Перший в Україні платний автобан: що важливо знати водіям
Останні кілька років чиновники не можуть зійтися на єдиній думці про те, які ж дороги стануть пілотними концесійними проектами. З озвучених версій: Львів-Краковець, перша черга Окружної дороги Києва ( «Дабл Калинівка»), Київ-Умань, Київ – Біла Церква, Київ-Тернопіль, Одеса-Рені. Минулого тижня стало відомо, що до кінця наступного року підготують ТЕО для дороги Київ – Біла Церква.
Концесійні проекти – це тривалий процес, тільки на землевідведення може піти не менше року. А якщо говорити про світову практику концесії в цілому, то від старту проекту до початку його реалізації – може пройти кілька років. Так, бувають проекти, які можна зробити за рік, але це, швидше, виняток. Томуговорити про початок будівництва платних доріг ще рано. Швидше необхідно сфокусуватися на тому, щоб «підтягти хвости», які заважають реалізації, поки буде йти розробка ТЕО.
Спроба номер Х
Довше, ніж про концесії доріг, в Україні говорять, напевно, тільки про метро на Троєщину. У 1999 році, коли в нашій країні не було ні досвіду, ні законодавства, був підписаний договір на будівництво концесійної дороги Львів-Краковець, але проект так і не перейшов в стадію реалізації. Після цього робилася ще жодна спроба віддати цю дорогу в руки приватного інвестора. Остання з них була в 2015 році за часів міністра інфраструктури Андрій Пивоварський. На конкурс подавалися дві компанії: український консорціум «Концесійні транспортні магістралі» (той же, що і в 1999 році) і французька Bouygues. Обидві пропозиції були відхилені через нездатність забезпечити фінансування робіт з будівництва об’єкта концесії ні за рахунок власних, ні за рахунок залучених коштів, як це було передбачено умовами концесійного конкурсу.
Минулого тижня керівництво «Укравтодору» і представники Світового банку знову обговорювали цей проект, вже з точки зору частини міжнародної траси GO Highway (Гданськ-Одеса). «Нове будівництво з’єднає Україну з польським автобаном А4, який проходить через Південну Польщу до кордону з Німеччиною, а також з дорогою S19, що веде на Варшаву, Гданськ. Нова дорога в Україні стане стимулом для економічного зростання і вплине на розвиток транзитного потенціалу України», – відзначили в «Укравтодорі».
За словами глави Комітету дорожнього господарства експертної ради при МІУ Артема Гриненка, для цього проекту є два основні ризики – повторити невдалий досвід проведення аналогічного тендеру в минулому, а також труднощі із залученням коштів для будівництва дороги. На його думку, перспектива у цього проекту буде за умови збільшення пропускної спроможності на контрольно-пропускних пунктах і спрощення процедури проходження митного і прикордонного контролю.
Крига зрушила
Договір на підготовку ТЕО дороги Київ – Біла Церква, в силу минулого досвіду, звучить, як невелика перемога або хоча б крок вперед. Згідно з інформацією в системі онлайн-аукціонів ProZorro, в тендері на підготовку техніко-економічного обґрунтування для платної дороги в Україні брали участь три компанії. Найнижчу ціна на послуги запропонувало держпідприємство Український державний інститут з проектування об’єктів дорожнього господарства «Укрдіпродор» – 5,399 млн грн з ПДВ, однак його пропозиція була відхилена на користь НН НВФ «Містопроект», чиє цінова пропозиція була всього на 1 тис. грн більше – 5,4 млн грн з ПДВ. Згідно з умовами тендеру, підрядник зобов’язаний розробити відповідну документацію до 31 грудня 2019 року. Орієнтовна довжина нової автомагістралі категорії 1-А становитиме близько 50 кілометрів, а коштувати вона буде приблизно 7,5 млрд гривень. Дорога буде проходити через Києво-Святошинський, Обухівський, Васильківський та Білоцерківський райони.
На думку радника голови «Укравтодору» Олександра Кави, проект буде успішним, оскільки сьогоднішня одеська траса на ділянці Київ – Біла Церква повністю себе вичерпала і навіть той капітальний ремонт, який зараз проводиться, не дозволить вирішити проблему заторів, які там постійно виникають.
«Нова траса буде шестиполосна, швидкісна. Вона буде коротше, ніж існуюча дорога та, по суті, для всіх киян, які їдуть в напрямок Одеси і для всього транзиту, який їде з боку Одеси, нова дорога буде набагато зручніше і в плані економії часу, і в плані економії палива «, – вважає він.
«Варто додати, що на новій автомагістралі буде дозволена максимальна швидкість 130 км / год, а, може, і 140 км / год, і не буде населених пунктів. На старій трасі обмеження швидкості не зміняться – на дільницях між селами – 110 км / год і в селах – 50 км / год », – продовжує Олександр Кава.
Раніше він також говорив, що середня вартість разового проїзду може скласти 9 євроцентів за 1 км, тобто в разі дороги Київ – Біла Церква це буде сума близько 4,5 євро.
І без глибокого аналізу очевидно, що кількість трафіку на цій дорозі може гарантувати жвавий інтерес з боку інвесторів, – Н. Казначеєва.
Разом з тим, радник голови «Укравтодору» зазначає, що на даному етапі предметно можна говорити тільки про ТЕО проекту, а про саму ж реалізації міркувати ще рано. Його слова підтверджує і проектний менеджер Офісу Національної інвестиційної ради Надія Казначеєва.
Джерело: autonews.ua