У чому причина “масложора” в турбованих двигунах автомобілів: експерти дали відповідь
Турбовані двигуни стають дедалі популярнішими серед автолюбителів завдяки своїй потужності та ефективності. Однак, власники автомобілів з турбокомпресорами часто помічають, що такі мотори “під’їдають” масло, що викликає занепокоєння і невдоволення. У цій статті ми розберемося, чому в турбомоторах неминуча витрата оливи і який рівень її споживання можна вважати нормою.
Принцип роботи турбіни
Щоб зрозуміти, чому турбомотори витрачають масло, важливо спочатку розібратися з принципом роботи турбокомпресора. Турбіна складається з картриджа, всередині якого розміщується вал із турбінними колесами на протилежних кінцях. Одне колесо контактує з вихлопними газами, а інше – з повітрям, що надходить зовні. Ці колеса, обертаючись під впливом газів, створюють тиск, який подається у впускний колектор двигуна, забезпечуючи приріст потужності.
Ключову роль у роботі турбіни відіграє моторне масло. Воно служить не тільки для змащення, а й для охолодження вала, що необхідно для запобігання його перегріву. При цьому температура всередині турбокомпресора може досягати 800 градусів Цельсія, що унеможливлює використання традиційних гумових ущільнень, які застосовуються в інших частинах двигуна.
Чому турбомотори витрачають масло?
Відсутність матеріалів ущільнювачів, здатних витримувати такі високі температури, призводить до того, що масло неминуче просочується через зазори між валом і втулками турбіни. Хоча виробники прагнуть мінімізувати ці зазори, повністю уникнути витоків неможливо. Особливо помітно це стає, коли автомобіль працює на холостому ходу, і турбіна не обертається. У цьому разі тиск усередині турбіни падає, зазори збільшуються, і масло починає проникати в систему.
З іншого боку, під навантаженням, коли турбіна працює на повну потужність, температура всередині неї підвищується, матеріали розширюються, і зазори зменшуються, що призводить до зниження витоків масла. Однак навіть у цих умовах невелика витрата оливи залишається неминучою.
Норми витрати оливи
Автовиробники, визнаючи особливості конструкції турбокомпресорів, зазвичай не приховують факт, що двигуни з турбінами витрачають масло. Для нових автомобілів нормальною вважається витрата масла в межах 80-100 мл на 1000 км пробігу. У разі автомобілів з пробігом ця цифра може збільшуватися вдвічі, що пов’язано зі зносом деталей і зміною параметрів роботи двигуна.
Важливо зазначити, що значна витрата оливи може сигналізувати про проблеми в двигуні. Якщо рівень споживання оливи перевищує 100-150 мл на 1000 км, і особливо якщо це супроводжується появою синюватого диму з вихлопної труби, це вказує на значне зношування турбіни або інших компонентів двигуна. У таких випадках слід негайно звернутися до сервісу для діагностики та ремонту.