась поодинока заправна станція невідомого бренду.

А по друге, яким саме чином водій визначає, що йому не долили бензин? Адже для того, щоб це з’ясувати потрібні спеціальні сертифіковані вимірювальні прилади, до яких не належить бензобак і датчики, останні лише інформують водія про наявність пального в машині.

Бувають ситуації, коли при заправці до повного бака водію заправляють більше бензину, ніж вміщує бак автомобіля. Наприклад, місткість бензобака 60 л, а заправили на 70 л. Тоді водій починає думати, що він переплатив за 10 літрів, які не могли увійти у бак.

Варто зазначити, що додаткові 2-5 літрів до об’єму бака автомобіля цілком можливі – це об’єм заливної горловини та трубопроводів. А допустиме відхилення при недоливі становить 50 мілілітрів на 10 літрів.

Також потрібно мати на увазі, що майже всі автомобілі мають у баку місце для «резервного запасу пального». Японські автомобілі вміщують до 10% понад місткість бака, європейські – до 25%, а корейські та китайські – до 15%. Плюс трубки, шланги, резервуари з’єднані з бензобаком, цей об’єм пального також варто враховувати.

Тому не потрібно поспішати переживати, що на заправці вас обдурили. Коли спалахує лампочка або бортовий комп’ютер показує, що запасу ходу вже взагалі немає, це не означає, що бак порожній. Практично всі автовиробники закладають так званий “резервний запас пального”, якого вистачає на 50-70 км шляху.

Деякі водії орієнтуються за кількістю пройдених після заправки кілометрів. Але цей показник також не є об’єктивним, тому що існують фактори, що впливають на витрату пального.

Ось деякі з них:

  • використання кондиціонера влітку та пічки взимку, прогріви;
  • їзда з відчиненими вікнами;
  • манера їзди;
  • швидкість руху, “простій” в заторах, а також технічний стан автомобіля;
  • тиск у шинах;
  • якість дорожнього покриття;
  • погодні умови, температура та вологість повітря.

Що робити, якщо вам здається що пальне не долили?

Давайте уявімо собі ситуацію. Водій приїхав на АЗК з сучасним обладнанням. Паливно-роздавальні колонки (ПРК) на сучасних заправках мають електронне керування з комп’ютера і налаштовані так, щоб не допускати істотних коливань при заправці.

ПРК обов’язково пломбуються і перевіряються кожного року згідно з Держстандартом.

Але все ж у водія виникає підозра, що йому не долили пальне. Що робити в такій ситуації?

Я особисто перевірила яким чином можна це зробити і готова розповісти тобі про порядок дій:

  1. Треба звернутися до адміністратора чи начальника конкретної АЗК.
  2. На вашу вимогу буде зроблено так званий “технічний пролив”. Кожна АЗК має спеціальний еталонний мірник, який вміщує від 10 до 50 літрів пального. У “мірника” має бути документація, в якій вказано номер приладу, що він пройшов повірку, а також дата останнього тестування (має бути проведено не пізніше, ніж рік тому).

        3.  Працівник АЗК має в присутності клієнта провести контрольний замір.

      4. По завершенню перевірки керівник АЗК складає акт про перевірку на конкретній колонці.

Я заїхала на одну з АЗК національної мережі UPG і звернулась з проханням до начальника заправки провести перевірку бензину А-95 та дизеля.

На моє прохання відразу відреагували, показали “паспорт” приладу, покликали заправника та почали вимірювання.

Для цього до колонки, яку обрала я, принесли запломбований еталонний мірник місткістю 20 літрів і заправник почав перевірку.

Мірник встановили на рівну поверхню, це важлива умова для точності перевірки, тому на приладі вбудовано рівень, за допомогою якого це можна перевірити.

Перший пролив, це так зване “змочування” приладу. А от другий пролив є контрольним, саме його показання і варто брати до уваги.

Оператор ПРК залив 20 літрів бензину А-95. На верхній частині мірника розташована трубка, в якій встановлена прозора шкала. Вона запломбована. Посередині шкали найбільша мітка – рівно 20 літрів, все, що нижче – недолив, а вище – перелив. Кожна поділка в мірнику на 20 літрів – у 20 мл.

Згідно з державними стандартами, допустиме відхилення при відпусканні пального – 0,5%. Тобто, якщо у 20-літровий мірник увійшло до 100 мл більше чи менше пального, це вважається нормою.

Крім того, треба врахувати, що на об’єм рідини має вплив температура навколишнього середовища – чим холодніше, тим рідина більше стискається, а в спеку – розширюється. Але, це ніяк не має впливати на похибку в 0,5% під час перевірки.

Під час нашої перевірки бензину А-95 мірник показав похибку у 80 мл, що вважається нормою.

Аналогічні дії були зроблені й для перевірки дизелю.

В мірник залили 20 літрів Euro Diesel, похибка була у 70 мл, що в межах норми.

Після того, як було перевірено і бензин і дизель, начальник АЗК склав акт про перевірку на конкретній колонці. Оскільки перевірка з’ясувала, що недоливів немає, то і претензій до АЗК в мене ніяких не було.

Варто зазначити, що процедура перевірки для клієнта мережі UPG безкоштовна, за пальне платити не потрібно, тому що програмно передбачено функцію “Повірка ПРК” і пальне потім знову повертають у резервуари.

Чесно кажучи я не була здивована результатами, адже заправки мережі АЗК UPG знаходяться майже у всіх куточках України і бренд дуже дорожить своєю репутацією, щоб дурити власних клієнтів.

Крім того, два рази на рік відбуваються заміри точності розливу кожної паливороздавальної колонки підприємствами держстандартметрології, тож можливість недоливу зведена до мінімуму.

Також на всій території АЗК встановлені камери відеонагляду, тому будь-які не санкціоновані дії будуть помічені.

Що робити, якщо перевірка показала недолив?

Якщо ви все ж опинилися в ситуації, коли після перевірки з’ясувалося, що колонка не доливає пальне, ви можете звернутися до органу що контролює.

Кожна українська АЗК має мати “куточок споживача”, де знаходяться документи на пальне та інша інформація для клієнтів. Саме там мають бути вказані координати місцевого органу що контролює, який відповідає за дотримання законодавства комерційними організаціями. Зараз це територіальний орган Держпродспоживслужби (якщо контактів організації немає на АЗК, можна знайти їх на офіційному сайті, або зателефонувати на цілодобову гарячу лінію (050) 230 04 28).

Крім того, якщо у вас з’явилися підозри, що вам не долили пальне, ви можете зателефонувати на “гарячу лінію” мережі АЗК. Наприклад, в мережі АЗК UPG можна зателефонувати за номером телефону 0 800 500 064 та отримати відповідь на будь-які питання, які стосуються роботи заправних комплексів. Розмови з клієнтами записуються, тому можна бути впевненим, що звернення не залишиться без уваги. Вам обов’язково перетелефонує відповідальна особа мережі, яка повідомить, яким чином ваше питання буде вирішено. Якщо колонка виявилась неточною, АЗК не буде її використовувати до того моменту, поки технічні спеціалісти не проведуть її налаштування, а контрольні служби – не перевірять та опломбують її.

Поради, як уникнути недоливу пального

В цілому в Україні не спостерігається масової проблеми з недоливами пального. Якщо такі неприємні ситуації і трапляються, то скоріше за все на якихось невідомих або нелегальних АЗК де ціна нижче, ніж на ринку, а обладнання застаріле та не перевіряється регулярно.

“Твоя МАШИНА” підготувала для вас декілька порад, як уникнути недоливу:

  1. Обирайте великі мережі АЗК з сучасним обладнанням, вони бережуть свою репутацію і не обманюють своїх клієнтів.
  2. Влітку заправляйтеся вранці, коли пальне в ємностях ще не нагрілося. Якщо ви заправилися на АЗК, резервуари якої стоять на відкритому сонці або коли туди щойно залили бензин із бензовоза, що нагрівся, то ви, можливо, і отримаєте свої 10 літрів об’єму, але в грамах пального буде менше, а це означає, що і проїдете ви на ньому на два-три кілометри менше.
  3. Краще заправлятися з тієї колонки, де щойно заправлявся інший автомобіль. Це гарантує, що пальне прокачане і ним змащені нутрощі насоса.
  4. Якщо ви дуже не довіряєте заправникам, ви можете заправити авто самостійно, або залити пальне в каністри (металеві каністри та каністри з полімерних матеріалів, які призначені для зберігання нафтопродуктів і на яких нанесено відповідне маркування).
  5. Найголовніше правило – уникайте невідомі АЗК, а якщо у вас немає іншого вибору в ситуації, що склалася, то не заливайте пальне “до повного”. Залийте п’ять або десять літрів.

Висновок:

Я впевнена, що майже кожен водій колись задумувався над тим, що йому не долили пальне. Також бувають випадки, коли після заправки збільшується витрата папьного. Щоб цього уникнути треба заправлятися на перевірених АЗК, які мають свої заправки на всіх важливих автошляхах України. Краще проїхати трошки довше і можливо заплатити трошки більше, але бути впевненим, що тебе цінують як клієнта і зацікавлені в тому, щоб ти приїхав до них ще раз, тому не будуть обманювати та “наживатися” на тобі. А навпаки заправлять твою ластівку якісним бензином, впевнена, що вона буде тобі за це вдячна.

Олена Шкурко

Головний редактор “Твоя МАШИНА”

Не пропустіть

Цей веб-сайт використовує файли cookie щоб вам було зручно користуватися сайтом. Прийняти